Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Behålla och låsa mikrofonens gain


macman8000
 Share

Rekommendera Poster

Jag har ett externt ljudkort (audient evo4), kopplat till en mic på mikrofonarm på skrivbordet. Detta går in till min macbook och jag använder detta för diverse olika ändamål. Bland annat skulle detta funka bra som min mic till videomöten med microsoft teams för mina jobbmöten. Dock så är det nått skumt med att MS teams sänker ljudet automatiskt så fort jag kopplar upp mig på videomötet och ingen hör mig. Enda sättet att blockera från att externa program tar kontroll över ljudkortets nivå är att göra en sammanslagen enhet i midi-inställningarna i osx. Då försvinner slidern som annars syns i systeminställningar > ljud och det står "den valda enheten saknar reglage för ljud in". Detta är precis vad jag vill ha, då kan jag ställa input gain själv på ljudkortet och ha den "sammanslagna enheten" som källa och MS teams kommer inte åt att kontrollera ljudet. Problemet är bara att så fort jag tar med mig laptopen på nått jobb utanför mitt kontor och sen kommer tillbaks och kopplar in den igen till usb-sladden för ljudkort och mic så har osx midiinställningarna tappat bort micken som källa och man måste skapa en ny sammanslagen enhet varje gång man kopplar in macbook:en igen till skrivbordet. 

Det verkar vara samma sak med t.ex. loopback från rogue amoeba (tidigare soundflower). 

Vet nån nått sätt att få till detta, primärt alltså att hindra andra program att komma åt input gain på min mic/ljudkort. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...