Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ny Macbook Pro fryser - kraschrapport


beppewolgers
 Share

Rekommendera Poster

Har en ny Macbook Pro 13 med 32 Gb arbetsminne som plötsligt fryser (till exempel när jag ser på film) och ibland dessutom stänger av sig strax efter att ha givit ifrån sig ett svischande, suckande ljud. De jag hyr datorn av har gjort hårdvarutest men säger det inte finns nåt fel på maskinen. Raderade och Installerade om allt men maskinen fortsätter att frysa bara man tittar på safari eller försöker se en film. Den stänger också av sig själv och startar om eftersom den "mött allvarligt problem." Fick denna kraschrapport... Någon som kan tolka vad det kan vara?? Verkar ju ha med grafikkortet att göra (men de säger det inte är nåt fel på det.). Kanske nåt program som får datorn att krascha? Bifogar kraschapport för eventuella genier därute. Tacksam för svar.

CRASHREPORT.docx

Redigerad av beppewolgers
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kernel Panic

panic(cpu 2 caller 0xffffff7f8cf7a80c): "Graphics firmware encountered an exception"

 

Svårt att säga... hårdvarufel är väl överhängande.
Vad för hårdvarutest har gjorts? Är hyrfirman en Apple Service Provider med tillgång till Apples diagnosverktyg?

 

Har du tillgång till en till Mac så kan du testa att göra en Firmwareåterställning av din dator med Apple Configurator 2.
https://support.apple.com/sv-se/guide/apple-configurator-2/apdebea5be51/mac
Tänk på att ALLT på hårddisken raderas vid en fullständig "restore"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja tråd finns sorry om jag strulat till det. Loggade in från annan dator och hade bråttom så gjorde ny tråd. Adm kanske kan slå ihop? Förlåt igen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, SirKnasen säger:

Kernel Panic

panic(cpu 2 caller 0xffffff7f8cf7a80c): "Graphics firmware encountered an exception"

 

Svårt att säga... hårdvarufel är väl överhängande.
Vad för hårdvarutest har gjorts? Är hyrfirman en Apple Service Provider med tillgång till Apples diagnosverktyg?

 

Har du tillgång till en till Mac så kan du testa att göra en Firmwareåterställning av din dator med Apple Configurator 2.
https://support.apple.com/sv-se/guide/apple-configurator-2/apdebea5be51/mac
Tänk på att ALLT på hårddisken raderas vid en fullständig "restore"

 

Hej och tack för svar. Hyr datorn och de gjorde fullständig hårdvarukoll. De är ju licensierade apple lev och de sa maskinen var hel. Den verkar också fungerar som den ska innan man drar över innehållet från min gamla dator på den nya. (På den gamla datorn - som har ett år på nacken - fungerar allt som det ska, men på den nya är det nåt som inte funkar... eller också är det fel på grafikkortet..).. Har redan raderat hårddisken och återinstallerat OS en gång men hjälpte inte.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har inte problem med din dator, det är det ägaren som har, du har i stället problem med uthyraren.

 

Men det är knivigt när något går fel och om man hyr. Detta gäller i grunden:

 

”När du hyr en vara är det uthyraren som är ansvarig för eventuella fel, till exempel om varan är defekt och inte fungerar.”

 

https://www.hallakonsument.se/tips-for-olika-kop/kopa-och-hyra-produkter/hyra-och-leasa/

 

Ta hjälp av konsumentvägledningen i din kommun.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill kan du skicka mig serienumret på datorn i ett PM så kan jag kolla i Apples serviceportal om något Apple diagnostest faktiskt är kört och ett "No trouble found" case är registrerat.

 

Radera hårddisken och installera om macOS är jag inte säker på om det återställer Firmware.

Firmareåterställning via Apple Configurator 2 kan vara nödvändigt för att faktiskt återställa Firmware.

Sen är väl frågan om man som slutanvändare själv ska behöva hålla på att testa med firmwareåterställning, datorn har ju garanti.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, SirKnasen säger:

Om du vill kan du skicka mig serienumret på datorn i ett PM så kan jag kolla i Apples serviceportal om något Apple diagnostest faktiskt är kört och ett "No trouble found" case är registrerat.

 

Radera hårddisken och installera om macOS är jag inte säker på om det återställer Firmware.

Firmareåterställning via Apple Configurator 2 kan vara nödvändigt för att faktiskt återställa Firmware.

Sen är väl frågan om man som slutanvändare själv ska behöva hålla på att testa med firmwareåterställning, datorn har ju garanti.

Som jag påpekade är denna dator inte trådstartarens ägodel och han ska därför inte agera annat än mot den som hyr ut den till honom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tips båda! Går tillbaka till uthyraren. De får ta lite ansvar för detta kan jag tycka. 

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä. Macrent var inte intresserade av att hjälpa till att lösa problemet. Får ringa Apple support och se vad de säger.

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, beppewolgers säger:

Nä. Macrent var inte intresserade av att hjälpa till att lösa problemet. Får ringa Apple support och se vad de säger.

Maskinen är ny. Det ska gå på garanti.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

yes men Macrent hävdar att det inte är fel på maskinen eftersom de gjort hårdvarutest och den visar inget fel. De hade ingen lust att hjälpa till med någonting annat för att försöka lokalisera problemet. Det är mjukvarurelaterat och då är det "ditt problem".. Fantastisk service. Så får kolla med Apple och hoppas de kan hjälpa till. 

Redigerad av beppewolgers
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 timmar sedan, beppewolgers säger:

Hyr datorn och de gjorde fullständig hårdvarukoll.

En sådan skulle ta flera dygn att utföra och jag undrar om det finns någon sådan procedur framtagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

43 minuter sedan, Telly82 säger:

En sådan skulle ta flera dygn att utföra och jag undrar om det finns någon sådan procedur framtagen.

Nja, samtliga Apples hårdvarudiagnostester hinner man köra på en arbetsdag.
Men bara för att de inte indikerar några fel behöver det nödvändigtvis inte betyda att datorn är felfri.
Verkstan kan även ha rätt i att det är mjukvarurelaterat. Apple Service Providers får ingen ersättning av Apple för mjukvarufelsökning, enbart vid hårdvarureparationer.
Kvarstår felet med frysningar och omstarter även när datorn är helt återställd och nyinstallerat utan att ha återläst någon backup?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, SirKnasen säger:

Men bara för att de inte indikerar några fel behöver det nödvändigtvis inte betyda att datorn är felfri.

Precis. De kan omöjligen testa alla situationer som skulle kunna trigga ett hårdvarufel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-10-25 17:24, beppewolgers säger:

Den verkar också fungerar som den ska innan man drar över innehållet från min gamla dator på den nya.

Om du testat köra datorn återställd och den då fungerar som den ska, känns det som en ganska dålig idé att direkt ladda in all din gamla data igen.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, SirKnasen säger:

Nja, samtliga Apples hårdvarudiagnostester hinner man köra på en arbetsdag.
Men bara för att de inte indikerar några fel behöver det nödvändigtvis inte betyda att datorn är felfri.
Verkstan kan även ha rätt i att det är mjukvarurelaterat. Apple Service Providers får ingen ersättning av Apple för mjukvarufelsökning, enbart vid hårdvarureparationer.
Kvarstår felet med frysningar och omstarter även när datorn är helt återställd och nyinstallerat utan att ha återläst någon backup?

Hej! Ja, jag har raderat hårddisken ominstallerat OS X och får då samma problem. Datorn frös när jag tittade på film och stängde av sig själv med ett svischande ljud och lämnade en krasch rapport som jag bifogat i den här tråden. Innan jag gjorde det så testkörde jag en stund på den cleana datorn och då hände ingenting så lutar mot mjukvaruproblem? Fick rekommendation av apple support att radera hårddisken på backupdisken till timemachine backupen för att utesluta fel på den, ta ny backup och testa igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, de körde väl ett standardtest men de gjorde inga försök att hitta eventuella orsaker till krascherna/frysningarna. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, samtidigt måste man ju kunna föra över sina grejer som fungerar helt perfekt på en annan dator när man köpt en ny. Men ska testa radera externa hårddisken och göra en ny backup för att utesluta att nåt blivit korrupt där. Andra tips emottages tacksamt. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...