Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
AndieB

Felmeddelande: productimprovementstudy hptask

Rekommendera Poster

AndieB

Hej,

idag råkade min kära far ut för följande felmeddelande (se bifogad bild) när han startade upp sin iMac.

Någon som har en lösning?

Tack på förhand!

//Andreas

MacOS-Error.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Alix
11 minuter sedan, AndieB säger:

Hej,

idag råkade min kära far ut för följande felmeddelande (se bifogad bild) när han startade upp sin iMac.

Tack på förhand!

//Andreas

MacOS-Error.png

Han rensar datorn gratis med detta program: https://www.malwarebytes.com/mac/

Sedan bör han installera en blockerare av skadlig programvara i webbläsaren, exempelvis Ublock origin. Det stöds inte av Safari utan där kan han ladda ned detta i stället: https://apps.apple.com/se/app/adguard-för-safari/id1440147259?mt=12

Observera att man kan behöva gå in i inställningarna och aktivera filter mot skadlig programvara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
SirKnasen
Postad (redigerade)

En kund till mig råkade ut för något liknande förra veckan. Catalina 10.15.7 på en iMac 2013.

Samma popupruta kom upp för diverse olika HP-skrivar komponenter i datorn och det gick inte att skriva ut.

Raderade skrivardrivrutinerna fullständigt och laddade hem dem på nytt men det gick fortfarande inte att skriva ut.

Kan din far skriva ut?

Hade inga problem att ladda hem och installera skrivardrivrutiner på nytt men vid utskrift pausades utskrifterna och utskriftskö-programmet visade en liten text att skrivardrivrutinerna rekommenderades att installeras om.
Samma fel med både drivrutiner från Apple och nedladdade från HP. Båda visade förvisso version 4.0.5

Skrivaren var en gammal HP Deskjet D4200 har jag för mig.

Kopplade provisoriskt in min egen Color Laserjet MFP M281 och datorn laddade hem drivrutiner och skrev ut utskrifter utan problem.

Orsak fortfarande oklart vad som ursprungligen hänt.

Redigerad av SirKnasen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
TB-000
Postad (redigerade)

Jag har för en tid sedan fått upp en liknande pop-up angående en del i ett medföljande program till en Scanner som jag installerade 2015 när jag körde Lion. (Med "Visa i Finder" kunde man se att filerna inte var ändrade sedan 2015). Det verkar som att Apple skruvar litet på parametrarna för vad som är OK program.

Redigerad av TB-000

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
DittDatt
Postad (redigerade)
1 timme sedan, AndieB säger:

Hej,

Tack på förhand!

//Andreas

MacOS-Error.png

Det finns en guide på tuben hur man blir av med det.

Edit: Tveksamt om den är seriös förresten. Verkar inte ens vara nåt malware.

Redigerad av DittDatt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
AndieB

Tackar Er alla för input.

När jag kollar "Visa i Finder" så hamnar jag i en katalog som tillhör HP programvara/drivrutiner verkar det som.

Måste ju vara något som HP inte uppdaterat.

Att få tag på deras support är inte det enklaste precis.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
AndieB
3 minuter sedan, ronny säger:

Är det samma problem som Macworld beskriver 

Därför började hp drivrutiner klassas som skadeprogram

Yes!

tackar så mycket!

skall se om det löser problemet att följa HPs guide. 

• Rösta upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Pocahontas

Gick upp på HP:s hemsida och installerade nya drivrutioner, verkar ha löst problemet.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
AndieB

Här kommer den senaste uppdateringen.

Lyckades ladda ner HP Easy Start och även HP Easy Admin. Den senare skulle troligen inte behövas enligt instruktionen på HPs supportsida.

Kunde ladda ner dem men när jag startade dem så hände ingenting. De stod och studsade ett tag i Dock men noll.

Lyckades till slut ringa HP Supporten och fick prata med en kille i USA.

Han kunde tyvärr inte mycket mer än att följa själva instruktionen.

Av en slump, så tryckte jag på "Visa i Finder" på flera av felmeddelandena och hux flux så kom programmen igång (HP Easy Start och HP Easy Admin).

Jag kunde sedan avinstallera allt från HP och sedan installera om de tre HP skrivarna och allt fungerade klockrent.

Min novisa gissning är att när felmeddelandena poppade upp och jag var tvungen att antingen klicka "Visa i Finder" eller klicka på "OK", så blockerade de processen för att starta HP Easy Start. En vild gissning. :)

Tackar Ronny för att du pekade på det som Macworld hade skrivit.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...