Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Styra iPhone kamera från iPad app


TB-000
 Share

Rekommendera Poster

Till digitala systemkameror finns det ibland (beroende på tillverkare) en iPhone/iPad app som är deluxe fjärrkontroll. Man ställer kameran på stativ och inställd för fjärrkontroll. Sedan startar man appen på iPad och ser på iPad vad kameran är riktad mot. Man kan använda appen för att ändra fokusering och exponering. När man på iPhone/iPad ser att inställningar och motiv är rätt så trycker man på iPhone/iPad av fotot som systemkameran tar. Det här är användbart:

  • när det är trångt att komma åt att fota, det finns kanske rum att sticka in en kamera men inte rum för en hel fotograf,
  • när man av säkerhetsskäl inte vill stå där kameran ska stå, men ändå måste kunna se när det rörliga motivet är i rätt läge för att fota, 
  • när fotografen själv ska vara med på fotot.

 

Går det att åstadkomma samma funktion med en iPad och en iPhone (som har samma apple-ID)? Finns det någon app, eller inbyggd funktion som gör att iPad kan vara sådan här deluxe fjärrkontroll till iPhone-kameran (eller iPhone som deluxe fjärrkontroll till iPad-kameran)? 

 

(Det är ju inte helt ovanligt med personer som har både iPhone och iPad.)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tog mig 30s att söka i AppStore ?

 

 

F2B42096-EAE2-4706-881D-80962C992738.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple Watch har funktionen inbyggd att styra kameran i iPhone. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, lappen71 säger:

Tog mig 30s att söka i AppStore ?

 

Tack lappen71, du är bättre på skriva sök-kriterierna än vad jag är. Jag hittade detta först när jag sökte på "camRE - Remote camera", innan dess var mina sökresultat bara appar för att styra kameraövervakning.

 

camRE - remote camera fungerar dock inte. Det blir ingen bild på den enhet som som är fjärrkontroll.

 

Som förslag i "du kanske också gillar" hade App Store bl. a. Remote Shutter: camera connect som fungerar litet bättre. Där får man i alla fall en bild på den enhet som är fjärrkontroll. Remote Shutter: camera connect klarar dock bara enklast möjliga styrning. Den har begränsningar:

  • kan inte zooma
  • kan inte styra exponering (välja vad som ska vara rätt exponerat i bilden när delar är mycket mörka och andra delar mycket ljusa)
  • kan inte styra fokus (ska man fokusera på något i förgrunden eller på något i bakgrunden, eller på något däremellan).
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, TB-000 säger:

...att iPad kan vara sådan här deluxe fjärrkontroll till iPhone-kameran (eller iPhone som deluxe fjärrkontroll till iPad-kameran)? 

...

 

https://itunes.apple.com/ca/app-bundle/filmic-pro-camera-kit/id1144188140?mt=8&uo=4&at=11l7ja&ct=tss
verkar finnas en familj fjärrstyrningsappar filmic pro. Ej provat själv. Bara för film?

Sven

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...