Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Övergiven av Catalina


Jahle
 Share

Rekommendera Poster

Min MacMini 2010Late somnade in efter en misslyckad operation och har ersatts av en jättefin MacMni 2012 late. Kunde flytta öe de två RAM åttorna och all var lysande utom Catalina 64. Nu är alla 12 st 2TB hårddiskar med över 84000 bilder och alla dokument bakåt övergivna och en massa program. Mitt intresse för Catalinas excesser framåt är totalt noll. Mitt enda intresse (90 next) är att hålla liv i mina minnen. Kan någon ge mig råd i hur ja nedgradera mig systemmässigt och hur långt. HighSierra är väl inte pålitligt med sin förkärlek till APSF. Klarar jag mig med att backa till Sierra och hur skall det gå till. Väldigt tacksam för goda råd Med vänlig hälsning, Jahle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fler år använt Deltaco dockningsstationer och kunnat hämta information från hela Intelepoken. En väl fungerade G5-dator ger mig samma möjlighet ända ned till OS9 Tiger. Men när jag i våras blev nyfiken på både ojar och Catalina på sina separata hårddiskar hände något. Fyra 2TB hårddiskar kraschade. Två av dem ,lyckades jag återhämta med DiskWarrior 4 men de två återstående hade fått volymer i APSF och kunde inte hanteras av DiskWarrior. Nu vågar jag inte testa längre förrän jag har försäkrat mig om att jag inte längrehar några APSF volymer i mina tre aktiva datorer, Mac Mini 12 Late, iMAC 27 och MacBookPro. Jag använde HighSierra 3 utan problem men HighSierra uppdaterades till 13.6 utan att jag märkte det och sedan handlade det om APSF-volymer. Om jag förstått det hela någorlunda inbillar jag mig att Sierra inte sysslar med APSF och jag försöker nu backa tillbaka till Sierra. Men det verkar vara svårt att slippa APSF. efter ett försök fann jag att tre partitioner visserligen var gamla Guidversioner men likafullt kallades de volymer. Även m det är samma sak som partitioner tyder det på att det finns något nytt i bakgrunden.  Att få tillbaka rena Extended Journnalförda hårddisk tycks kräva att man använder system före HighSierra. Skall försöka med Sierra, men det verkar vara omöjligt att partitionera om en APSF hårddisk. Vet någon hur man gör?  Med vänlig hälsning, Jahle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårddiskar konverterats inte till AFPS av sig själv. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Jag har inte konverterat något medvetet till APSF men råkade ut för det utan att veta om i HighSierra 6.  Insåg heller inte att det skulle bli något krångligt med det förrän jag upptäckte att DiskWarrior inte hanterade APSF och inte kunde reparera de två hårddiskar som hade APSF filer. DW version 5 lär klara mer, men jag har inte skaffat den än.

Tack för ditt tips på länken du skickade. Skall försöka följa anvisningarna. Jag gör nog ett försök bakåt till Sierra eftersom High Sierra inte verkar vara pålitligt. Med vänlig hälsning, Jahle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Jahle säger:

Jag har inte konverterat något medvetet till APSF men råkade ut för det utan att veta om i HighSierra 6.

Vi andra förstår att du inte var medveten om att det skedde. :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HighSierra konverterar SSD-diskar du installerar macOS på under installationen till APFS.

Mojave? och HighSierra konverterar även mekaniska hårddiskar du installerar macOS på under installationen till APFS. Oklart dock om de konverteras om de är anslutna via USB/FW/TB.

Har du installerat Mojave eller Catalina på någon av dina externa hårddiskar?

 

Externa anslutna hårddiskar du inte installerar macOS på konverteras inte till APFS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för värdefull kommentar. Jag använde HighSierra 13.3 och det fungerade länge alldeles perfekt. Men sedan High Sierra uppdaterats till 13.6  lade jag märke till detta med APSF och volymer, men visste inte vad det kunde medföra. Därefter  råkade jag av nyfikenhet testa både Mojave och Catalina på var sina hårddiskar och då började problemen. Till sist hade 4 st 2TB hårddiskar slutat att fungera. Två kunde återställas med Disk Warrior men två hade fått innehåll av APSF och det kunde inte Disk Warrior fixa. Slutligen upphörde alla mina HFS.diskar att komma upp på skärmen, bara  Mojave och Catalina fann nåd. Jag fick plocka ut min SSD-hårddisk och sätta tillbaka den mekaniska hårddisken. Nu använder jag Yosemite som system, eftersom jag hade startat min hemsida i iWeb. Tycker inte det fungerar lika bra som High Sierra. Skulle jag tjäna på att uppdatera till Sierra. Jag skulle helst vilja nå så nära High Sierra som möjligt  i användbarhet (Photoshop och andra köpta program) och när det gäller sparade data på externa hårddiskar bakåt till 2010.  Tacksam för goda råd.

Med vänlig hälsning, Jahle

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har alltså installerat Mojave och Catalina på dina externa hårddiskar och de har under installationen konverterats till APFS? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag installerade Mojave och Catalina på var sin ny  extern 2TB hårddisk att ha för framtida behov. Hade dock ingen anledning att använda dem. När jag kollade Bilder var jag tvungen att uppdatera biblioteken och det känns oöverkomligt och meningslöst så länge jag kan hantera mina bilder med Bridge i Photoshop. Men min undran är förstås då - ifall jag inte vågar använda High Sierra, ken jag fortsätta använda Bridge m fl program med Sierra?

MVH Jahle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och du har öppnat dina Bilder bibliotek i Catalina som nu har uppdaterats och inte längre vill öppnas i macOS 10.10.X Yosemite?

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 timmar sedan, SirKnasen säger:

HighSierra konverterar SSD-diskar du installerar macOS på under installationen till APFS.

Bara om de är interna, inte om de är USB-anslutna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för kommentarer. Jag har haft SSD-diskar som startskiva i alla tre datorerna sedan två år tillbka och inser att det var därför High Sierra fixade till APSF filsystem, utan att jag märkte det. När det gäller Mojave och Catalina har jag inte uppdaterat några bibliotek i Bilder. Med över 80 000 bilder tillammans i biblioteken är det meningslöst att göra uppdateringar - i alla fall om man snart skall fylla 90. Men biblioteken funkade fint i High Sierra, Hur det blir i Sierra vet jag inte än. Jag har nyss testat den urplockade SSD-hårddisken i min MacBookPro som extern startskiva och den fungerar precis som den skall. Även Photoshop och Bridge fungerade. Men när jag försökte starta InDesign låste sig datorn. Efter detta kunde jag vid omstart inte längre få upp den externa ssd-disken på bildskärmen i MacBookPro. Det är nu likadant som när SSD-disken satt som startskiva i min MacMini.Allt verkar vara väldigt instabilt. Hur jag nu skall få den igång som startskiva eller bara extern hårddisk, vet jag inte. Min MacMacPro har en SSD-skiva som startskiva med High Sierra och den har det inget hänt med. - Nåväl - Ett problem föder ofta nya problem när det gäller datorer och det är spännande att ha något att grubbla över. Mycket tacksam för fortsatt intresse och kommentarer.

MVH Jahle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gissningsvis har du haft bilder i iPhoto tidigare, och de behöver då migreras till Bilder för att Bilder ska kunna använda det biblioteket. Bridge uppdateras löpande, senaste är CC 2020 och den fungerar med Catalina. Det är CS versionerna som har vissa problem med Sierra och nyare och som inte rekommenderas att användas. Sista CS kom 2012 (CS 6) och det är kanske den du har? För Sierra och nyare rekommenderas CC versionerna. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Raphael. Tack för kommentar.  Jag har mina originalbilder kvar på sina hårddiskar och har hittills kunnat använda dem i mitt gamla Photoshop 5 ända in i High Sierra. Min förhoppning är att jag skall kunna använda mina originaldiskar i Sierra också med hjälp av mina Deltaco dockningstationer och utan att drabbas av APSF. Hittills har jag kunnat hantera originalbilderna i Photoshop 5 med Bridge hela intelperioden bakåt. Mina äldre bilder från Power Macepoken och äldre hanterar jag likadant i min G5 och där har jag även mina kära och fungerande program som Page Maker, FreeHand, Quark Express m fl. Och G5:an klarar även att ta in OS 9 Tiger, så att jag kan gå tillbaka till dokument och bilder bakåt ända till 1992. Minst lika roligt som att utforska alla finesser i Catalina - för den som snart skall fylla 90. Jag skulle gärna se att vi gamlingar  fick hjälp att ordna med gamla "minnesstationer", vi som sparat våra klenoder och sladdar. Började i somras ordna en minnesstation med AppleTalk från min Macintosh SE30 till en Performa och vidare till en LaserWriter. Fantastiskt roligt att se de gamla maskinerna fungera med disketter som kunde lagra 1,3 MB. Nästa projekt är att sätta ihop en scssikedja med en G4 som dator och kassetter som kunde lagra 40 och 80 MB och datbandspelare med små kassetter sm kunde lagra väldigt mycket. En minnesstation för Pata och Satadiskar är på gång med mi G4 som dator och  min minnesstation med G5 fungerar redan. Jag hoppas nu kunna få till en minnsstation med Sierra för intelepoken fram till och med Sierra.  Om det är fler gamlingar som lyckats gömma undan sina macprylar och har funderingar om liknande minnesstationer, vore det roligt att kunna utbyta erfarenheter.

Bästa hälsningar 

Jahle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...