Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Analys: Därför får vi aldrig se en Iphone med usb-c


Nyhetsroboten
 Share

Rekommendera Poster

Citat

Anledningen stavas helt enkelt lanseringen av qi-laddaren med det nostalgiska namnet Magsafe.

AirPower blev ju aldrig en produkt.

vad är det som skiljer dem emellan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

46 minuter sedan, ronny säger:

AirPower blev ju aldrig en produkt.

vad är det som skiljer dem emellan?

De stora skillnaderna ser ut att vara en magnet och att magsafe fungerar som den ska.

  • Rösta upp 1
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

31 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

De stora skillnaderna ser ut att vara en magnet och att magsafe fungerar som den ska.

Precis. Det verkar som om Apples ingenjörer gett upp med AirPower och istället valt något som faktiskt fungerar och verkar vara en elegant lösning enkel nog för att vem som helst ska kunna använda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, mikaellq säger:

Precis. Det verkar som om Apples ingenjörer gett upp med AirPower och istället valt något som faktiskt fungerar och verkar vara en elegant lösning enkel nog för att vem som helst ska kunna använda.

Dessutom en lösning som är lite mer än en laddplatta.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, mikaellq säger:

Precis. Det verkar som om Apples ingenjörer gett upp med AirPower och istället valt något som faktiskt fungerar och verkar vara en elegant lösning enkel nog för att vem som helst ska kunna använda.

År MagSafe bara magneten eller en laddare på riktigt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat

 

Hur svårt kan det vara att utveckla en platta för trådlös laddning egentligen? Väldigt svårt, visar det sig. I alla fall med Apples ambitioner.

Den trådlösa laddplattan Airpower presenterades år 2017 tillsammans med Iphone 8 och Iphone X, de första Iphone-modellerna med stöd för trådlös laddning. Då sa Apple att lansering skulle dröja till året därpå.

Men det hände alltså inte. I över ett års tid har ryktena om den mystiska produkten sedan avlöst varandra. Den ena gången var det sagt att Airpower snart ska vara redo för lansering – nästa gång att Airpower var dödsdömd och aldrig skulle lanseras.

 


 

nu vet vi hur det blev... hoppas att MagSafe klarar kraven 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, ronny säger:

År MagSafe bara magneten eller en laddare på riktigt?

Båda. :nerd:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, ronny säger:

År MagSafe bara magneten eller en laddare på riktigt?

 

3 timmar sedan, mikaellq säger:

Båda. :nerd:

Det är omöjligt. Ifall det också är en laddare så faller första halvan om "bara magneten". :) 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-10-22 13:27, ronny säger:

År MagSafe bara magneten eller en laddare på riktigt?

Som jag fattat det är det en qi-laddare som med mer eller eller mindre patientskyddade magneter hålls på optimal plats.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Som jag fattat det är det en qi-laddare som med mer eller eller mindre patientskyddade magneter hålls på optimal plats.

Jag lekte lite med tanken att det är väl billigare att köpa en vanlig magnet separat 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, ronny säger:

Jag lekte lite med tanken att det är väl billigare att köpa en vanlig magnet separat 

Som jag förstått det så funkar det inte så mycket annorlunda än magsafe som funnits på MacBook väldigt länge. 15 år? Magneten är egentligen idén att sladden ska kunna fästas på den men inte mer än att den släpper om någon snubblar på kabeln eller bär iväg med datorn och glömmer bort laddningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, mikaellq säger:

Som jag förstått det så funkar det inte så mycket annorlunda än magsafe som funnits på MacBook väldigt länge. 15 år? Magneten är egentligen idén att sladden ska kunna fästas på den men inte mer än att den släpper om någon snubblar på kabeln eller bär iväg med datorn och glömmer bort laddningen.

Magneterna är också till för att se till att laddaren hamnar på exakt rätt ställe så laddningen verkligen startar.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle vara intressant att få veta om det är skribentens åsikt eller om den här kopierad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, mikaellq säger:

Som jag förstått det så funkar det inte så mycket annorlunda än magsafe som funnits på MacBook väldigt länge. 15 år? Magneten är egentligen idén att sladden ska kunna fästas på den men inte mer än att den släpper om någon snubblar på kabeln eller bär iväg med datorn och glömmer bort laddningen.

Macbookmagsafe var väl en vanlig sladd som hölls på plats med magnet? Nu handlar det om en sorts trådlös sladd.

Och då telefonerna är så lätta lär de dra med om någon snubblar på laddsladden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

53 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Macbookmagsafe var väl en vanlig sladd som hölls på plats med magnet? Nu handlar det om en sorts trådlös sladd.

Och då telefonerna är så lätta lär de dra med om någon snubblar på laddsladden.

Jag försökte förklara enkelt och tydligt för Ronnys skull att den där magneten på iPhone 12 är egentligen i huvudsak återvinning av en gammal och välbekant idé. Att Apple nu utvecklat och förfinat denna framgångsrika idé är knappast förvånande och inget mysterium vilket jag försökte förklara.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...