Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

MacBook Pro med bara 128gb hårddisk


Ahmadpour
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

jag har en MacBook Pro 2019 med bara 128gb hårddisk...
Tänkte köpa en extern hårddisk för att kunna lägga filerna i och låta MacBook vara rent, alltså bara med appar, vad tycker ni? 
Kan det vara en bra idé?

Vilken extern hårddisk skulle ni tipsa? Som är bäst?

Tack för hjälpen!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att säga vilken som är bäst. 

Jag skulle börja med att titta på Samsung T5Samsung T7 och Samsung T7 Touch. Jag upplever dom som snabba och smidiga.

 

Det finns säkert andra alternativ som är lika bra.

 

Undvik mekanisk hårddisk. Mekaniska hårddiskar är långsamma att jobba med.

 

Redigerad av TB-000
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, TB-000 säger:

Svårt att säga vilken som är bäst. 

Jag skulle börja med att titta på Samsung T5Samsung T7 och Samsung T7 Touch. Jag upplever dom som snabba och smidiga.

 

Det finns säkert andra alternativ som är lika bra.

 

Undvik mekanisk hårddisk. Mekaniska hårddiskar är långsamma att jobba med.

 

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, TB-000 säger:

Svårt att säga vilken som är bäst. 

Jag skulle börja med att titta på Samsung T5Samsung T7 och Samsung T7 Touch. Jag upplever dom som snabba och smidiga.

 

Det finns säkert andra alternativ som är lika bra.

 

Undvik mekanisk hårddisk. Mekaniska hårddiskar är långsamma att jobba med.

 

Har ställt frågan på en Facebook grupp och de skrev så här...

Du kan köpa kabinetten för bra pris sen hdd för typ 500 spän eller nått beror på. Sen byter du varje gång när behövs.

 

 

Det jag tycker är varför köpa en kabinett för att sen lägga in en hdd... ingen aning... ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är 2019 års modell du har så är det ingen "hårddisk" i den utan en SSD. Och som redan påtalat är en SSD betydligt snabbare än en HDD även om man använder den som en extern enhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade låtit mina dokument ligga kvar på den interna hårddisken och slagit på optimerad lagring för dokument och bilder och synkat med iCloud om lagringsutrymmet tryter.

Ett större mediabibliotek hade jag absolut kunnat tänka mig att ha på en extern hårddisk för att spara plats på den interna och mediabiblioteket har man kanske inte behovet av att bära med sig alla gånger.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, SirKnasen säger:

Jag hade låtit mina dokument ligga kvar på den interna hårddisken och slagit på optimerad lagring för dokument och bilder och synkat med iCloud om lagringsutrymmet tryter.

Hur gör du då med backuper? För om du inte har plats för alla dina dokument på Macen så får du ju ingen backup av dem heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Telly82 säger:

Hur gör du då med backuper? För om du inte har plats för alla dina dokument på Macen så får du ju ingen backup av dem heller.

För backup så använder jag ett annat extern hårddisk. Den använder jag bara för backup, inget annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Ahmadpour säger:

För backup så använder jag ett annat extern hårddisk. Den använder jag bara för backup, inget annat.

Jo, men när man enligt SirKnasen inte har alla sina filer fullständigt på sin originaldisk så blir backupen värdelös.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 timmar sedan, TB-000 säger:

 

Undvik mekanisk hårddisk. Mekaniska hårddiskar är långsamma att jobba med.

...och VÄLDIGT ömtåliga i fall man vill vara mobil och inte sitta stil. ( Försök till rim )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

44 minuter sedan, Telly82 säger:

Hur gör du då med backuper? För om du inte har plats för alla dina dokument på Macen så får du ju ingen backup av dem heller.

Detta är inget problem för mig då jag köper datorer med tillräckligt med utrymme.

I just detta fall blir det till att förlita sig på iCloud om det inte finns tillgång till fler enheter som kan synka med iCloud utan optimerad lagring.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, SirKnasen säger:

Detta är inget problem för mig då jag köper datorer med tillräckligt med utrymme.

I just detta fall blir det till att förlita sig på iCloud om det inte finns tillgång till fler enheter som kan synka med iCloud utan optimerad lagring.

 

Men iCloud är en synk-tjänst och man råkar spara en ändring man inte ville ha eller radera ett dokument man skulle ha kvar så är det BORTA.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Telly82 säger:

Men iCloud är en synk-tjänst och man råkar spara en ändring man inte ville ha eller radera ett dokument man skulle ha kvar så är det BORTA.

Absolut, så är det.
Men kör man TimeMachine ihop med Cloud synk så tycker jag nog att man är någorlunda safe.
När du jobbar med dina dokument är de fullständigt nerladdade och TimeMachine gör således backup av fullständiga dokument.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, SirKnasen säger:

Absolut, så är det.
Men kör man TimeMachine ihop med Cloud synk så tycker jag nog att man är någorlunda safe.
När du jobbar med dina dokument är de fullständigt nerladdade och TimeMachine gör således backup av fullständiga dokument.

Men gör inte TM en avbild av hur din disk ser ut vid varje backuptillfälle? Så om ett dokument du ändrat för länge sedan raderas så har du bara kopia av det ofullständiga dokumentet? Eller så måste du VETA när du senast ändrade dokumentet för att leta reda på den backupen bakåt tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...