Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iPhone till mac över USB3


TB-000
 Share

Rekommendera Poster

Apples USB-lightning-sladdar har ju bara USB-2 (inte USB 3). 

 

Är det någon som har testat att koppla en iPhone till en mac (för synkning, säkerhetskopiering och liknande) med hjälp av Lightning till USB 3-kameraadapter och en USB-3 A-A kabel (finns flera)?

Fungerar det? 

Eller finns det något som spärrar så att Lightning till USB 3-kameraadapter inte kan användas för att koppla iPhone till dator?

 

Eller, känner någon till någon sladd som är Lightning till USB-3 USB-A?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Skulle tro att adaptern är så kallad OTG, så då blir iPhone en andra host på bussen och det går inte. Dessutom sägs det att Lightning inte stödjer USB 3.0-hastigheter ändå, inte ens med den adaptern du hittade, om det är det du är ute efter.

Redigerad av marcushedenstrom
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, marcushedenstrom säger:

Skulle tro att adaptern är så kallad OTG, så då blir iPhone en andra host på bussen och det går inte. 

Jo, det är något sådant jag var rädd för. Men jag hade hoppats hitta någon som vet om det fungerar eller inte. 

 

2 minuter sedan, marcushedenstrom säger:

Dessutom sägs det att Lightning inte stödjer USB 3.0-hastigheter ändå, inte ens med den adaptern du hittade, om det är det du är ute efter.

Om det är på det viset, så har jag svårt att förstå varför Apple säljer både 

Om Lightning inte stöder USB 3.0-hastighet så skulle det väl räcka med USB-2-adaptern... (?)

 

(Och, ja, det var högre hastighet än USB 2 jag var ute efter.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 timmar sedan, TB-000 säger:

Om det är på det viset, så har jag svårt att förstå varför Apple säljer både 

Om Lightning inte stöder USB 3.0-hastighet så skulle det väl räcka med USB-2-adaptern

USB-2-adaptern är billigare.

Det är tydligen bara vissa iPads (de dyrare modellerna) som stödjer USB 3. Detta implicerar att ingen iPhone stödjer USB 3.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Telly82 säger:

Det är tydligen bara vissa iPads (de dyrare modellerna) som stödjer USB 3. Detta implicerar att ingen iPhone stödjer USB 3.

Intressant. Har du någon länk till var man kan läsa mera om detta? 

 

Nyare iPadPro har ju USB-C och inte Lightning, så det kan inte vara dem man avser eftersom man inte kan koppla in Lightning till USB 3 adapter på dem.

 

Är de nyare high-end telefonerna, som iPhone 11 Pro och iPhone 12 Pro, verkligen begränsade till USB2 över Lightning? (Det känns märkligt att Apple då listar att Lightning till USB3-adaptern är kompatibel med iPhone 5 och alla nyare iPhones. För de telefonerna skulle den ju bara vara en dyrare USB2-adapter...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, TB-000 säger:

Intressant. Har du någon länk till var man kan läsa mera om detta? 

Din egen länk till USB 3 kameraadapter. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...