Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Onedrive på iMac eller annan molntjänst


A Borelid
 Share

Rekommendera Poster

Hej på er.

Har nu köpt min första iMac efter att hållit på med pc sedan början av nittiotalet.

Vad jag behöver hjälp med är att på pc hade jag onedrive på extern disk som synkades med molnet, väldigt praktiskt att jobba med tex fotona på datorn för att sedan föra över de till den externa som sedan laddades upp i molnet.

 

Kan jag få det så på iMac eller behövs ett annat program eller är det uteslutet. 

Vore tacksam ifall någon kan förklara hur det ligger till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag har laddat ner det men jag kan inte välja/få  onedrives lagring plats på en externdisk som sedan synkas i molnet

.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder OneDrive på min Mac genom jobbet. Har alla mina jobbmappar där. Fungerar bra. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser bra ut, men om någon kunde beskriva hur man får till det hela i praktiken. Har nu kopierat över hela min gamla onedrive externa disk till en som iMac klarar av att både läsa och skriva( tog en dag innan jag kom på lösningen), så på den den disken finn en onedrive mapp med alla filmer och bilder. Visst kan jag spara saker på den men hur får jag det att synka i molnet. Det vill säga den externa (hela) som skall uppdateras med molnet? Ja jag vet att jag är trög så här i början men det är så himla lätt att missa någon liten detalj som stoppar upp det hela.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, A Borelid säger:

Ser bra ut, men om någon kunde beskriva hur man får till det hela i praktiken. Har nu kopierat över hela min gamla onedrive externa disk till en som iMac klarar av att både läsa och skriva( tog en dag innan jag kom på lösningen), så på den den disken finn en onedrive mapp med alla filmer och bilder. Visst kan jag spara saker på den men hur får jag det att synka i molnet. Det vill säga den externa (hela) som skall uppdateras med molnet? Ja jag vet att jag är trög så här i början men det är så himla lätt att missa någon liten detalj som stoppar upp det hela.

 

Om du följer instruktionerna i länken jag skrev i tidigare svar så blir det rätt :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fått det att fungera. Tack för hjälpen. Det som var problemet var att jag såg bara Mcintosh disken och förstod inte att man var tvungen att välja den för att sedan kunde man välja den externa. Som sag tack för hjälpen igen.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Är du fortfarande nöjd med din OneDrive-lösning? Jag är ute efter något liknande till en extern disk kopplad till en MacBook Pro. Efter vad jag läst ska det fungera bra att ha OneDrive på en extern disk om den är ansluten hela tiden. Kopplas den ifrån kan det tydligen bli krångel.

 

Eftersom jag har en bärbar dator så kommer den externa disken att kopplas bort då och då, så jag tror inte det blir bra. Men om någon vet mer så är jag tacksam för tips. Det bästa vore om OneDrive-mappen kunde partitioneras så att en del ligger på den interna hårddisken och en annan del på den externa disken och båda synkade med samma OneDrive i molnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Startar man om datorn så börjar onedrive uppdatera alla filer i mitt fal drygt 65 000 filer vilket tar ganska läng tid. Annars funkar det bra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...