Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
TommyTommy

Upphittade Airpods pro

Rekommendera Poster

TommyTommy

Hej,

Hittat ett par Airpods pro (tror jag det är) på marken. Antar att någon är ledsen nu. 

Hur gör jag för att hitta ägaren?

Kan jag öppna dem och ansluta till min telefon så att ägaren ser dem via hitta eller finns det något annat knep?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Alix
1 minut sedan, TommyTommy säger:

Hej,

Hittat ett par Airpods pro (tror jag det är) på marken. Antar att någon är ledsen nu. 

Hur gör jag för att hitta ägaren?

Kan jag öppna dem och ansluta till min telefon så att ägaren ser dem via hitta eller finns det något annat knep?

Bortsett från tekniken så säger lagen att du ska kontakta polisen.

”1 §  Den som hittar något ska utan oskäligt dröjsmål anmäla fyndet till Polismyndigheten. Är ägaren till godset känd, får upphittaren i stället underrätta honom eller henne om fyndet.”

Ägaren är inte känd, vilket föranledde din fråga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
mikaellq
Postad (redigerade)
8 minuter sedan, Alix säger:

Bortsett från tekniken så säger lagen att du ska kontakta polisen.

”1 §  Den som hittar något ska utan oskäligt dröjsmål anmäla fyndet till Polismyndigheten. Är ägaren till godset känd, får upphittaren i stället underrätta honom eller henne om fyndet.”

Ägaren är inte känd, vilket föranledde din fråga.

Men hur stor är chansen att hitta rätt ägare? Om inte namn och adress står på?

Det finns gränser för laglydigheten alltså, förutsatt att där inte finns andra ledtrådar om ägarskap. Platsen upphittad kan vara en ledtråd till exempel.

Redigerad av mikaellq

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
TommyTommy

Min tanke var ju att man kunde förmå ägaren att själv hitta dem via hitta-appen. Jag har själv hittat barnens telefoner på detta vis vid ett par tillfällen. Vet dock inte hur tekniken runt detta fungerar och om det måste vara ägarens egen telefon dom är anslutna till för att hen själv ska se dem. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
lappen71

Nej det går inte. För att du ska kunna ansluta den till din telefon måste du återställa dom. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix
37 minuter sedan, mikaellq säger:

Men hur stor är chansen att hitta rätt ägare? Om inte namn och adress står på?

Det finns gränser för laglydigheten alltså, förutsatt att där inte finns andra ledtrådar om ägarskap. Platsen upphittad kan vara en ledtråd till exempel.

Jag förstår inte dina funderingar. Om jag hittar ett par Airpods Pro utan ägarnoteringar ska jag anmäla det till polisen. Om jag hittar en plånbok med namn via exempelvis körkort så är ägaren känd och jag kan kontakta denne. Svårare än så är det inte. Lagen medger inte att du kan/ska/bör göra efterforskningar för att hitta ägaren, det är polisens sak.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
TB-000
15 minuter sedan, Alix säger:

Jag förstår inte dina funderingar. Om jag hittar ett par Airpods Pro utan ägarnoteringar ska jag anmäla det till polisen. Om jag hittar en plånbok med namn via exempelvis körkort så är ägaren känd och jag kan kontakta denne. Svårare än så är det inte. Lagen medger inte att du kan/ska/bör göra efterforskningar för att hitta ägaren, det är polisens sak.

I teorin har du säkert rätt Alix. 

I praktiken lär inte polisen ha tid och resurser att efterforska ägaren.

Om ägaren får tillbaka sina dyra borttappade saker så lär ägaren uppskatta det oberoende av vem som gjort vad för att ägaren ska få tillbaka dem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
TommyTommy

Syftet med min fråga var bara i hjälpande funktion som medmänniska. Jag har inget annat än goda intentioner att returnera dem till rätt ägare. Tanken med ett forum är väl att man kan fråga och dela erfarenheter med varandra för att hitta bra lösningar på problem. Det var min fundering. Kan jag hjälpa ägaren på ett bra sätt? Det är knappas kriminellt att be om råd? Risken finns ju att dom landar på hittegodsavdelningen utan att nå sin ägare. Om ingen har något bättre tips så landar dom såklart där så fort jag tar mig dit.

Men tack för uppläxningen..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix

Jag ser att det upplevs som provokativt att ange vad lagens bestämmelser säger. Det säger något om samhällsandan. Tråkigt.

• Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Pocahontas

Det är inte alltid lätt att hitta rätt ägare..

Kom till en Bankomat för att ta ut pengar..och såg att någon stackare glömt ta sina pengar, 600 kr eller vad det var..

Danske Bank låg alldeles intill, så jag knallade in där och förklarade vad jag hittat i automaten alldeles utanför...

-Nej..vi har inte hand om automaten.. du får vända dig till Polisstation...

-Jaså.. men de sköter väl inte om automaterna? 

-Nä, men rutinerna är sådana.. vi vet inte vilken bank kunden som glömt sina pengar har...

-??? Rutiner, vilka jäkla rutiner.. Hur fan ska polisen veta vilken bank det är...

Vis av erfarenhet vet jag att de hamnar i en låda på hittegodset, sen en dag är pengarna bara borta..

Pratade med en tidning på vår ort.. som tyckte jag skulle behålla pengarna..

Den som glömt den "kanske" vänder sig till tidningen och efterlyser dem...  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
DittDatt
41 minuter sedan, TommyTommy säger:

Syftet med min fråga var bara i hjälpande funktion som medmänniska. Jag har inget annat än goda intentioner att returnera dem till rätt ägare. Tanken med ett forum är väl att man kan fråga och dela erfarenheter med varandra för att hitta bra lösningar på problem. Det var min fundering. Kan jag hjälpa ägaren på ett bra sätt? Det är knappas kriminellt att be om råd? Risken finns ju att dom landar på hittegodsavdelningen utan att nå sin ägare. Om ingen har något bättre tips så landar dom såklart där så fort jag tar mig dit.

Men tack för uppläxningen..

Ta inte åt dig för att en forummedlem ger sig på dig. Du ställde en helt vettig fråga och naturligtvis är det helt poänglöst att lämna in dem hos polisen. Enda anledningen till att någon skulle anmäla sin förlust till polisen är ju att få ersättning från ett försäkringsbolag, men ett par Airpods når ju knappast över gränsen för självrisken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Telly82
2 minuter sedan, DittDatt säger:

naturligtvis är det helt poänglöst att lämna in dem hos polisen.

Förmodligen så får upphittaren dem (100% lagligt) ifall den rättmätige ägaren inte kan visa att det var dennes. Hittegods ligger väl 3 månader hos polisen om jag minns rätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
DittDatt
13 minuter sedan, Telly82 säger:

Förmodligen så får upphittaren dem (100% lagligt) ifall den rättmätige ägaren inte kan visa att det var dennes. Hittegods ligger väl 3 månader hos polisen om jag minns rätt.

Jo, teoretiskt kanske, men frågan är hur många svåridentifierade saker med lågt värde som hittar tillbaka till ägaren via polisen. Det kan inte vara många, om ens någon.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Telly82
5 minuter sedan, DittDatt säger:

Jo, teoretiskt kanske, men frågan är hur många svåridentifierade saker med lågt värde som hittar tillbaka till ägaren via polisen. Det kan inte vara många, om ens någon.

Det är ju ungefär det jag menar. I detta fallet är sannolikheten mycket stor att upphittaren helt lagligt får ett par Airpod Pro.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
TommyTommy

Det känns märkligt att dom inte knyts till iTunes så man kan hitta dom vem som än har dem. Min fru blev av med sina lurar för en tid sen och dom är ju spårlöst borta. Jag vet ju hur jäkla ledsen hon blev...

Alix, förlåt om jag lät barsk i mitt svar. Jag är såklart tacksam att du tog dig tid att engagera dig att svara. Ber om ursäkt. 

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mr Walker

Inser att Apple nog har bra koll på vem som äger vilken Apple-pryl men att de knappast lämnar ut den informationen till vem som helst.. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
SirKnasen
4 timmar sedan, TommyTommy säger:

Min tanke var ju att man kunde förmå ägaren att själv hitta dem via hitta-appen. Jag har själv hittat barnens telefoner på detta vis vid ett par tillfällen. Vet dock inte hur tekniken runt detta fungerar och om det måste vara ägarens egen telefon dom är anslutna till för att hen själv ska se dem. 

Ägaren kan se senast kända plats där AirPods:en var uppkopplade till telefonen de var parkopplade med.

Som redan nämnts, lämna till Polisen och hoppas på att ägaren efterlyser sina borttappade AirPods där.

Har ägaren ett kvitto och/eller orginalkartongen kvar där serienummer framgår borde det inte vara några problem att identifiera de inlämnade AirPodsen.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
TommyTommy

Så får det bli.

Tack så mycket allihopa för era tips! Får väl hoppas på en funktion där man kan låsa dem mot apple-ID i fortsättningen. Ju mer jag läser om det förstår jag att man blir helt maktlös om man skulle råka bli av med dem.. Ett tips verkar ju vara att namnge lurarna med sitt telefonnr så det syns när den som hittat dem söker efter dem men hur det fungerar vet jag ju inte riktigt. Får hoppas dom finner sin ägare till slut. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mattiasgbg
1 timme sedan, SirKnasen säger:

Ägaren kan se senast kända plats där AirPods:en var uppkopplade till telefonen de var parkopplade med.

Som redan nämnts, lämna till Polisen och hoppas på att ägaren efterlyser sina borttappade AirPods där.

Har ägaren ett kvitto och/eller orginalkartongen kvar där serienummer framgår borde det inte vara några problem att identifiera de inlämnade AirPodsen.

Utgå inte från det. Jag lämnade en gång in en iPod till polisen, förklarade vilken modell det var, att Apple var tillverkaren mm. Tre månader senare var den min, polisen hade inte särskilt många rätt i sin beskrivning av godset, så att söka efter den hade inte varit lätt.

Ett effektivare åtgärd skulle kanske kunna vara att kontakta Apple på något sätt och fråga om de kan meddela ägaren till prylen med serienummer X att prylen är inlämnad hos polisen i Staden.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...