Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iMac 27 late 2015 SSD & HDD


anfars
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en 27 retina late 2015 med endast 1TB HDD som jag kör OS på extern SSD via USB och High sierra, främst då detta fortfarande stödjer bra nog att boota via USB.

 

Skulle gärna vilja stoppa in SSD i maskinen, dock hade jag gärna vilja behållt 1TB HDD samtidigt, dvs köra både SSD och HDD inuti. Hittar bara att man kan ersätta med hjälp av kabeln som går till HDD...

 

Min fråga: Finns det någon duo-kabel så man kan använda båda diskarna eller måste jag isåfall endast köra SSD och plocka ut (eller låta sitta kvar inaktiv) HDD ur bilden?

 

Tack

A

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

52 minuter sedan, anfars säger:

Hej!

 

Jag har en 27 retina late 2015 med endast 1TB HDD som jag kör OS på extern SSD via USB och High sierra, främst då detta fortfarande stödjer bra nog att boota via USB.

 

Skulle gärna vilja stoppa in SSD i maskinen, dock hade jag gärna vilja behållt 1TB HDD samtidigt, dvs köra både SSD och HDD inuti. Hittar bara att man kan ersätta med hjälp av kabeln som går till HDD...

 

Min fråga: Finns det någon duo-kabel så man kan använda båda diskarna eller måste jag isåfall endast köra SSD och plocka ut (eller låta sitta kvar inaktiv) HDD ur bilden?

 

Tack

A

Varför inte ha den slöa hdd:n i ett externt kabinett?

Du bär ju inte runt iMac:n ändå.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så det finns alltså ingen möjlighet att ha båda samtidigt med någon slags kabel som gör båda aktiva?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, anfars säger:

Så det finns alltså ingen möjlighet att ha båda samtidigt med någon slags kabel som gör båda aktiva?

Den med bara HDD har bara SATA, medan Fusion Drive har både blade-SSD (PCIe) och HDD (SATA). Om jag nu inte har helt fel och det sitter en tom PCIe på de som bara har HDD. Kanske någon som har skruvat vet definitivt svar på din fråga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade tyckt det vore en fin lösning att bara koppla till en extra SSD som huvuddisk/boot och behålla HDD som vanlig separat lagringsenhet, fast inuti datorn. Känns som att detta borde gå att få till ?

 

Skulle på samma mynt helst velat gå ifrån att ha externa diskar kopplad till den också om en nu redan sitter i den. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är bara om den är "aktiverad" (kopplad elektriskt) - har för mig att jag läst någonstans att den är inte "aktiverad" om logickortet inte är konfigurerat med minst FusionDrive.

Sir Knasen kanske vet.

Redigerad av Stereotypen
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Stereotypen säger:

Frågan är bara om den är "aktiverad" (inte kopplad elektriskt) - har för mig att jag läst någonstans att den är inte "aktiverad" om logickortet inte är konfigurerat med minst FusionDrive.

Sir Knasen kanske vet.

Ja, vad säger @SirKnasen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns den fysiska kontakten på logikkortet så är det bara att ansluta en flashdisk. Kontakten är aktiv.

Sen kan det krävas lite terminal kommandon för att bygga ihop själva fusiondrive volymen av de fysiska hårddiskarna.

Jättesimpelt om man kör Mojave eller nyare.

https://support.apple.com/en-us/HT207584

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, SirKnasen säger:

Sen kan det krävas lite terminal kommandon för att bygga ihop själva fusiondrive volymen av de fysiska hårddiskarna.

Men det är väl inget krav att man gör en fusion drive? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Alix säger:

Men det är väl inget krav att man gör en fusion drive? 

Självklart inte. Och i detta fall är det väl inte heller önskvärt om jag förstår trådskaparen rätt?

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det är duktigt jäkla drygt att montera ur hela logikkortet för att komma åt kontakten på baksidan av logikkortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig som relativ amatör som har på sin höjd bytt från std HD till ssd och batteri i en MacBook så känner jag att det redan är lite i gråzonen med att skära upp min ståtliga iMac, let alone börja skruva i logikkortet. Får nog nöja mig med att montera ur gamla HDD och ersätta med en SSD isåfall.

 

Av någon anledning är det lockande att ha 2 olika interna diskar, en för boot och program och en annan för lagring av saker man behöver då och då... kanske sedan Windows tiden eller kanske för att man varit med om hd-kraschar..? 

 

Tanken var väl god iallafall och det var värt ett försök.

 

Tack för alla svar, ni kan era grejer!

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Gott nytt år alla!

 

Bestämde mig för att ge mig på att öppna maskinen och uppgradera. Har tidigare använt en extern Samsung T3 500gb som Bootdisk via USB, som också har fungerat klockrent! Men tyckte en allmän uppgradering var på sin plats, slog till på 32gb 1867mhz ram från OWC och en Samsung evo 860 1tb för att föryngra macen lite och dessutom kunna installera OS som kräver APFS formatering, från Mojave och uppåt. 

 

Det var relativt smärtfritt, valde dock att inte demontera skärmen helt då flera har rapporterat att kontakter till kablarna är känsliga och kan ge olika problem med displayen efteråt. Streck, ränder eller helt svarta skärmar.

 

Gick fint att få ut gamla HDD och montera rack för SSD med skärmen på plats. Lossar man skruvarna till högtalaren så är det bara att flytta den åt sidan och ta ut HDD. Jag behövde bara lossa den övre skruven till HDD fästet och vinkla ut ramen åt sidan för att få ut HDD, och sedan omvänt för att montera SSD.

 

OWC har ett fint kit med "pizzaslicer" för att öppna skärmen, tape för att fästa igen, verktyg för att lossa på diverse delar. De flesta har gett strålande recensioner men några har skrivit att tapen inte fäst ordentligt och vissa har dessvärre upplevt att skärmen lossnat plötsligt, fallit ner i golvet och krossats och såklart förstört logikkortet då kablarna slitits ut i fallet (!)

 

Jag lät macen ligga på rygg ett dygn efter installationen och därefter låta den stå i max vinkel bakåt så att displayen vilar på skelettet så mycket som möjligt... verkar inte vara några problem med hållfastheten hittills.

 

Thermokabelkittet från OWC är ganska styvt, så man får bända lite tills man hittar en bra position som inte är för spänd, säkrade sedan med dubbelhäftande tejp.

 

Hela processen tog 45 min ca.

102207726_Skrmavbild_2021-01-02_kl._09_41_21.thumb.png.112476e5f804ecde79badf3b0dc6dcea.png1328880183_Skrmavbild_2021-01-02_kl._09_41_51.thumb.png.acd188a1c4854def27b8658095ce0efb.png651108168_Skrmavbild_2021-01-02_kl._09_42_02.thumb.png.52ddddbd61dbef4282c649cfaa8f8b32.png

  • Gilla 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grymt bra jobbat ?

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...