Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Migrera Mail's hela innehåll mellan två Macar


Sundaykid
 Share

Rekommendera Poster

Hej, jag har behov av att flytta hela innehållet i Mail från en MacBook Pro (från mitten 2009, med OS X El Capitan 10.11.6) till en nyare MacBook Pro (gissningsvis från ca 2015 med OS Sierra eller Catalina (har inte datorn tillgänglig här)).  Datorerna befinner sig i olika länder så jag måste utnyttja ett USB-minne för mellanlagring.  

  • Hittar inte "Exportera" som alternativ i mailmenyn på gamla maskinen, endast "Importera brevlådor".  Finns det en förberedd process för att göra detta?  
  • Alternativt är jag öppen för att gå in och kopiera filen som innehåller alla brevlådor och mail, men hittar den inte.  Var ligger den?
  • Eller kan som ett tredje alternativ Flyttassistenten användas, dvs selektivt för endast innehållet i Mail?

Tacksam för hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du kör IMAP eller Exchange så ligger allt på servern, så du behöver bara koppla upp den nya Macen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, Telly82 säger:

Om du kör IMAP eller Exchange så ligger allt på servern, så du behöver bara koppla upp den nya Macen.

Allt utom lokala mappar och arkiv...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Sundaykid säger:

Datorerna befinner sig i olika länder så jag måste utnyttja ett USB-minne för mellanlagring.  

Apple iCloud, Microsoft Onedrive, Dropbox, Google Drive eller andra molntjänster går också bra. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Telly82 och DittDatt!  Bägge de mailkonton som är aktuella är IMAP, så långt är det OK.  Men som DittDatt säger får jag tydligen inte med mig mappstrukturen (och arkiv) och det kommer att vara ett ganska stort problem.  I den mottagande Macen ligger en 7 månader gammal version som jag vill ersätta med denna dagsaktuella versionen.  Skulle det fortfarande vara ett alternativ att leta fram den dagsaktuella filen (om den innehåller alla mail och dessutom mappstruktur o arkiv), kopiera och ta med den, samt ersätta den 7 månader gamla versionen i den nyare Macen med denna nyare?  Om ja, var hittar jag den?  Och är det något mer att tänka på? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack polken för alternativa sätt att få ner data, det kan jag nog utnyttja.  Men jag behöver fortfarande hitta filen som skall laddas upp...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, DittDatt säger:

Allt utom lokala mappar och arkiv...

Visst, men då kör du inte längre IMAP eller Exchange och utnyttjar inte dess möjligheter.

 

1 timme sedan, Sundaykid säger:

Men som DittDatt säger får jag tydligen inte med mig mappstrukturen (och arkiv) och det kommer att vara ett ganska stort problem.

Nej, om du lagt mappstrukturen lokalt så har du problem.

Jag kör mappstrukturen via IMAP (privat) och Exchange (jobbet).

1 timme sedan, Sundaykid säger:

Men jag behöver fortfarande hitta filen som skall laddas upp...

https://www.lifewire.com/find-and-open-stored-attachments-1172808

Redigerad av Telly82
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flytta ev. lokala mappar och mail till IMAP-mapparna så är det klart. 
Är det mer än du får plats med i din mailbox kan du skapa en till, t ex gmail eller hotmail och använda för överföringen. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...