Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Långsam back med Time Machine


Nontouch
 Share

Rekommendera Poster

Hej! 

Jag köpte precis en ny SanDisk Extreme Pro 1TB hårddisk för att kunna göra snabba backups av min Macbook Pro 16". 

Hårddisken har en läs/skriv hastighet på 1GB/s så mina backups borde gå på några sekunder. Tyvärr är detta inte fallet. 

Hastigheten på backup överföringen ligger snarare på 5-30MB/s. Min dyra nya SSD hårddisk, och min nya superdator är alltså totalt värdelösa... 

För jag över en 5GB fil direkt till hårddisken laddas den på några sekunder, så det är inget fel på hårddisken. 

 

Är det någon som har samma erfarenhet av Time Machine, kan det vara möjligt att programmet är så fruktansvärt långsamt???? I min värld är det i så fall en skandal. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Time Machine tar lång tid och så har det alltid varit. Exakt varför kan jag inte svara på för jag kan inte tekniken bakom funktionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TimeMachine är ett komplicerat program. Den gör ju mer än bara flyttar en fil från ett ställe till ett annat ställe. Det som framförallt tar tid är att den strukturerar om backuperna löpande. Det är inte så att när en fil är överförd till TimeMachine så ligger den där. Riktigt så enkelt är det inte och det har med TimeMachines versionshantering att göra. Det är versionshanteringen som slöar ner systemet. 

Versionshanteringen innebär att den håller koll på timmar, dagar, veckor och månader. Om man sitter och jobbar med ett dokument t ex, ett dokument som man jobbar med under längre tid, säg att man t ex skriver en bok, en ny bästsäljande roman eller ens memoarer eller annat stort projekt, och man skriver nästan varje dag, flera timmar om dagen. 

Nu gör TimeMachine kopior löpande, men den sorterar också och tar bort tidigare versioner efter viss tid. Den behåller versioner från varje timme senaste dygnet, äldre versioner tar den bort och behåller en om dagen för hela veckan, äldre versioner än så tar den bort och behåller en för månaden.

Så varje gång den gör en säkerhetskopiering så skyfflar den runt andra filer också och tar bort en del och avgör vilka versioner som ska sparas och vilka som ska tas bort. Samma dokument, men i olika versioner. Det är det som är TimeMachine och det som tar tid. Det har inte att göra med överföringen mellan datorn och hårddisken/SSD utan detta handlar om att TimeMachine behöver tänka och fundera, radera och baka ihop.

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Nontouch säger:

....Min dyra nya SSD hårddisk, och min nya superdator är alltså totalt värdelösa... 

Är det någon som har samma erfarenhet av Time Machine, kan det vara möjligt att programmet är så fruktansvärt långsamt???? I min värld är det i så fall en skandal. 

TM tar tid på sig, det är gjort för att kunna arbeta i bakgrunden när du håller på med annat.

Det finns andra program för att göra backup av filer eller kloner av hårddisken. 
Apples program eller sätt att lösa en uppgift passar inte alla alltid.

Sven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan höja cpu prioritetet för time machine och det snabbar upp backuper väsentligt.

 

här är en guide om hur du gör det:

https://www.mackungfu.org/massively-speed-up-time-capsule-time-machine-backups

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Vredurs säger:

Du kan höja cpu prioritetet för time machine och det snabbar upp backuper väsentligt.

 

här är en guide om hur du gör det:

https://www.mackungfu.org/massively-speed-up-time-capsule-time-machine-backups

Inget jag skulle rekommendera. Finns en mening med att TM inte drar för mycket resurser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kört så i flera år utan problem och TM kör backups bra Mkt snabbare. Men men man gör som man vill. 
 

det är i alla fall ett sätt att snabba upp processen 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den huvudsakliga meningen är väl att TM inte ska stjäla för mkt resurser. Om man har hårddisken inkopplad hela tiden så körs det backuper varje timme/vecka och månad har jag för mej och om du då höjer cpu prioritet så stjäl du resurser från annat arbete som cpu:n ska utföra.

 

Jag har dock inte min hårddisk inkopplad hela tiden utan pluggar in den någon/några ggr i månaden och låter TM jobba klart. 

Redigerad av Vredurs
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror man utan problem kan följa råden ovan och höja prioriteten under den första backupen, som är den som tar mest tid. Jag tänker göra så senare idag. Sedan bootar jag om, och då är prioriteten som vanligt igen om man får tro länken ovan.  


sudo sysctl debug.lowpri_throttle_enabled=0

 

Jag har dock inte mätt tiden man eventuellt sparar, brukar låta datorn göra första backupen över natten. 


Sedan tror jag inte att folk i gemen störs av att TM kör i bakgrunden, med SSD och 4+ kärnor kan man köra även sådana uppgifter på rätt hög prioritet om man inte gör något väldigt tidskritiskt samtidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar ta hem min jobbdator varannan månad ungefär och låta den göra TimeMachine backup till min TimeCapsule och det brukar ta en j-a tid. Säkert 4-6 timmar när det är 20GB+ efter någon större macOS uppdatering och en del ny användardata.
Mina egna datorer som är anslutna 24/7 till min TimeCapsule gör backuper på ändringar på några minuter.

"Normal behavior" skulle jag väl säga även om jag tycker det tar onödigt lång tid när det har gått lång tid mellan säkerhetskopiorna.

 

(Jag backar självklart upp jobbdatorn även på jobbet varje timme)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ola@ofsystem.fi

Kopieringen med Time Machine har blivit helt vansinnigt slö. Nu har jag kört backup på 4,34 GB och under fem timmar har den kopierat 15 MB! Med den här takten tar det nästan två veckor innan backupen har körts klar! Jag har under flera dagar tvingats avbryta och pröva att ta backup till en annan hårdskiva (USB-3 till USB-c via adapter) men det verkar som om allt har kört ihop sig totalt. Ska det löna sig att radera och börja om? Direktkopiering av filer samma väg går blixtsnabbt.

MacBook Pro 13" 2018 4 Thunderbolt, Mojave.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, ola@ofsystem.fi säger:

Kopieringen med Time Machine har blivit helt vansinnigt slö. Nu har jag kört backup på 4,34 GB och under fem timmar har den kopierat 15 MB! Med den här takten tar det nästan två veckor innan backupen har körts klar! Jag har under flera dagar tvingats avbryta och pröva att ta backup till en annan hårdskiva (USB-3 till USB-c via adapter) men det verkar som om allt har kört ihop sig totalt. Ska det löna sig att radera och börja om? Direktkopiering av filer samma väg går blixtsnabbt.

MacBook Pro 13" 2018 4 Thunderbolt, Mojave.

Går mycket snabbare för mig.

 

980415461_Skrmavbild2020-10-07kl_12_48_56.png.ff057824357ec4d58a6ff584c50125fb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ola@ofsystem.fi

Jag hoppas någon kan ha någon förklaring och hjälp, inte bara berätta hur fort det kan gå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, ola@ofsystem.fi säger:

Jag hoppas någon kan ha någon förklaring och hjälp, inte bara berätta hur fort det kan gå.

Ingen aning varför det går långsamt för dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, ola@ofsystem.fi säger:

Kopieringen med Time Machine har blivit helt vansinnigt slö. Nu har jag kört backup på 4,34 GB och under fem timmar har den kopierat 15 MB! Med den här takten tar det nästan två veckor innan backupen har körts klar! Jag har under flera dagar tvingats avbryta och pröva att ta backup till en annan hårdskiva (USB-3 till USB-c via adapter) men det verkar som om allt har kört ihop sig totalt. Ska det löna sig att radera och börja om? Direktkopiering av filer samma väg går blixtsnabbt.

MacBook Pro 13" 2018 4 Thunderbolt, Mojave.

Om du läser igenom tråden så ser du att det finns en sak du kan göra för att öka prioriteten på din TM backup

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...