Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

"Kontrollera batteriet" - Långsam dator?


petree
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en Macbook Air 13' tidigt 2015, vars batteri verkar ha fått problem. Till saken hör att datorn lämnades in på reparation förra våren då jag spillt te över den. Några komponenter byttes ut, jag fick även ett nytt batteri. Eller snarare "nytt" då det tillverkades 2016, men när jag fick det hade den bara någon enstaka laddningscykel. Jag märkte i våras, alltså ett år efter reparationen, att batteriet tappat väldigt snabbt i kapacitet. Då låg den på ganska exakt 80%, trots sina 300 laddningscykler. Nu är den nere på 73% och jag har fått varningen "kontrollera batterier". Jag tycker att datorn tappat sisådär 40% i kapacitet sedan varningen kom upp, alltså att datorn känns jättelångsam. Kan det vara så att batteriet ligger bakom detta? 

 

Jag ska även nämna att jag har för mig att batteriet var under 80% i kapacitet under sommaren, men att det ändå stod "normalt",  både i systeminställningarna samt Coconut Battery. Har läst mig till att det automatiskt slår om till "kontrollera batteriet" när batteriet hamnar under 80%, är vi helt hundra på detta? 

 

Tacksam för svar! :) 

 

Skärmavbild 2020-09-28 kl. 20.46.52.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du möjlighet att ta en skärmdump på aktivitetskontroll sorterad på CPU användning när datorn känns jättelångsam?

 

Det stämmer att man får "Kontrollera batteri" om det sjunker under 80% kapacitet.

Coconut verkar dock ha en tendens att ibland visa någon procent för lite jämfört med batteristatusen i macOS samt Apples egna diagnostester så ja... Coconut kan visa omkring 78-79% utan macOS status om kontrollera batteri.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-09-28 på 21:26, SirKnasen säger:

Coconut verkar dock ha en tendens att ibland visa någon procent för lite jämfört med batteristatusen i macOS samt Apples egna diagnostester så ja... Coconut kan visa omkring 78-79% utan macOS status om kontrollera batteri.

Jag vet inget om Apples diagnostester, men enligt Coconut battery själva funkar det så här:

 

”Battery percentage on my iOS device differs from the percentage coconutBattery is showing. What's wrong?
iOS uses a defensive calculated battery capacity value to define 100% (and the percentage calculation). coconutBattery reads out the raw battery data and can give you more precise information.
(for example you will see that the device actually is still charging when iOS tells you that it is fully charged).”

 

Fast samma kanske inte gäller för macar? Det står inget om dem på Coconuts hemsida. :fundersam:

 

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-09-28 på 21:26, SirKnasen säger:

Har du möjlighet att ta en skärmdump på aktivitetskontroll sorterad på CPU användning när datorn känns jättelångsam?

 

Det stämmer att man får "Kontrollera batteri" om det sjunker under 80% kapacitet.

Coconut verkar dock ha en tendens att ibland visa någon procent för lite jämfört med batteristatusen i macOS samt Apples egna diagnostester så ja... Coconut kan visa omkring 78-79% utan macOS status om kontrollera batteri.

Okej, tack! Jag är ledsen för sent svar, men jag ville testa att ladda ur batteriet och ladda upp det igen, för att se om det gjorde någon skillnad. Tyvärr inte.. Processerna i aktivitetskontroll varierar väldigt mycket, så ta det med en nypa salt. Ibland är processer som kernel_task ganska hög och några andra som jag inte minns. Oavsett vad så är den lika trött oavsett om dessa processer går igång då och då, eller om den som nu tuffar på som 85% overksam. Mycket badbollar och jag får ofta skriva början på meningar för att datorn inte hinner uppfatta de första klicken.. 

 

Har svårt att se att det plötsligt skulle röra sig om mjukvaruprogram, bara sådär. Dessutom gjorde jag en ren installation för inte så länge sen, ett halvår kanske. Kör Mojave på den. Testat SMC också. 

 

Skärmavbild 2020-09-30 kl. 09.54.19.png

Redigerad av petree
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det slog mig nu att slöheten eventuellt också började i samband med att Safari uppdaterades till version 14.. Kollade minnestrycket och även när jag bara hade en flik öppen låg det på gult, flera flikar (3-4 st) resulterade i lite rött. Är tämligen säker på att minnestrycket allt som oftast var grönt under Safari 13, och att jag i princip aldrig lyckades få det att bli värre än gult. Med Safari avstängt tycker jag nog att datorn är betydligt rappare. Kan det ligga något i detta tror ni? Sitter på 4 GB RAM för övrigt, vilket uppenbarligen är i minsta laget.  

 

EDIT: Läste om en misslyckad uppdatering för Mojave, HÄR...

Redigerad av petree
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...