Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Träningsrutter registreras inte efter uppgradering till 7.0


pastor
 Share

Rekommendera Poster

Efter att ha uppdaterat till 7:an registrerar inte klockan (v.5) längre rutterna. Det är enbart startpunkten som registreras.

Uppdateringen til 7,01 gjorde ingen skillnad.

Redigerad av pastor
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har samma problem!

Upptäckte det direkt efter uppdatering till watchOS 7. Chattade med supporten igår och de tipsade om att återställa iPhone + klocka och sedan unpair och re-pair klockan med iPhone. Det fungerar fortfarande dock inte. 

 

De tipsade även om att kalibrera GPSen i klockan genom denna guide

Jag har testat men blev ingen skillnad. Visserligen hade jag även min iPhone med mig så vet inte om den kan störa kalibreringen på något sätt. Ska testa ikväll med enbart klockan. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan tillägga att jag har en series 6. Problemet fanns på watchOS 7 och nu även på 7.0.1. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har samma problem med min Serie 3.

Enbart en startpunkt vill säga.

 

Kollar jag tidigare träningspass från innan uppdateringarna ser jag inga kartor alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, SirKnasen säger:

Har samma problem med min Serie 3.

Enbart en startpunkt vill säga.

 

Kollar jag tidigare träningspass från innan uppdateringarna ser jag inga kartor alls.

Hmm, där sa du något. 
Har exakt samma. På alla nya träningspass så är det enbart en knappnål på startpunkten. På alla gamla så saknas karta ö.h.t.

 

Då kanske boven i dramat är Workout-appen och inte watchOS?  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, jern säger:

Hmm, där sa du något. 
Har exakt samma. På alla nya träningspass så är det enbart en knappnål på startpunkten. På alla gamla så saknas karta ö.h.t.

 

Då kanske boven i dramat är Workout-appen och inte watchOS?  

Ärligt talat har jag inte reflekterat över om det någonsin funnits kartor för träningspass innan iOS14 / WatchOS7.
Är kartorna en ny funktion? ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 timmar sedan, SirKnasen säger:

Ärligt talat har jag inte reflekterat över om det någonsin funnits kartor för träningspass innan iOS14 / WatchOS7.
Är kartorna en ny funktion? ?

Jo då, kartor har funnits. Karta visas på samma sätt nu som tidigare, men med undantag att det bara visas en knappnål på startposition. Tidigare visades en förminskad karta på den sträcka du sprungit/cyklat/gått. Klickade du på den så förstorades kartan. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Samma här. Skumt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min fru kör iOS 13.6.1 och WatchOS 6. Då visas rutten. 
Så måste vara bugg i iOS14 eller WatchOS 7

E3A4D4ED-B65C-4EC3-85C8-15329B30BAC3.jpeg

A16D06F1-1057-4038-9701-8FCFD9855DFB.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här är ju pinsamt jäkla dåligt av Apple.

 

Min sambo har även hon samma problem med sin iPhone7 och Serie3 med iOS14.0.1 och WatchOS7.0.1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Fast jag har haft samma även tidigare, innan dessa uppdateringarna. Ibland har det ramlat in i efterhand också. 
 

Om du kollar på klockans inställningar, under Settings > Privacy > Location service, var står det under Apple Watch workout?

 

Nån gång var allt utgråat för mig och då fick jag återställa klockan för att få igång det igen. 

Redigerad av marcushedenstrom
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade det här

https://9to5mac.com/2020/09/22/missing-gps-data/

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, marcushedenstrom säger:

Fast jag har haft samma även tidigare, innan dessa uppdateringarna. Ibland har det ramlat in i efterhand också. 
 

Om du kollar på klockans inställningar, under Settings > Privacy > Location service, var står det under Apple Watch workout?

 

Nån gång var allt utgråat för mig och då fick jag återställa klockan för att få igång det igen. 

Location Services är påslaget. Har även testat att stänga av och slå på för att få frågan nästa gång appen öppnas. Men tyvärr inte löst problemet. 
 

Chattade med Apple Supporten för några dagar sedan och de rekommenderade hard reset av både klocka och iPhone. Men det löste inte heller problemet tyvärr. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om ni inte redan sett den finns en tråd på Apple Community > Activity GPS issues after watchOS 7 and iOS 14 updates

 

Apple har även skrivit ett dokument så de verkar vara högst medvetna om problemet. Länk > If you're missing Workout GPS routes or Health data after updating to iOS 14 and watchOS 7

Jag har testat alla stegen de listar, men problemet kvarstår för mig. Någon annan som fått det att fungera? 

Jag har kommit till insikt att det inte är någon enstaka bugg som jag och några få till råkat ut för, utan det verkar vara något större fel hos Apple, tyvärr. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Du måste nog köpa Watch series 6. :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerar igen! 
efter att ha följt Apples ”brutala” totala återställning fungerar det igen. 
dvs koppla bort klockan och logga ur allt i telefonen med total reset och därefter starta om igen med start från backupen och ny parkoppling - det fungerade!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-10-03 på 08:51, pastor säger:

Fungerar igen! 
efter att ha följt Apples ”brutala” totala återställning fungerar det igen. 
dvs koppla bort klockan och logga ur allt i telefonen med total reset och därefter starta om igen med start från backupen och ny parkoppling - det fungerade!

Har också följt guiden men för

mig är det tyvärr oförändrat. Felet kvarstår ?

 

Visar den korrekt både på nya och tidigare träningspass? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, jern säger:

Har också följt guiden men för

mig är det tyvärr oförändrat. Felet kvarstår ?

 

Visar den korrekt både på nya och tidigare träningspass? 

Uppdatering. Testa nu på morgonen med cykeltur till kontoret och då sparades rutten med karta. 
Men går jag tillbaka och ser på tidigare träningspass så visar den enbart en knappnål på startposition. 

 

Jag gjorde två stycken återställningar igår, så det verkar delvis ha hjälpt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De pass jag genomförde från det jag hade uppdaterat till 7 är sannolikt förlorade. De visar bara var jag startade. 
Men före det och nu efter total omstart är allt med. 
 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vägrar följa Apples förslag och starta om från början, fimpa parkoppling etc. Jag hade egentligen tänkt vänta tills Apple släpper en fix som funkar för alla men jag tror faktiskt att jag har en lösning som funkar nu ändå. Jag vill också tillägga att jag "bara" saknar GPS-data för aktiviteter sedan uppdateringen den 17:e(?) september och har hela tiden haft kvar GPS-info för aktiviteter fram tills dess. Jag har varit ute på kvällspromenad och nu har jag steg som fungerar för mig, och jag har alltså INTE rensat nån device, tagit bort nån parkoppling eller nåt annat vanvettigt. Bara gjort enligt nedan, och jag kommer stå ut med att göra om stegen efter varje aktivitet fram till Apple släpper en vettig fix:

  1. Aktiviteten registrerades med Map My Walk (My Fitness har fler Map My...). Aktiviteten kommer läggas bland dagens workouts i Fitness, men då sakna karta. Den ser man däremot om man öppnar Map My Walk-appen och tittar bland sina aktiviteter. Stegen nedan är för att se till att Map My... delar med sig av GPS-datan.
  2. Öppna RunGap. Du åker på att köpa Swag bag, samt lägga till ditt My Fitness-konto bland Accounts.
  3. Öppna aktiviteten du nyss kämpat dig igenom och gör en export av .fit-filen till ett mail till dig själv.
  4. Öppna mailet som precis damp ner i din inbox, tryck på .fit-bilagan och välj att öppna den i HealthFit. HealthFit trycker data till Apple Health, jag tror inte att det är nåt jag ställt in manuellt att den ska göra.
  5. Nu i appen Fitness ('Aktivitet' som den hette fram tills uppdateringen) finns en HealthFit-aktivitet med all data.

Nu håller jag bara tummarna för att det kommer funka fortsättningsvis.

IMG_2529.png

IMG_2531.jpeg

Redigerad av Zyper68
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...