Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
agb007

html redigering blir kinesiska tecken efter publicering

Rekommendera Poster

agb007

Hej,

Har sökt svar utan att hitta så jag ställer frågan här.

Jag har kommit fram till att man kan redigera html filer med textredigerare på en mac.

I inställningarna på textredigeraren har jag ställt in 

"Visa HTML-filer som HTML-kod istället för formaterad text"
Dokumenttyp: HTML 4.01 Strict
Stil: Inbäddad CSS

Kodning: Unicode (UTF-8)

Så långt är allt ok och lokalt ser det bra ut men när det publiceras blir det rena kinesiskan.

Använder ett enkelt "stylesheet" som länkas från filen men även om det tas bort så blir resultatet pannkaka.

Länk till resultatet: http://www.whiskyklubben.org/index.html

På pc:n använde jag notepad++ och ws-ftp

På macen nu har jag kört med textredigeraren och filezilla

tackar på förhand

agron

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
TB-000

Du har inte angett vilket charset du använder dig av. Det bör du göra i HTML-huvudet. Annars gissar web-läsaren, och gissar fel. 

Se https://www.w3schools.com/html/html_charset.asp

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
agb007
37 minuter sedan, TB-000 säger:

Du har inte angett vilket charset du använder dig av. Det bör du göra i HTML-huvudet. Annars gissar web-läsaren, och gissar fel. 

Se https://www.w3schools.com/html/html_charset.asp

Tack, men verkar inte vara orsaken.

Testade men den köper det inte.

<HTML>
<HEAD>
<meta charset="UTF-8">
<TITLE> WHISKY klubben's hemsida</TITLE>
<LINK rel="stylesheet" type="text/css"
HREF="mall.css" title="style1">
</HEAD>

Det fascinerande är att det är bara filerna som jag ändrat med macen som inte fungerar att allt annat fungerar.

mvh

agron

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
TB-000

En annan sak du kan vara uppmärksam på är att verktygen du använder kanske försöker vara för hjälpsamma med "character encoding".

• Det är inte ovanligt att redigerare märker vad en fil man öppnar har för encoding och fortsätter med samma även om man ställt in redigeraren till att använda något annat. Ofta använder redigeraren det man ställt in som encoding bara när man skapar nya filer.
  • Det är inte ovanligt att FTP-programmet känner av att datorerna man kopierar filer mellan har olika "character encoding" och kodar om för att matcha måldatorn om filen är text. Man brukar kunna stänga av detta med att ange "binary" som transfer-metod eller som filtyp.

Nu använder jag inte samma program som du för den här typens redigering, så jag kan inte uttala mig specifikt om de program du använder. 

För att redigera HTML använder jag Aquamacs eller Xcode. De programmen innehåller dock rätt mycket funktionalitet, så det kan vara jobbigt att lära sig dem bara för att redigera litet HTML.

För FTP använder jag Finder. (När Finder är aktivt, tryck cmd-K och svara på vilken server du vill koppla upp dig mot – t.ex. ftp://ftp.sunet.se )

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
agb007
22 minuter sedan, TB-000 säger:

En annan sak du kan vara uppmärksam på är att verktygen du använder kanske försöker vara för hjälpsamma med "character encoding".

• Det är inte ovanligt att redigerare märker vad en fil man öppnar har för encoding och fortsätter med samma även om man ställt in redigeraren till att använda något annat. Ofta använder redigeraren det man ställt in som encoding bara när man skapar nya filer.
  • Det är inte ovanligt att FTP-programmet känner av att datorerna man kopierar filer mellan har olika "character encoding" och kodar om för att matcha måldatorn om filen är text. Man brukar kunna stänga av detta med att ange "binary" som transfer-metod eller som filtyp.

Nu använder jag inte samma program som du för den här typens redigering, så jag kan inte uttala mig specifikt om de program du använder. 

För att redigera HTML använder jag Aquamacs eller Xcode. De programmen innehåller dock rätt mycket funktionalitet, så det kan vara jobbigt att lära sig dem bara för att redigera litet HTML.

För FTP använder jag Finder. (När Finder är aktivt, tryck cmd-K och svara på vilken server du vill koppla upp dig mot – t.ex. ftp://ftp.sunet.se )

Hej,

Du har helt rätt vad gäller ftp det är där lösningen ligger har jag konstaterat.

Till vänster lokalt , till höger mål.

Hur kör du med finder?
När jag försöker kopiera filen till mål mappen så händer liksom inget ...

mvh
agron

Skärmavbild 2020-09-27 kl. 21.52.43.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
TB-000
9 timmar sedan, agb007 säger:

Hur kör du med finder?
När jag försöker kopiera filen till mål mappen så händer liksom inget ...

https://osxdaily.com/2011/02/07/ftp-from-mac/

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
TB-000

Sorry. 
Det verkar som att jag oavsiktligt lurat dig på villovägar. FTP i Finder verkar vara read-only nu ( https://discussions.apple.com/thread/7510971 ). Jag har precis för mig att det fungerade att ladda upp i Finder förr ( https://osxdaily.com/2011/02/07/ftp-from-mac/ ).

Jag har inte använt FTP för uppladdning på länge. Nuförtiden använder jag alltid SSH eller SCP för uppladdning. Säkrare och i mitt tycke smidigare. ssh och scp finns redan på din mac som kommandoradsprogram i Terminal. (Sedan vet jag inte om ditt webhotell stöder SSH-uppkoppling och du är komfortabel med att använda ett kommandoradsprogram.)

Annars är det väl bara att gå tillbaka till Filezilla och försöka ställa in den så den inte dummar sig. Eller titta på alternative FTP-program, t.ex. Cyberduck

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
agb007

Hej,

jag kom fram till det samma efter att kollat lite på din länk. 
Fina var att när jag kollade idag så hade den tredje filen blivit rätt (2 blev rätt efter lite pill igår om det var binär i filezilla eller vad som gjorde det vet jag inte riktigt).

Cyberduck har jag sett flera tips om men i appstore var det 228 kr ... Filezilla verkar göra jobbet. 

Kommando prompt har jag lekt en del med på Pi men för ftp föredrar jag ett enkelt gui. 

nu ska jag bara lista ut varför css inte funkar som det ska (inte mac relaterat)

tack

agron

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
jjoreskog

Redigera med BBEdit så blir livet enklare. Räcker med gratisversionen.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...