Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Min nya Macbook


Raphael
 Share

Rekommendera Poster

Hej vänner!

Så har jag bytt dator då. 
Det vart lite många omstarter och grus på skärmen med min Macbook Pro late 2015. Jag fann en begagnad Macbook 12" (2017) i fint skick som känns som den är nästan ny. Nu kan man tycka att detta är ett nerköp, jag går från 2,4 GHz till 1,3 GHz Dual Core. Men, vilket är viktigt, min nya (ny för mig) har 512 Gb SSD mot 256 Gb i min gamla. Jag kände att det började komma en massa material från mitt jobb som jag behövde spara och då blev det för trångt med 256 Gb. Jag upplever faktiskt min nya Macbook 12" som snabbare än min Macbook Pro. :)

Positivt är: Den är lättare och smidigare. Och jag gillar faktiskt tangenterna, trivs bra med att skriva på det - vet att andra har skällt ut tangentbordet, men den kortare slaglängden och stabilare tangenter passar mig. :)

Negativt: Jag fick ju köpa en Belkin USB-C HUB för att använda mina tillbehör. Helt klart är Macbook 12" (likt andra nyare Macar) gjord för trådlösa tillbehör. Får väl bita i äpplet och skaffa mig en trådlös styrkula istället för den med sladd som jag har nu. Belkin- boxen tar en del plats. Dumt med Belkin-boxen, portarna är på insidan mot datorn. Den verkar vara gjord för Macar som har USB-C på högersidan, men en Macbook 12" har ju porten på vänstersidan. Så jag kan inte placera den längst med datorn för då kan jag inte använda portarna. 

Den kom med Catalina. Jag har varit tveksam inför Catalina då jag var osäker på om mitt gamla Wallet-program med mina koder och lösenord etc skulle fungera. Svaret är: Det fungerar faktiskt! Det enda jag förlorar är egentligen Skribentordboken för den har för få bitar. 

Skärmen är lite mindre men man vänjer sig, skillnaden är bara 1", 12" mot 13". Jag tycker det smidigare formatet överväger. Och jag har ju ändå en 21" skärm i hemmakontoret. 

 

  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Formfaktorn är ett stort plus men tänk på att inte stressa den för den överhettar lätt och stängs av. T.o.m kan den gå sönder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kula att du är nöjd!

 

Någon MBP Late 2015 hittar jag inte med 2,4 GHz, men väl från 2016. Och den är bara lite snabbare än din nya Macbook enligt Geekbench. Siffrorna från Mactracker.

 

640300615_dump1.png.4a4c8fff0c12ebc575acca5584d6be0e.png dump.png.27791958749218267022a4925cf5a3fe.png

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, lappen71 säger:

Formfaktorn är ett stort plus men tänk på att inte stressa den för den överhettar lätt och stängs av. T.o.m kan den gå sönder.

Vart har du fått denna information från?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, pajj säger:

Vart har du fått denna information från?

Sök och du skall finna. Var själv spekulant men drog mig ur när dess brister uppdagades. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min gamla var faktiskt en 2,7 GHz Macbook Pro. Jag råkade skriva fel. :)
Min nya Macbook 12" är framförallt snabbare på internet, Macworlds-forum och Facebook kunde jag uppleva gick trögt i den gamla men i min nya så rullar det på smidigt. Det kan iofs ha att göra med annat opreativsystem och en nyare Safari. Det kan också ha att göra med att min nya har dubbelt så mycket Gb i SSD:n vilket gör att den inte behöver skyffla lika mycket data till iCloud för att utrymmet i datorn tagit slut. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, Raphael säger:

Min gamla var faktiskt en 2,7 GHz Macbook Pro. Jag råkade skriva fel. :)
Min nya Macbook 12" är framförallt snabbare på internet, Macworlds-forum och Facebook kunde jag uppleva gick trögt i den gamla men i min nya så rullar det på smidigt. Det kan iofs ha att göra med annat opreativsystem och en nyare Safari. Det kan också ha att göra med att min nya har dubbelt så mycket Gb i SSD:n vilket gör att den inte behöver skyffla lika mycket data till iCloud för att utrymmet i datorn tagit slut. 

2,7-an har 8.0 GT/s PCIe x4 medan MacBooken har 8.0 GT/s NVMe PCIe x2NVMe är en klart snabbare teknik. Sen har hårddiskar med 256 GB och mindre oftast färre kanaler än ett med 512 GB. Så en PCIe-hårddisk med få kanaler kan ändå inte dra nytta av fler kanaler i datorn. Så det kan inverka på att datorn känns piggare och snabbare. Kör Black Magic på dem båda och jämför! 

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, så det kan vara skillnaden i kanaler och minnet som gör att Macbook 12" känns snabbare?
Ja, så kan det vara så klart. Plus större SSD som gör att den inte behöver skyffla över lika mycket till iCloud. (Jag har "Optimerad lagring" på). 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Raphael säger:

Ok, så det kan vara skillnaden i kanaler och minnet som gör att Macbook 12" känns snabbare?
Ja, så kan det vara så klart. Plus större SSD som gör att den inte behöver skyffla över lika mycket till iCloud. (Jag har "Optimerad lagring" på). 

Jag yrade och skrev RAM i stället för PCIe-hårddisk. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Raphael säger:

Ok, så det kan vara skillnaden i kanaler och minnet som gör att Macbook 12" känns snabbare?
Ja, så kan det vara så klart. Plus större SSD som gör att den inte behöver skyffla över lika mycket till iCloud. (Jag har "Optimerad lagring" på). 

Skulle vara intressant om du kunde installera ett program typ iStat och berätta vilken CPU temp du får under hård belastning.

https://bjango.com/mac/istatmenus/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 timmar sedan, lappen71 säger:

Skulle vara intressant om du kunde installera ett program typ iStat och berätta vilken CPU temp du får under hård belastning.

https://bjango.com/mac/istatmenus/

Det här är vad jag får när jag använder datorn som jag normalt gör. 
1048688455_Skrmavbild2020-09-27kl_16_38_57.thumb.png.7c19f6532b9ee6b6adcc6501ff301ab3.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

38 minuter sedan, Raphael säger:

Det här är vad jag får när jag använder datorn som jag normalt gör. 
imageproxy.php?img=&key=5e0319925d732618imageproxy.php?img=&key=5e0319925d7326181048688455_Skrmavbild2020-09-27kl_16_38_57.thumb.png.7c19f6532b9ee6b6adcc6501ff301ab3.png

Tack men jag var intresserad av under hård belastning.

Men jag ser att den är alla fall 10-15 grader varmaren än min MBP

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vad du menar med hård belastning. Bilden är från min normala användning med de program jag brukar ha igång samtidigt och jobba med. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gillar också formfaktorn. Jag hade ju en 11" air innan den 13" MacBook Pro jag kör nu. Men jag var skeptisk på att gå över på enbart USB-C vilket gjorde att vågen tippade över till förmån för den datorn jag har. Kul att det fungerar bra. 

Redigerad av Mr Walker
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Raphael säger:

Jag vet inte vad du menar med hård belastning. Bilden är från min normala användning med de program jag brukar ha igång samtidigt och jobba med. 

 

Jag menar där processorn får arbeta lite typ 100% :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, Mr Walker säger:

Gillar också formfaktorn. Jag hade ju en 11" air innan den 13" MacBook Pro jag kör nu. Men jag var skeptisk på att gå över på enbart USB-C vilket gjorde att vågen tippade över till förmån för den datorn jag har. Kul att det fungerar bra. 

Macbook är helt klart designad med trådlösa tillbehör i åtanke - mus/styrkula, skrivare och andra tillbehör trådlöst. Även trådlöst till externa bildskärmar via AirPlay. Vill man köra med sladd så får man skaffa en USB-C HUB med olika anslutningar, det har jag skaffat mig. :)
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...