Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Få över videosnutt till Iphone från MacBook Pro?


Justine13
 Share

Rekommendera Poster

Har en MacBook Pro 15, köpt  19. Suverän. Har en ny Iphone SE .

 

På datorn har jag en videosnutt på en halv minut som jag vill få över till min Iphone så jag kan visa den i den. Hur gör man då? Jag är uppdaterad till IOS 14. Har Mojave i datorn. Försökte med Air Drop men det bet inte. 

 

Finns det något färdigt? Gratis? Där ute eller i mina deviser?. 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för snabbt svar.

 

Dessvärre tillhör jag dom där som inte vill ha något i molnet. Inte en enda bild eller text finns där. Har aldrig använt ICloud. Är ingen konspirations teoretiker, men det sker lite för långt bort för min kontroll och kommer med tiden att bli ganska lätt att frysa, radera och ransom använda. Men det är en annan diskussion. Jag lagrar genom att bränna av bilder och annat dyrbart några gånger om året och har kopiorna i bokhyllan. Old Tech...

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AirDrop är ju annars en klockren lösning om du inte vill låta iCloud synka över filen automatiskt.

 

Har du AirDrop påslaget i telefonen under Inställningar->Allmänt-AirDrop ?

Blåtand påslaget i både dator och telefon?

Och både dator och telefon är anslutna till samma WiFi?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, har du sladd till datorn så är det bara att plugga in telefonen i datorn med USB-kabel och dra och släppa filen på telefonen när den dyker upp i utforskaren. Borde i a f funka. Du kan också synka över filmen om den finns i ditt AppleTV bibliotek motsvarande som man gjorde med iTunes tidigare. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..men hela smart-phonegrejen idag bygger ju på molnlagring. Du får ju bara se till att du inte lägger dumheter i molnet. Det är så enormt mycket smidigare att komma åt sina filer från var man är att det kan jag inte förstå att man vill vara utan. 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trådskaparen kör Mojave och då är det väl fortfarande iTunes som gäller för lokal synkning?
Findersynkning var väl en nyhet i Catalina?

*minne som en guldfisk* :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En del IOs-appar fixar fildelning, typ OPlayer, iFile o Firefox vilket syns i iTunes. Det finns fler sätt, som OPlayer kan koppla upp mot delade mappar på Macen, agera ftp-server osv. Program som iMazing ger dig möjlighet att gå direkt på iPhonen och manipulera filer, bland annat.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, SirKnasen säger:

Trådskaparen kör Mojave och då är det väl fortfarande iTunes som gäller för lokal synkning?
Findersynkning var väl en nyhet i Catalina?

*minne som en guldfisk* :)

 

Aj, fanken, jag läste som vanlig för slarvigt. Kommer inte heller ihåg om det var Mojave eller Catalina som det blev Finder synkning.. Googlar. Du har rätt, det kom med Catalina. 

 

Men då kan man ju synka med iTunes:

https://support.apple.com/en-us/HT210612

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

41 minuter sedan, Mr Walker säger:

Aj, fanken, jag läste som vanlig för slarvigt. Kommer inte heller ihåg om det var Mojave eller Catalina som det blev Finder synkning.. Googlar. Du har rätt, det kom med Catalina. 

 

Men då kan man ju synka med iTunes:

https://support.apple.com/en-us/HT210612

Missta nu inte Finder/iTunes som ett verktyg att få ut information från telefonen för det går inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tusen Tack.

 

Misstänkte att dom vill att vi ska köra allt över molnet. Lättare att se vad vi är intresserade av och sedan skräddarsy produkter. Jag har kvar Mojave därför att fem av mina program har 32-bitar och har fungerat fantastiskt i alla år även med min  nya MacBookPro.. Samma teknik här - installera Catalina och köp nya produkter fastän jag har sådana som fungerar i ur och skur. Och två av mina dagligt använda program går inte att uppdatera eller köpa nya som 64 bitars.

Jag har provat Airdrop som Sir Knasen tipsade om. Stendött. Allt påslaget. Jag har kört med USB lina från datorn och I tunes till Iphonen och försökt importera även med att dra, som jag kan gör med musik, till luren. vilket funkar bra.med musik men inte med video. Får felmeddelande.  Jag får fundera vidare.

 

Jag kommer att vara lappen 71 evigt tacksam för att ha knäckt gåtan hur man kan lyssna på ljudböcker utan att de går tillbaks till början av avsnittet när man stannat för dagen. Hur fan...

 

Om jag kommer på något genom att googla, lyssna etc så ska jag lägga upp det här.

 

Det var den här videon jag har försökt få in i  min Iphone SE. Om hur man retar en talade och hungrig hund.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte. Var finns videoklippet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Justine13 säger:

Tusen Tack.

 

Misstänkte att dom vill att vi ska köra allt över molnet. Lättare att se vad vi är intresserade av och sedan skräddarsy produkter. Jag har kvar Mojave därför att fem av mina program har 32-bitar och har fungerat fantastiskt i alla år även med min  nya MacBookPro.. Samma teknik här - installera Catalina och köp nya produkter fastän jag har sådana som fungerar i ur och skur. Och två av mina dagligt använda program går inte att uppdatera eller köpa nya som 64 bitars.

Jag har provat Airdrop som Sir Knasen tipsade om. Stendött. Allt påslaget. Jag har kört med USB lina från datorn och I tunes till Iphonen och försökt importera även med att dra, som jag kan gör med musik, till luren. vilket funkar bra.med musik men inte med video. Får felmeddelande.  Jag får fundera vidare.

 

Jag kommer att vara lappen 71 evigt tacksam för att ha knäckt gåtan hur man kan lyssna på ljudböcker utan att de går tillbaks till början av avsnittet när man stannat för dagen. Hur fan...

 

Om jag kommer på något genom att googla, lyssna etc så ska jag lägga upp det här.

 

Det var den här videon jag har försökt få in i  min Iphone SE. Om hur man retar en talade och hungrig hund.

 

 

 

 

Om det var en YouTube-video kunde du bara besökt samma länk på din iPhone, eller markerat den som favorit i ditt YouTubekonto. Känns riktigt omständigt att först spara videon på datorn för att sen skicka den till telefonen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry. Vet inte varför den inte syns hos er, på min dator finns den nedanför min text, färdig att sättas igång. Kanske det här funkar.

 

Således;

 

https://www.youtube.com/watch?v=nGeKSiCQkPw&ab_channel=TalkingAnimals

 

 

Jag har inget You Tube konto. Men jag vill ha snutten permanent på min Iphone och inte vara uppkopplad varje gång jag visar den. Precis som med min musik. På min gamla Iphone, den lilla SE gick det att ha videoklipp från allt möjligt, hembränt och annat utan att vara uppkopplad. Det är det jag strävar efter.

 

Tack än en gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kretsloppan Lindeman

Detta hjälper inte i detta fallet, men det kan vara bra att känna till:

 

Om man vill föra över foto & filmer från en iPhone/iPad till en Mac, är Image Capture smidigt - finns i Programmappen och har funnits i flera OS-versioner bakåt.

 

Funkar också bra att använda med scanners, så man slipper använda buggiga tredjeparts-program.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Justine13 säger:

Sorry. Vet inte varför den inte syns hos er, på min dator finns den nedanför min text, färdig att sättas igång. Kanske det här funkar.

 

Således;

 

https://www.youtube.com/watch?v=nGeKSiCQkPw&ab_channel=TalkingAnimals

 

 

Jag har inget You Tube konto. Men jag vill ha snutten permanent på min Iphone och inte vara uppkopplad varje gång jag visar den. Precis som med min musik. På min gamla Iphone, den lilla SE gick det att ha videoklipp från allt möjligt, hembränt och annat utan att vara uppkopplad. Det är det jag strävar efter.

 

Tack än en gång.

Det fattas lite baskunskaper här märker jag. YouTube klipp är inget man bara kan föra över från en dator till en telefon bara sådär. Utan den måste först laddas ner lokalt till datorn eller laddas ner på telefon.

Det finns färdiga genvägar att installera på telefonen som gör att man kan ladda ner YouTube klipp.

 

https://shortcutsgallery.com/shortcuts/download-youtube-v2-5/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm...

 

Visst fattas det baskunskaper.

 

Så här är det. Vare sig det är You Tube klipp eller andra som jag har på datorn så vill jag således ha in dom i min Iphone Se off-line. Så jag kan kan se dom off-line och inte behöva vara uppkopplad. Det är dit jag vill komma. Jag är speciellt intresserad av ett videoklipp som är hembränt och visar min lägenhet i Paris. Har aldrig varit on line någonsin. 

Således;

Ett off-line klipp som ska in i mobilen från min MacBookPro dator med Mojave.

 

Glöm klippet jag la upp. 

 

Ni är bäst.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, här för jag över en videofil från macOS 13.6 (High Sierra) till min iPhone 7 (IOS 14.0) enbart med mjukvara som ingår i båda systemen:

 

Jag börjar med lämplig (i det här fallet) videofil "Shimano FF system + positron - 480p.mp4" i en särskild mapp


Moment01.png.4dfd61047df0e9bebbb75577258ee430.png

 

 

Kopplar upp luren (i mitt fall med laddkabel) mot min iMac och öppnar iTunes (12.8.2.3) som visar den uppkopplade mobilen. Klickar mobilikonen för att öppna sidan med sammanfattande information.


Moment02.png.54ccaf6c76cb670865c8e24388738ea1.png

 

 

På öppnade sidan markera "Bilder" i vänsterspalt. Markera "Synkronisera bilder" och "Inkludera videor". Övriga val efter behov/situation eller så. Klicka därefter "Synkronisera" längst ned (syns inte i denna bild) och vänta ut överföringen.

 

Moment03.png.c5954e96c9657b1d2300c13fea76e635.png

 

 

På iPhonen hittar man videofilen i appen "Bilder" och i mitt fall under "Album" och i en folder med samma namn som på iMacen

 

Resultat.thumb.PNG.e793be5c630120da062247778b1775d4.PNG

 

Allt detta utan att blanda in tredjepartsprogram. Observera att kolla vid synkningen om det redan finns en folder/album med samma namn.

 

! Det här var absolut första gången jag förde över en videosnutt på det här sättet !
Lycka till!

Redigerad av SwedeBear
Adderad info om version
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack!

 

Dessvärre finns inte Bilder på min Iphone Se nya generationen i vänsterspalten på Itunes. Andra metoder kräver Tv eller Video appar för att hjälpa till(Itunes), får upp sådana felmeddelanden eftersom jag försöker med Filmer och TV-program i vänsterspalten. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta denna fråga, men klickade du först på iPhone-ikonen överst i iTune-fönstret? I det första fönstret finns inte "Bilder" med i vänsterspalten under "Enheter". Det är först efter att gått vidare via iPhone-ikonen som man får valet "Bilder" i vänsterspalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har försökt med allt. Jodå jag klickar på min mobilikon och får upp Bilder, men den synkroniseringen jag har är inte som din. Min synkar bara med Icloud. Och det är det jag undviker. Mobilen hämtar inte filer Bilder till Bilder på mobilen.

 

Tack för ansträngningen.

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...