Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Foton ändrar upplösning vid kopiering från Bilder


linamac
 Share

Rekommendera Poster

Citat

 

Hej, 

har problem med kopiering av bilder från programmer Bilder (iPhoto) på min iMac. Om jag vill dra ut några bilder från programmet och lägga på skrivbordet så ändras automatiskt upplösningen och bilden komprimeras till låg upplösning. Jag lyckas inte heller komma runt problemet genom att Exportera bilderna, de komprimeras ändå om än inte lika mkt. Jag vill snabbt kunna dra bilder från mitt album i Bilder till skrivbordet för att kunna ladda upp dem på en sajt för att göra en fotobok. Hur gör jag för att få ut bilder från albumet smidigast utan att förlora upplösning? 
stort tack på förhand! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man använder exportera funktionen och väljer högst kvalitet. Då komprimeras ingenting.

 

 

Skärmavbild 2020-09-20 kl. 16.58.14.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har märkt att om kopierar ut bilder genom att dra från vyn med många bilder på en sida så blir det lägre upplösning på kopian än om man kopierar ut en bild genom att dra från vyn där man tittar på en enda bild i högre upplösning. 

 

(Och naturligtvis om man vill ha full koll så finns funktionen exportera som @lappen71 visade.)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu var det många år sedan jag använde iPhoto men har ett svagt minne av att man kunde hålla inne alt-tangenten när man drog ut bilder och släppte på skrivbordet för att få dom i ursprunglig upplösning.

Kan du testa och bekräfta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, SirKnasen säger:

Nu var det många år sedan jag använde iPhoto men har ett svagt minne av att man kunde hålla inne alt-tangenten när man drog ut bilder och släppte på skrivbordet för att få dom i ursprunglig upplösning.

Kan du testa och bekräfta?

I iPhoto får jag full upplösning när jag drar ut en bild. Provade nyss. Alt gör ingen skillnad, iaf inte när jag provade nu. 

 

Vill jag exportera i bästa kvalitet väljer jag "original", inte "jpeg" eller liknande. Men ofta vill man väl kanske ha jpeg oavsett om urpsrungsbilden är jpeg eller heic kanske. 

 

Vet inte om iPhoto och Bilder agerar annorlunda när man drar bilder. 

Skärmavbild 2020-09-21 kl. 12.38.17.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man får full storlek på bilden när man drar ut den på skrivbordet också. Men då följer alla exif-data med och det är kanske inget man vill om man postar den på sociala medier. Då är det bättre att exportera den och välja bort exif-data.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har hänt något i Bilder i nyaste operativsystem. När man har önskat lägga en eller flera bilder till ett mail har det varit enkelt att kopiera från Bilder arkivet och klistra in i mailet. Man har kunnat välja upplösning 'liten, medel, stor, eller verklig storlek'.

1567451837_Skrmavbild2020-09-22kl_00_44_53.thumb.jpg.94ab1d4876a38bf52b4cf6b9bdedd56f.jpg

 

Denna bild är i Bilder 7MB men varför blir den bara 258 KB vid inläggning i mail och valet är 'Verklig storlek' 

Gör jag något fel eller föreligger felprogrammering. Hoppas någon kan förklara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märker samma sak om jag markerar en bild i Bilder och trycker ctrl+c och i mail trycker ctrl+v (alltså kopiera och klistra in)

Om jag markerar en bild i Bilder och drar ut den och släpper i mailet blir det full storlek.

Möjligt att det ska vara såhär?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Björn Åberg säger:

Det har hänt något i Bilder i nyaste operativsystem. När man har önskat lägga en eller flera bilder till ett mail har det varit enkelt att kopiera från Bilder arkivet och klistra in i mailet. Man har kunnat välja upplösning 'liten, medel, stor, eller verklig storlek'.

1567451837_Skrmavbild2020-09-22kl_00_44_53.thumb.jpg.94ab1d4876a38bf52b4cf6b9bdedd56f.jpg

 

Denna bild är i Bilder 7MB men varför blir den bara 258 KB vid inläggning i mail och valet är 'Verklig storlek' 

Gör jag något fel eller föreligger felprogrammering. Hoppas någon kan förklara.

Nej det är lika förfarande på Bilder under High Sierra. Kopierar man bilden blir den liten om man använder CMD + C

 

972694343_Skrmavbild2020-09-22kl_07_28_54.thumb.png.2a67bc56edb4cc272728b900ae341505.png1853719250_Skrmavbild2020-09-22kl_07_27_23.thumb.png.fcd705b675375dbffdc5c0fd530ae9ee.png

 

Använder jag däremot Dela funktionen och väljer Mail blir det fullstor bild.

 

353906772_Skrmavbild2020-09-22kl_07_33_35.thumb.png.fc5d8eb3db6218a44d18a9ed33c3e713.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar! 
 

Exportera Original funkar ju fint men då försvinner ju alla justeringar man gjort i bilden, ex gjort den svartvit eller ändrat kontrast, beskurit etc. Om jag vill ha den i så full upplösning som möjligt men ändå vill behålla dessa ändringar, hur gör jag då?
Tänker att bilden inte borde bli så komprimerad för att jag ändrar lite kontrast...? 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, linamac säger:

Tack för alla svar! 
 

Exportera Original funkar ju fint men då försvinner ju alla justeringar man gjort i bilden, ex gjort den svartvit eller ändrat kontrast, beskurit etc. Om jag vill ha den i så full upplösning som möjligt men ändå vill behålla dessa ändringar, hur gör jag då?
Tänker att bilden inte borde bli så komprimerad för att jag ändrar lite kontrast...? 
 

Man ska inte välja Original utan detta val. Då följer redigeringarna med.

 

 

Skärmavbild 2020-09-23 kl. 11.12.00.png

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...