Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Finns inte tillräckligt med utrymme på skivan


PerJonsson1960
 Share

Rekommendera Poster

PerJonsson1960

Hej!
 

Jag har installerat om en MacBook Air genom att starta den med Cmd-R, tömt "Macintosh HD" via Skivverktyg, och sedan valt att installera om med "Installera om macOS", och valt "Macintosh HD" som installationsskiva. Allt går bra, och jag kör igenom initieringen med att skapa ett admin-konto, etc. Därefter joinar jag vårt Active Directory, loggar in med ett AD-konto, gör så att detta konto har rätt att administrera datorn, startar om, och loggar in på nytt med AD-kontot. Försöker sedan att installera Google Chrome, och då säger den att den inte kan ladda ner installationsfilen därför att "det inte finns tillräckligt med utrymme på skivan"... Men det finns massor med utrymme eftersom jag just har tömt och installerat om.
 

Om jag istället loggar in med det admin-konto som jag skapade i början, då fungerar det att installera. Vi har kört dessa MacBooks under tre års tid, och MacOS Sierra, High Sierra och Mojave har passerat revy utan problem, och jag har installerat om dessa os på samma sätt som jag beskrev ovan, utan såna här problem. Men nu, med Catalina, har detta problem dykt upp. Jag begriper inte vad det är för fel. En användare som har rätt att administrera datorn måste väl ha rätt att installera program? Det har som sagt alltid fungerat förut.
 

Mvh,
Per Jonsson
Nolaskolan, Örnsköldsvik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Catalinabugg, tyvärr. Mac OS är numera installerat på en separat volym. Så var det inte innan. Det skulle jag tro är orsaken. Mac OS håller på att bli allt mer instängt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PerJonsson1960

Okej... Men om OS:et ligger på en egen volym, ska då inte användarfiler hamna på en annan volym, där man har rätt att skriva/spara?

 

Kan man ångra sig och gå tillbaka till Mojave?

 

I vilket fall som helst, tack för svaret!

 

PJ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan backa till Mojave, och jag gissar köra ca 1 år till med säkerhetsuppdateringar från Apple. Ska man installera Mojave kan det dock behöva göras från USB-installerare.  Jag vet inte om Shift-Option-⌘-R (eller vad kombon nu kan vara) installerar macbookens ursprungs-OS, å kan det vara, men då kanske man får något annat än Mojave.  

Även jag har återgått till Mojave, delvis för att jag vill köra ett par program som kräver det, delvis för att jag inte kommer överens riktigt med Catalina.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PerJonsson1960

Men nog måste det väl gå att ordna så att Catalina fungerar, och så att användaren kan ladda ner installationsfiler och spara dokument? Annars är det ju ingen bra dator... ?

 

PJ

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, PerJonsson1960 säger:

Men nog måste det väl gå att ordna så att Catalina fungerar,

Självklart. Rapportera till Apple:

https://www.apple.com/feedback/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...