Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Säkerhetskopiera iMac


VOVERORA
 Share

Rekommendera Poster

14 minuter sedan, SirKnasen säger:

Tänk på att det krävs en tempsensor om man ska montera en hårddisk/ssd från 3:e part i en iMac 2011

https://www.owcshop.eu/catalog/product_info.php/upgrade-imac-2011-models-p-1001

 

Och en 2.5" till 3,5" adapter för infästningen

https://www.owcshop.eu/catalog/product_info.php/adaptadrive-drive-converter-bracket-p-675

 

Och så själva SSD:n

Och arbetskostnad om man inte klarar det själv. Gissningsvis dryga tusenlappen.

Så kostnaden drar iväg. Tveksamt om det är värt det på en 9 år gammal dator.

Det är en total kostnad över 3500Kr hos en datorverkstad. INTE värt!!

Hur tänker du nu?

Jag har hårddisken kvar och därmed dess tempsensor.

SSDn fästs med dubbelhäftande fästkuddar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, SirKnasen säger:

Tänk på att det krävs en tempsensor om man ska montera en hårddisk/ssd från 3:e part i en iMac 2011

https://www.owcshop.eu/catalog/product_info.php/upgrade-imac-2011-models-p-1001

 

Och en 2.5" till 3,5" adapter för infästningen

https://www.owcshop.eu/catalog/product_info.php/adaptadrive-drive-converter-bracket-p-675

 

Och så själva SSD:n

Och arbetskostnad om man inte klarar det själv. Gissningsvis dryga tusenlappen.

Så kostnaden drar iväg. Tveksamt om det är värt det på en 9 år gammal dator.

Det är en total kostnad över 3500Kr hos en datorverkstad. INTE värt!!

Om det är en 27” så finns det en extra SATA kontakt som man kan använda för att ansluta en SSD. 

Så är det alla fall på min 2010:a och då behöver man inte bry sig om tempgivare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är det helt plötsligt dubbelt så lång tidsåtgång för SSD-montering då hela logikkortet måste monteras ut för att nå kontakten på baksidan av logikkortet.
Och förslaget i tidigare inlägg var ju just byte av hårddisk.

 

Enklast är väl annars att plocka ur DVD-läsaren och stoppa SSD:n i en Optibay.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, SirKnasen säger:

Då är det helt plötsligt dubbelt så lång tidsåtgång för SSD-montering då hela logikkortet måste monteras ut för att nå kontakten på baksidan av logikkortet.
Och förslaget i tidigare inlägg var ju just byte av hårddisk.

 

Enklast är väl annars att plocka ur DVD-läsaren och stoppa SSD:n i en Optibay.

Nej man behöver inte montera loss logikkortet utan det går att koppla loss några anslutningar och vika ut det en bit. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, SirKnasen säger:

 

 

Enklast är väl annars att plocka ur DVD-läsaren och stoppa SSD:n i en Optibay.

Sitter en tempgivare på den också som är lätt att ha sönder när man tar loss den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flera tusen är det inte värt. Och allt det där ni pratar om fixar inte jag själv. Så den får vara. 

När det gäller säkerhetskopieringen så testade jag iCloud igår, och höll på att bli galen. Jag vill INTE ha mitt mac-bibliotek i telefonen och jag vill inte att det jag tar bort på det ena stället ska tas bort överallt. Och med våran usla uppkoppling hade det tagit en vecka minst, att kopiera alla bilder. Nu tror jag att jag har fått tillbaka allt som det var från början. Jag får nog förlita mig på mina fysiska diskar.  Usch! Och tack! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, VOVERORA säger:

Flera tusen är det inte värt. Och allt det där ni pratar om fixar inte jag själv. Så den får vara. 

När det gäller säkerhetskopieringen så testade jag iCloud igår, och höll på att bli galen. Jag vill INTE ha mitt mac-bibliotek i telefonen och jag vill inte att det jag tar bort på det ena stället ska tas bort överallt. Och med våran usla uppkoppling hade det tagit en vecka minst, att kopiera alla bilder. Nu tror jag att jag har fått tillbaka allt som det var från början. Jag får nog förlita mig på mina fysiska diskar.  Usch! Och tack! 

Backup på en dator gör man inte med iCloud 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, lappen71 säger:

Backup på en dator gör man inte med iCloud 

Nä, det förstår jag nu. Men det är olika åsikter om det, så jag tänkte att jag prövar. Det ångrar jag bittert. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, VOVERORA säger:

Nä, det förstår jag nu. Men det är olika åsikter om det, så jag tänkte att jag prövar. Det ångrar jag bittert. 

Kan inte se att någon här har gett det rådet. Time Machine, NAS, externa hårddiskar eller tjänster som är gjord för backup mot moln är det som gäller typ Blackblaze

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 timmar sedan, VOVERORA säger:

Det behöver inte vara gratis :) Men det ska vara enkelt, säkert och automatiskt!

Du kan skaffa backup-programmet Retrospect. Det kan ta backup till lokal hårddisk, NAS och en hel del molntjänster.

https://www.retrospect.com/en/products/cloud?locale=en

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

53 minuter sedan, VOVERORA säger:

När det gäller säkerhetskopieringen så testade jag iCloud igår

Jag förstår inte varför. Redan tidigt i denna tråd fick du bekräftat att det inte är någon backup- eller säkerhetskopieringsfunktion. I ditt första inlägg är du inne på samma sak. :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte TimeMachine backup till TimeCapsule ihop med synkning av dokument och bilder till iCloud en tillräckligt bra och enkel lösning?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Alix säger:

Jag förstår inte varför. Redan tidigt i denna tråd fick du bekräftat att det inte är någon backup- eller säkerhetskopieringsfunktion. I ditt första inlägg är du inne på samma sak. :fundersam:

Hittade ingen bättre, så jag testade ändå...

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, SirKnasen säger:

Är inte TimeMachine backup till TimeCapsule ihop med synkning av dokument och bilder till iCloud en tillräckligt bra och enkel lösning?

iCloud är inget alternativ längre :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, VOVERORA säger:

Hittade ingen bättre, så jag testade ändå...

Så vad vi säger är inte av vikt? Varför frågar du då för?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, VOVERORA säger:

iCloud är inget alternativ längre :)

Det har ALDRIG varit ett alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, lappen71 säger:

Så vad vi säger är inte av vikt? Varför frågar du då för?

Oj...Du skrev tidigare att iCloud är en synktjänst, men att bilderna ligger kvar, och då tänkte jag att jag ändå skulle pröva då det är integrerat och smidigt på det sättet. Jag lyssnar på allt ni säger, men måste ju prova själv för att få veta. Det är inte helt klart för mig, allt det här. Vi avslutar här. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, VOVERORA säger:

Oj...Du skrev tidigare att iCloud är en synktjänst, men att bilderna ligger kvar, och då tänkte jag att jag ändå skulle pröva då det är integrerat och smidigt på det sättet. Jag lyssnar på allt ni säger, men måste ju prova själv för att få veta. Det är inte helt klart för mig, allt det här. Vi avslutar här. 

Nu vet jag inte vad/hur du gjorde för att spara bilder i iCloud för det har du inte förklarat.

Du har fått många bra råd men likväl testar du det som inte är en backup...märkligt agerande.

 

Men för att inte skälla mer så anser jag att om man använder Bilder för att organisera sina bilder och har aktiverat iCloud bildbibliotek, då synkas dom till iCloud i full upplösning, samt använder TM som backup på en extern hdd så är man väldigt säker. För sannolikheten att både din externa och Apples molntjänst skulle gå sönder samtidigt är osannolikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillägg: Jag, dum som jag var, provade nån snik-icloud-lösning med 200GB data för typ 30kr/månaden, tänkte det skulle underlätta då vi nu har 3 Macar med mitt användarkonto på. Aldrig igen. Sänkte de bärbara (som dock är gamla) ner i dyn, och även min (något gamla visserligen) stationära med trådat internet fick bekänna färg när icloud ville synca, och synca, och synca. Det är ju inte konstigt, då det handlade om över 100GB data, men det blev tydligen fel på någon folder eller något så den aldrig kunde bli klar utan bara ville krama processorn lite mer. Fick gå in via webben, jättedåligt gränssnitt, och radera massa filer. Nej, icloud var fel även för mig; 5GB icloud kan jag klara, men inte mer. 

Barnens bildbibliotek (från deras egen kamera) ligger i icloud bildbibliotek, men de får hålla sig under 5GB...vill inte öppna dörren för kaos igen. Mitt eget iphoto-kamerabibliotek (med många filmer) är på ca 750GB och känns helt inaktuellt att ha i molnet - de flesta bilder backas turligt nog upp till Google Photo när jag tar dem med mobilen eller systemkameran (bluetoothad till mobilen).

Redigerad av poi ran
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, poi ran säger:

Tillägg: Jag, dum som jag var, provade nån snik-icloud-lösning med 200GB data för typ 30kr/månaden, tänkte det skulle underlätta då vi nu har 3 Macar med mitt användarkonto på. Aldrig igen. Sänkte de bärbara (som dock är gamla) ner i dyn, och även min (något gamla visserligen) stationära med trådat internet fick bekänna färg när icloud ville synca, och synca, och synca. Det är ju inte konstigt, då det handlade om över 100GB data, men det blev tydligen fel på någon folder eller något så den aldrig kunde bli klar utan bara ville krama processorn lite mer. Fick gå in via webben, jättedåligt gränssnitt, och radera massa filer. Nej, icloud var fel även för mig; 5GB icloud kan jag klara, men inte mer. 

Barnens bildbibliotek (från deras egen kamera) ligger i icloud bildbibliotek, men de får hålla sig under 5GB...vill inte öppna dörren för kaos igen. Mitt eget iphoto-kamerabibliotek (med många filmer) är på ca 750GB och känns helt inaktuellt att ha i molnet - de flesta bilder backas turligt nog upp till Google Photo när jag tar dem med mobilen eller systemkameran (bluetoothad till mobilen).

Ärligt när jag läser sådant här så kan det inte vara något annat än handhavandefel.

Vi är tre i familjen med totalt 4 Mac:ar, 2st iPhones och 3st iPads och aldrig varit några bekymmer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, poi ran säger:

Tillägg: Jag, dum som jag var, provade nån snik-icloud-lösning med 200GB data för typ 30kr/månaden, tänkte det skulle underlätta då vi nu har 3 Macar med mitt användarkonto på. Aldrig igen. Sänkte de bärbara (som dock är gamla) ner i dyn, och även min (något gamla visserligen) stationära med trådat internet fick bekänna färg när icloud ville synca, och synca, och synca. Det är ju inte konstigt, då det handlade om över 100GB data, men det blev tydligen fel på någon folder eller något så den aldrig kunde bli klar utan bara ville krama processorn lite mer. Fick gå in via webben, jättedåligt gränssnitt, och radera massa filer. Nej, icloud var fel även för mig; 5GB icloud kan jag klara, men inte mer. 

Barnens bildbibliotek (från deras egen kamera) ligger i icloud bildbibliotek, men de får hålla sig under 5GB...vill inte öppna dörren för kaos igen. Mitt eget iphoto-kamerabibliotek (med många filmer) är på ca 750GB och känns helt inaktuellt att ha i molnet - de flesta bilder backas turligt nog upp till Google Photo när jag tar dem med mobilen eller systemkameran (bluetoothad till mobilen).

Självklart går det inte synka ett 750GB stort Bildbibliotek med en lagringsplan på bara 200GB

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu går vi lite utanför tråden, men eftersom jag rackar ner på icloud vill jag förklara mig eftersom jag uttryckte mig slarvigt:

Jag synkade inte bilderna (som ligger på en egen hårddisk), bara dokumentmapp, skrivbord osv som ligger på ca 100GB beroende på hur slarvig jag är för tillfället. (Jag har ca 20 års diverse dokument, ljudfiler, pdfer, bilder, egna musikprojekt som inte ligger i iphoto/itunes etc). 

Kortfattat blev det något fel på synkningen när en folder från en gammal Windowsdator som numera bodde i min dokumentmapp skulle upp i icloud. Den gick inte att synka. Jag gissar att det var något strul med filnamnen. Gjorde iaf att både min stationära och en av laptoparna fick tokspel. Gick inte ens att avaktivera icloud utan vidare. Lång historia. Handhavandefelet var att jag smällde upp så mycket data på en gång att felsökningen blev jobbig, och möjligen att jag blandade OS-versioner för friskt, El Capitan till Catalina.  

5GB Icloud har jag haft i flera år utan större problem, för ett fåtal filer jag enkelt vill dela mellan datorerna. 

Letar för tillfället efter en bra lösning där molnlagringen dyker upp i Finder och Windows Explorer, som egen enhet och inget lagras lokalt. 

 

Redigerad av poi ran
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...