Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Säkerhetskopiera iMac


VOVERORA
 Share

Rekommendera Poster

Hej.

Jag skulle behöva lite råd om hur jag ska säkerhetskopiera min iMac, framförallt mina foton. 

Jag säkerhetskopierar nu med Timemachine till en Time Capsule och med Super Duper (gratisversionen) till en extern hårddisk. Den får jag starta manuellt, inte optimalt men funkar för den ekonomiske :)

Nu vill jag säkerhetskopiera till molnet, om det skulle hända att allt kraschar här hemma. Har kollat in iCloud, men blir inte klok på det. Verkar inte som en klar backup-tjänst, utan mer en synkroniserings tjänst, försvinner det här hemma, försvinner det i molnet också. Har jag fel? 

Har ni några bra förslag på tjänster för rena backup-tjänster, gärna automatiska som inte suger musten ur min iMac mid 2011? 

 

Med vänlig hälsning, Vera

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, VOVERORA säger:

säkerhetskopiera min iMac, framförallt mina foton

Billigt och gratis är Google foton, med hög kvalitet, till molnet. Det är en backuptjänst. Om du inte gillar Google är det förstås inget alternativ. För det finns ingen gratislunch.

 

https://www.google.com/intl/sv_ALL/drive/download/backup-and-sync/

Redigerad av Alix
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, VOVERORA säger:

Har kollat in iCloud, men blir inte klok på det. Verkar inte som en klar backup-tjänst, utan mer en synkroniserings tjänst, försvinner det här hemma, försvinner det i molnet också. Har jag fel? 

Du har rätt: Det är en synk-tjänst.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är en synktjänst men det betyder inte att bilderna försvinner bara för att din dator går sönder, blir stulen. 
Utan bilderna finns kvar. 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, Alix säger:

Billigt och gratis är Google foton, med hög kvalitet, till molnet. Det är en backuptjänst. Om du inte gillar Google är det förstås inget alternativ. För det finns ingen gratislunch.

 

https://www.google.com/intl/sv_ALL/drive/download/backup-and-sync/

Det behöver inte vara gratis :) Men det ska vara enkelt, säkert och automatiskt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, VOVERORA säger:

 ...som inte suger musten ur min iMac mid 2011? 

Om du har originalhårddisken kvar i din iMac skulle jag rekommendera att du byter ut den. En tio år gammal hårddisk är definitivt på övertid. Byt då till en SSD som är fem gånger snabbare än en mekanisk hårddisk. Det hjälper mycket när det ska forslas fotofiler som kan vara ganska stora. Mer RAM-minne är inte fel. En iMac mid 2011 är annars ok när det gäller processorprestanda då den har fyra processorkärnor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, VOVERORA säger:

Det behöver inte vara gratis :) Men det ska vara enkelt, säkert och automatiskt!

Lita inte för mycket på att allt bara fungerar. Man måste kolla med jämna mellanrum att den automatiska tjänsten verkligen gör det den ska. Inget människor tillverkar fungerar 100% hela tiden. Det gäller i synnerhet datorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Axelman säger:

Om du har originalhårddisken kvar i din iMac skulle jag rekommendera att du byter ut den. En tio år gammal hårddisk är definitivt på övertid. Byt då till en SSD som är fem gånger snabbare än en mekanisk hårddisk. Det hjälper mycket när det ska forslas fotofiler som kan vara ganska stora. Mer RAM-minne är inte fel. En iMac mid 2011 är annars ok när det gäller processorprestanda då den har fyra processorkärnor.

Kontaktade Macforum och frågade om detta. Men dom menade på att en SSD inte var lönt att byta till. Jag har 32 gb ram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Axelman säger:

Lita inte för mycket på att allt bara fungerar. Man måste kolla med jämna mellanrum att den automatiska tjänsten verkligen gör det den ska. Inget människor tillverkar fungerar 100% hela tiden. Det gäller i synnerhet datorer.

Jag sitter och tittar på Google foton nu. Gör den backup automatiskt på de bilder/filer jag laddar upp?

Hittar inte nån inställning för det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, lappen71 säger:

Ja det är en synktjänst men det betyder inte att bilderna försvinner bara för att din dator går sönder, blir stulen. 
Utan bilderna finns kvar. 

Jag fattar inte det där. Har läst mig till att de ligger kvar i molnet i 30 dagar bara, om man råkar ta bort något.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, VOVERORA säger:

Kontaktade Macforum och frågade om detta. Men dom menade på att en SSD inte var lönt att byta till. Jag har 32 gb ram.

Jag bytte till en SSD i min iMac mid 2011 och det har jag aldrig ångrat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, VOVERORA säger:

Jag fattar inte det där. Har läst mig till att de ligger kvar i molnet i 30 dagar bara, om man råkar ta bort något.

 

Precis. De bilder du raderat ligger kvar i 30 dagar. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Telly82 säger:

Jag bytte till en SSD i min iMac mid 2011 och det har jag aldrig ångrat.

Ok, ska kolla med dom igen! Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, VOVERORA säger:

Kontaktade Macforum och frågade om detta. Men dom menade på att en SSD inte var lönt att byta till. Jag har 32 gb ram.

De vill ju sälja en ny..... Med en fräsch hårddisk är risken minimerad för krasch. Med en SSD som går fem gånger snabbare än en mekanisk känns ofta datorn mycket piggare. Ett alternativ är att köpa en extern Thunderbolt SSD hårddisk och lägga OS X på och köra därifrån. Thunderbolt är nästan lika snabbt som att sätta den inne i datorn. Dessvärre är det bara USB 2, som är långsamt, det andra alternativet. Thunderbolt SSD är dyra men du kan alltid flytta med till nästa dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Telly82 säger:

Precis. De bilder du raderat ligger kvar i 30 dagar. 

 

 

Ok, tack! Då har jag fattat rätt :)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Axelman säger:

De vill ju sälja en ny..... Med en fräsch hårddisk är risken minimerad för krasch. Med en SSD som går fem gånger snabbare än en mekanisk känns ofta datorn mycket piggare. Ett alternativ är att köpa en extern Thunderbolt SSD hårddisk och lägga OS X på och köra därifrån. Thunderbolt är nästan lika snabbt som att sätta den inne i datorn. Dessvärre är det bara USB 2, som är långsamt, det andra alternativet. Thunderbolt SSD är dyra men du kan alltid flytta med till nästa dator.

Om man byter den interna, har man OSX på den då och lägger annat på en extern? Dom är ju inte så stora har jag sett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, VOVERORA säger:

Om man byter den interna, har man OSX på den då och lägger annat på en extern? Dom är ju inte så stora har jag sett.

Du kan göra hur du vill. "Inte så stora"? Det finns ganska stora SSD men de blir dyra. Vanligast verkar vara 512 GB som är en bra kompromiss mellan lagring och pris.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, VOVERORA säger:

Jag sitter och tittar på Google foton nu. Gör den backup automatiskt på de bilder/filer jag laddar upp?

Hittar inte nån inställning för det.

Kan inte Google.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Axelman säger:

Du kan göra hur du vill. "Inte så stora"? Det finns ganska stora SSD men de blir dyra. Vanligast verkar vara 512 GB som är en bra kompromiss mellan lagring och pris.

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder som sagt Super Duper och en extern hårddisk. När jag nu går in och kontrollerar vad som finns på den hittar jag inte Bilder-biblioteket!!! Går in på användare-mitt namn-bilder. Där finns inte biblioteket! Hjälp!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

47 minuter sedan, VOVERORA säger:

Dom är ju inte så stora har jag sett.

Samsung EVO 860 finns väl upp till 2 TB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu får jag lite panik när det gäller min Super Duper-disk.... Är det som det ska om jag i Finder går in på min hårddisk-Program-Bilder-dubbelklickar och där ser jag mitt bildbibliotek? Är det kopian på hårddisken jag ser då?

 


Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att ha time machine, super duper och moln känns vettigt. Google kan rekommenderas men är segt, speciellt första gången. Det är å andra sidan icloud med. Riktigt segt, icloud. 

 

SSD är absolut ett superlyft. Man kan såklart diskutera vad man ska lägga ut på en äldre dator, men vi  bytte till ssd på en äldre macbook, verkligen värt varenda öre. Jag har 500gb nu, och fyller den inte alls, men ska man ändå byta borde man fundera på 1TB i dagsläget, arbetskostnaden är samma (eller, borde vara). 

 

Vi gjorde det på Inet, var inte så dyrt. Kanske 500 för arbetet. + ssd vi köpte på inet. Fick frågan om de skulle installera OS eller klona gamla disken. Har glömt bort vad vi valde, klona tror jag. Men även vi hade time machine och superduper backup innan inlämning. 

 

Då du har en så gammal imac så har du även dvd-brännare. Det är ju bästa backupen man kan ha. DVDer är ganska små, med dagens mått, men jag hade nog kunnat tänka mig att bränna på Verbatim Dual Layer-skivor, då får man in drygt 8GByte per skiva, nästan dubbelt mot en vanlig dvd (som dock är något billigare och lite mer hållbar - kanske). 

Verbatim DL köper man från Amazon.de eller Tradera, exempelvis för 12-15kr skivan beroende på förpackningsstorlek osv. (ska man bränna dual layer DVD anses det oftast att endast verbatim duger) 

Redigerad av poi ran
Damn you, autocollext
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk på att det krävs en tempsensor om man ska montera en hårddisk/ssd från 3:e part i en iMac 2011

https://www.owcshop.eu/catalog/product_info.php/upgrade-imac-2011-models-p-1001

 

Och en 2.5" till 3,5" adapter för infästningen

https://www.owcshop.eu/catalog/product_info.php/adaptadrive-drive-converter-bracket-p-675

 

Och så själva SSD:n

Och arbetskostnad om man inte klarar det själv. Gissningsvis dryga tusenlappen.

Så kostnaden drar iväg. Tveksamt om det är värt det på en 9 år gammal dator.

Det är en total kostnad över 3500Kr hos en datorverkstad. INTE värt!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...