Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Alix

IOS 14-tråden – problem och funderingar

Rekommendera Poster

mikaellq
53 minuter sedan, lappen71 säger:

Drar inget mer ström på min iPhone Xs Max. Fast du kanske har en äldre klenare modell med dåligt batteri.

Så är det nog. Är inte lika rik som dig. Kan mycket väl vara så att det nya mest testats på nyare och mera kraftfulla mobiler och plattor. Isåfall får jag gråta en skvätt, ge tusan i widgets och spara ihop till en ny nalle.

Fast det är så att det inte bara är smart stacks som spökar utan andra widgets också, så min övertygelse är att det mest handlar om de vanliga buggarna i en .0 version.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Bargo
Postad (redigerade)

Apple Watch vs FITNESS (Aktivitet) reggar inte GPS-data via karta, endast startpunkt.

Watch OS 7.0
iOS 14.0
Fitness har alltså koll på hur långt passet är men ritar inte kartan.

Finns en tråd på detta och Apple ska vara på pucken.
https://discussions.apple.com/thread/251806066

IMG_9211.jpg

Redigerad av Bargo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mickeppppp

Nu är det möjligt att ta bort telefon och meddelande appen. Om man råkar ta bort den var finner man den igen?

eller är det en bugg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
SirKnasen
18 minuter sedan, Mickeppppp säger:

Nu är det möjligt att ta bort telefon och meddelande appen. Om man råkar ta bort den var finner man den igen?

eller är det en bugg.

I Appbiblioteket

• Rösta upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jonas_L

Jag har en genväg som aktiverar ett antal larm i väckarklockan. Innan så tryckte jag bara på den genvägen och larmen aktiverades. 
nu måste jag godkänna varje larm eller egentligen är det ju varje händelse i genvägen. Går detta att få bort eller är det en bugg??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mr Walker

Trodde det skulle komma möjlighet att ställa in olika ljudprofiler för AirpodPro lurarna men hittar inte det. Jag har däremot provat "rumsligt ljud" .. och tja, det är ungefär som alla andra suroundljud i hörlurar, dvs det ger inte så mycket 🙂

Har bara uppdaterat iPaden än så länge.. inte lika kritiskt om den strular. Har märkt lite problem med några webbsidor (vilket kanske inte alls har med iOS14 att göra) men det mesta verkar fungera annars. 

IMG_0028.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mattiasgbg
37 minuter sedan, Jonas_L säger:

Jag har en genväg som aktiverar ett antal larm i väckarklockan. Innan så tryckte jag bara på den genvägen och larmen aktiverades. 
nu måste jag godkänna varje larm eller egentligen är det ju varje händelse i genvägen. Går detta att få bort eller är det en bugg??

Kör själv iOS 13 och där måste man i Genvägar ställa in att en automatiserad genväg ska köras utan att fråga. I vissa fall går det inte att köra utan fråga. Kan det vara något som ändrats i iOS 14?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jonas_L
20 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Kör själv iOS 13 och där måste man i Genvägar ställa in att en automatiserad genväg ska köras utan att fråga. I vissa fall går det inte att köra utan fråga. Kan det vara något som ändrats i iOS 14?

Var hittar du det??

jag har aldrig behövt ändra nån sån inställning innan. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mattiasgbg
37 minuter sedan, Jonas_L säger:

Var hittar du det??

jag har aldrig behövt ändra nån sån inställning innan. 

OBS! ios 13

Appen Genvägar: Välj Automatisering (knappen längst ner i mitten), (skapa vid behov någon löjlig ny automatisering), välj en automatisering, längst ner finns (om alternativet är möjligt) alternativet Fråga innan aktivering.

Antagligen handlar det om att man inte ska råka automatisera "farliga" saker, som att skicka dickpics till sin brorsdotter varje gång man går in på ICA.

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
lappen71
1 timme sedan, Mr Walker säger:

Trodde det skulle komma möjlighet att ställa in olika ljudprofiler för AirpodPro lurarna men hittar inte det. Jag har däremot provat "rumsligt ljud" .. och tja, det är ungefär som alla andra suroundljud i hörlurar, dvs det ger inte så mycket 🙂

Har bara uppdaterat iPaden än så länge.. inte lika kritiskt om den strular. Har märkt lite problem med några webbsidor (vilket kanske inte alls har med iOS14 att göra) men det mesta verkar fungera annars. 

Vad har du provat det med? Har du sett en film som stöder det?

https://www.99mac.se/artikel/13792-guide-sa-har-lyssnar-du-pa-rumsligt-ljud-med-dina-airpods-pro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
lappen71

Då lägger vi in iOS 14.2 och skiter i att anmäla buggarna så gringubbarna här har något att klaga över 🤣

IMG_1995.jpeg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jonas_L
1 timme sedan, Mattiasgbg säger:

OBS! ios 13

Appen Genvägar: Välj Automatisering (knappen längst ner i mitten), (skapa vid behov någon löjlig ny automatisering), välj en automatisering, längst ner finns (om alternativet är möjligt) alternativet Fråga innan aktivering.

Antagligen handlar det om att man inte ska råka automatisera "farliga" saker, som att skicka dickpics till sin brorsdotter varje gång man går in på ICA.

Hittade under varje åtgärd nåt som heter visa vid körning så det löste problemet att bocka ur det. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix

Jag har tagit bort en hel del appar från mappar på hemskärmen. Nu finns de ju ändå i appbiblioteket.

Men varför föreslår appbiblioteket appar som jag har på hemskärmen? :fundersam:

• Rösta upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
mikaellq
12 minuter sedan, Alix säger:

Jag har tagit bort en hel del appar från mappar på hemskärmen. Nu finns de ju ändå i appbiblioteket.

Men varför föreslår appbiblioteket appar som jag har på hemskärmen? :fundersam:

Ja tre av fyra har jag på hemskärmen.

En tanke är att de som utformat AB vill maximera det som är direkt tillgängligt och det som finns på hemskärmen är också sådant som är troligt att du kommer att använda oftare än andra appar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix
32 minuter sedan, mikaellq säger:

En tanke är att de som utformat AB vill maximera det som är direkt tillgängligt och det som finns på hemskärmen är också sådant som är troligt att du kommer att använda oftare än andra appar.

Känns det som en trolig/tillfredsställande förklaring?

För mig är det att gå över ån efter vatten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
mikaellq
24 minuter sedan, Alix säger:

Känns det som en trolig/tillfredsställande förklaring?

För mig är det att gå över ån efter vatten.

Ja kanske en inställning varit på sin plats så att fler behov kan tillfredsställas. :fundersam:

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
MacKalle
Postad (redigerade)

Genvägar fungerar väldigt dåligt nu. Hittar inte dokument i vissa skript och klarar inte alla instruktioner i andra. Det blir samma oavsett om jag använder Siri eller trycker på dedikerad knapp. Hoppas det löser sig med nästa uppdatering.

Edit: Hoppsan! Det var visst redan rapporetat...

Redigerad av MacKalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix

Hur får man Siri att agera på helskärm? Jag tyckte jag såg den inställningen någonstans men hittar inte tillbaka dit. Telefon på helskärm har jag hittat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
pajj
8 minuter sedan, Alix säger:

Hur får man Siri att agera på helskärm? Jag tyckte jag såg den inställningen någonstans men hittar inte tillbaka dit. Telefon på helskärm har jag hittat.

Inställningar > Hjälpmedel > Siri > Visa appar bakom Siri

Om det är vad du är ute efter.

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix
12 minuter sedan, pajj säger:

Det var inte så jag hade tänkt mig det, men tack för svar. :yeahbaby:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
mikaellq
Postad (redigerade)
1 timme sedan, pajj säger:

Var på redan när jag tittade efter.

Är det det här som avses? :nerd:

4904C9FF-5775-408F-9E39-66B7618E95B2.jpeg

Redigerad av mikaellq

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
lappen71

En widget för Apple Musik poppar upp när telefonen ansluter till bilen....nice :)

IMG_2001.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mr Walker
2020-09-21 på 22:36, lappen71 säger:

Vad har du provat det med? Har du sett en film som stöder det?

https://www.99mac.se/artikel/13792-guide-sa-har-lyssnar-du-pa-rumsligt-ljud-med-dina-airpods-pro

Jag provade med någon film med Dolby Atmos från iTunes och även med Disney+. Det hörs ju skillnad, det är ju bara det att jag aldrig tycker det blir så stor 3D/surroundkänsla med lurar. Det är säkert individuellt hur man uppfattar det. Kollade på en kompatibel iPad. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
lappen71
8 timmar sedan, Mr Walker säger:

Jag provade med någon film med Dolby Atmos från iTunes och även med Disney+. Det hörs ju skillnad, det är ju bara det att jag aldrig tycker det blir så stor 3D/surroundkänsla med lurar. Det är säkert individuellt hur man uppfattar det. Kollade på en kompatibel iPad. 

Då har du inte tittat på kompatibla filmtitlar eller serier för det är en rejäl skillnad mot vanlig surround.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
OLW

Vad jag förstår så skulle appen fitness dyka upp i och med IOS 14. Den har inte dykt upp hos mig. Har jag missat något?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...