Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Sätta SSD i TimeCapsule


TB-000
 Share

Rekommendera Poster

Jag har en TimeCapsule (höga tornet, köpt 2015) med trasig hårddisk. Jag använder NAS för TimeMachine backup, så TimeCapsule behövs inte för det. Jag använder nu TimeCapsule bara som router, brandvägg och WiFi accesspunkt.

 

Jag funderar på att plocka ut den trasiga hårddisken och sätta in en liten billig SSD (t.ex. WD Green SSD-disk 240 GB ), för att:

  • Bli av med felmarkeringen att hårddisken inte är bra.
  • Bli av med oljudet när TimeCapsule periodiskt försöker kontrollera om hårddisken fungerar.
  • Använda som temporärlagring på LAN (vid kopiering av data mellan enheter som inte direkt kan läsa filer på andra enheten.)

 

Jag har hittat en instruktion på nätet hur man byter till ny mekanisk hårddisk i TimeCapsule: https://www.ifixit.com/Guide/Airport+Time+Capsule+A1470+Hard+Drive+Replacement/61924

 

Är det någon som har satt SSD i TimeCapsule? 

Gick det snabbt och smärtfritt, eller är det mycket meckande och jobb för liten nytta?

Finns det något gör att ni tycker att det en bra eller dålig idé?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju ta ut disken för att bli av med felmarkeringen och oljudet.

Och så kan du köpa en extern Samsung T5 för att flytta filer. Den kan du dessutom ta med dig vart du vill.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4434328

(500 GB är bara 37 spänn dyrare än den på bara 250 GB (!))

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Telly82 säger:

Du kan ju ta ut disken för att bli av med felmarkeringen och oljudet.

Blir man av med felmarkeringen om man tar ut disken?

Blir det inte en felmarkering för att TC inte kommer åt disken då?

 

(Jag tänkte också som så att om man jobbar med att plocka ut disken är det kanske försumbart merjobb att sätta in en annan.)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, TB-000 säger:

Blir man av med felmarkeringen om man tar ut disken?

Det borde ju bli så, men jag vet inte säkert. :) 

 

Problemet är väl också att fästa SSDn så den inte far rundor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det låter som en bra ide och ett kul projekt. Go for it

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Telly82 säger:

Problemet är väl också att fästa SSDn så den inte far rundor.

Jag tänkte bara att eftersom TimeCapsule utan HDD inte har några mekaniskt rörliga delar så behöver SSDn inte vara så hårt fixerad. Det blir inget resonans-skrammel i alla fall.

 

Men...

Om SSDn inte når hela vägen in i facket för HDD så finns det inget som håller emot när man ska trycka på SATA-kontakten (se länk till instruktion i tidigare inlägg). Det betyder att man nog måste lösa problemet med att fästa SSDn ordentligt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-09-15 på 19:34, Telly82 säger:

Nja, det där tycker jag ser ut som det man använde till "drive bay" i stationär PC förr (kanske ännu, jag har inte haft stationär PC på länge). Om man läser och tittar i ifixits beskrivning så verkar HDD i TimeCapsule vara fastkilad med små gummipluppar i ett utrymme som är marginellt större än den HDD som sitter där. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, TB-000 säger:

Nja, det där tycker jag ser ut som det man använde till "drive bay" i stationär PC förr 

Det har du rätt i, tittade inte så hemskt noga. :(

 

Jag letade efter en adapter som anpassade en 2,5-tums-disk till 3,5-tums-disk och hittade en hel släde i stället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min TC ser inte helt ut som beskrivningen på ifixit.
Vet någon hur man lossar dessa mikroskopiskt små kontakter utan att söndra något? 
IMG_1015.thumb.jpg.6fc0b350126daa9b5af13386dd612414.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, TB-000 säger:

Min TC ser inte helt ut som beskrivningen på ifixit.
Vet någon hur man lossar dessa mikroskopiskt små kontakter utan att söndra något? 
IMG_1015.thumb.jpg.6fc0b350126daa9b5af13386dd612414.jpg

 

Jodå, rätt bild i steg 4 på iFixit så...

 

u1HcLIVmlybymJ2R.huge

  • The two smaller connectors ② & ③ do not disconnect like the first - despite appearances, they pull directly away from the PCB (credit Feanor - thank you - see references in conclusion).

     
  •  

    Place a small plastic spudger at the top of the two connectors, behind the wires and, pull gently forwards - click, off pops each connector.

Redigerad av Telly82
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

48 minuter sedan, Telly82 säger:

 

Jodå, rätt bild i steg 4 på iFixit så...

  • The two smaller connectors ② & ③ do not disconnect like the first - despite appearances, they pull directly away from the PCB (credit Feanor - thank you - see references in conclusion).

     
  •  

    Place a small plastic spudger at the top of the two connectors, behind the wires and, pull gently forwards - click, off pops each connector.

Jag har tittat på de bilderna i iFixit och läst texten och alla kommentarer. 

Jag tycker inte att mina kontakter ser ut som de som iFixit kallar 2 och 3. (Sladdarna stämmer, men inte själva kontaktens utseende.)

Sedan är jag litet osäker på vad man menar med "top" och "forwards". 

 

Jag dragit försiktigt åt alla möjliga håll och dom sitter fast. 

Med tanke på hur mikroskopiskt små kontakterna är så behöver man nog inte dra speciellt hårt för att söndra dom.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, TB-000 säger:

Jag har tittat på de bilderna i iFixit och läst texten och alla kommentarer. 

Jag tycker inte att mina kontakter ser ut som de som iFixit kallar 2 och 3. (Sladdarna stämmer, men inte själva kontaktens utseende.)

Sedan är jag litet osäker på vad man menar med "top" och "forwards". 

 

Jag dragit försiktigt åt alla möjliga håll och dom sitter fast. 

Med tanke på hur mikroskopiskt små kontakterna är så behöver man nog inte dra speciellt hårt för att söndra dom.

 

 

De skriver att man ska ta plastverktyget under sladdarna och sedan bända loss kontakten rakt ut från kretskortet. Det finns en pil på bilden som visar riktningen. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick till det och det fungerar. 

 

Dom små kontakterna fick jag loss genom att ta min smalaste synål och kila in spetsen på den mellan kontakten och kretskortet. Jag bifogar en bild på den ena kontakten med (delar av) en linjal i bakgrunden så ni ser storleken. 

IMG_1019.thumb.jpeg.190a674ac994a8def5f76de095654cb2.jpeg

 

Jag tejpade ihop kartong och fäste på SSD för att den skulle få yttermått som en 3,5-tums HDD. Inte speciellt proffsigt, men det fungerade. 

 

Att kopiera filer till SSD i TimeCapsule fungerar, och det är TYST. ?

 

Däremot är kopiering till TimeCapsule fortfarande långsamt trots SSD i TimeCapsule och gigabit-ethernet till mac. Det är bara att konstatera att det antagligen är moderkort/processor i TimeCapsule som är långsam. ☹️

Redigerad av TB-000
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, TB-000 säger:

Jag fick till det och det fungerar. 

:galetglad: 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...