Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

AirPort Time Capsule - Ethernet LAN problem


jonfre
 Share

Rekommendera Poster

Hej

 

Bor i villa med fiber från stadsnät. Bahnhof som tjänsteleverantör med 250/100 abonnemang. 

Från fiberingången i huset har jag dragit en kabel till en Airport Time Capsual den med kubisk form (nr 1) som står på entréplanet. Denna TC har jag sedan anslutit med kabel till TC nr 2 (den äldre plattare modellen) som står på övervåningen som i sin tur ansluter med kabel till en stationär dator, tv och en x-box. Samtliga kablar är CAT6. TC 2 är bryggad till TC1. 

 

Från fiberingången i huset ansluten direkt till min bärbara får jag ut ca 247/104 Mbit/s som bäst. Men Airport nr 1 drar på något sätt ned hastigheten. Från de utgående portarna får jag inte ut mer än som mest 4,9/100 Mbit. Det spelar ingen roll vilken port jag ansluter en kabel till, det går lika långsamt. Vad gäller wifi så ligger hastigheten på ca 4,9/70 Mbit/s som bäst.  Nedladdningshastigheten är alltså riktigt dåligt oavsett sätt jag kopplar upp mig på. 

 

Jag har förstås startat om TC, testat att byta till andra kablar men inget hjälper för att få upp hastigheten. Det verkar som att TC:n bestämt sig för att det inte ska gå fortare än knappt 5 Mbit/s.

 

Så jag tar tacksamt emot tips och idéer på en eventuell lösning. 


/J
 

Redigerad av jonfre
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vara en kabel som nästan fungerar. Testa med andra kablar om du har.  Såg nu att du redan testat detta.

Testa med den platta TC 2 i fiberuttaget.

 

Redigerad av Telly82
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för bra tips. Det borde jag förstås ha tänkt på själv. Jag testar ikväll och återkommer med resultat. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag testat följande: 

1. Nytt plats på Time Capsule 1 och Time Capsule 2 (den äldre). Fungerar inte. Ger samma låga hastighet. 

 

2. Testat på tre olika kablar CAT6 och en CAT5 kopplade mellan stadsnätbox direkt till dator. Samtliga kablar ger avtalad hastighet ca 250/100 Mbit/s.

 

3. Testat stadsnätsbox - tre olika kablar till TC 1 respektive TC2. Jag får ut max hastighet mellan 2-4,8 Mbit/s oavsett om jag kopplar upp mig via Wifi eller ansluten via kabel i konfiguration: Box från stadsnät - kabel till TC 1 eller 2 - kabel till dator via LAN-port.  

 

Så i och med att det inte är något fel på kablarna, de ger ju bevisligen rätt hastighet kopplade direkt till dator så åkte jag och köpte mig ett Mesch-nätverk ASUS ZenWifi XT8 på elgiganten med förhoppning att det skulle lösa problemet. Men nej, mörkret fortsätter. 

4. Test av ASUS-nätverk. ASUS-nätverket ger inte eller mer än ca 4,8/100 Mbit/s i hastighet oavsett om jag ansluter via wifi eller från ASUS-router/nod - kabel - dator. 

 

Så sammanfattningsvis. Anslutning via kabel stadsnätsbox - dator = bra avtalad hastighet.

Anslutning stadsnätsbox -  router (TC eller ASUS) får jag ut max 4,8/100 Mbit/s oavsett om jag kör Wifi eller ansluten dator via LAN-port på router. 

 

Bör tilläggas att jag har testat att mäta hastigheten både på min jobbdator och på Imac och det ger samma resultat enligt ovan. 

 

Jag har varit i kontakt med Bahnhof som inte kunde se några fel från bolagets sida. Support ville att jag skulle mäta hastigheten mellan box - dator, men den är ju god så de verkar inte kunna/vilja göra så mycket åt det och frågan är om det är deras problem. 

 

Tips och råd tas tacksamt emot. 


/Jonas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag har även testat som föreslogs att fabriksåterställa TC 1 och TC2, hjälpte inte. 

 

Redigerad av jonfre
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är alltså enbart hastigheten in/ut på WAN-porten som blir lidande?
Du har alltså full sprutt i 1000 Megabit mellan datorer anslutna till TC eller Asus-router?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag är lite osäker på hur jag ska mäta hastigheten mellan datorerna via kabel. Jag är tveksam till om jag skulle komma upp och maxa 1OOO Megabit. Jag har ju dragit stadsnätsbox - kabel - ASUS router - kabel - ASUS nod -kabel- dator.  Så det borde ju dra ned hastigheten lite tänker jag. Men så dåligt som 2-5 Mbit/s borde jag inte ligga på.

 

Men jag har testat wifi med WIFI-CHECK och får då detta resultat mellan Macbook och Imacen:
hastighet.png.ce417b0ee83bc3ee993d13cacf761e22.png

 

 

Men mot nätet med Macbooken via Bredbandskollen får jag följande resultat: 

 

bredbandskollen.thumb.png.6f34b4b03311b80c5bca08e293e0907b.png
Jag står då alltså direkt bredvid den nya ASUS-routern som är kopplad till stadsnätsboxen med en kabel som direkt till dator (testat mot Imac och min jobbdator (PC) ) ger en hastighet på ca 220-247/90-100 Mbit/s via bredbandskollen.

Så av någon anledning dras hastigheten ned när stadsnätsboxen kopplas till en router. 

Redigerad av jonfre
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkligen märkligt det här.

Jag har också fiber via öppet stadsnät och Bahnhof som internet leverantör samt en TimeCapsule som router... inga problem.

 

Jag har dock beställt publik IP-adress från Bahnhof och hamnar därför i ett annat nät än vanliga kunderna som sitter bakom NAT.

Du kan ju prova att beställa egen IP-adress du med och se om det gör någon skillnad.

https://www.bahnhof.se/support/category/bredband/bestall-publik-ip/245

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...