Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köpa ny Mac Mini – handla nu eller vänta på Apple Silicon-version?


bborn
 Share

Rekommendera Poster

God morgon!

Jag står i begrepp att köpa en Mac Mini, kommer troligtvis att köpa en ny maskin. Min fråga är följande: är det bäst att vänta på en uppdatering med Apple Silicon-moderkort, eller kan jag lika gärna slå till på en Intel-Mac idag? Apple Silicon är ju tveklöst framtiden för Mac, men de två mest uppenbara fördelarna med Apple-kisel – mindre värmeutveckling och längre batteritid – är ju inte så relevanta för stationära macar, så... vad säger ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med datorer är det ju alltid så att kan man vänta ett par år så får man en bättre dator för pengarna.

 

Något jag personligen är fundersam på är om första mac-datorerna med Apple Silicon kommer att följas relativt snabbt av en andra version där man rättat det som blev fel i första versionen. Så brukar det ju vara med många produkter som gör radikala ändringar. Då borde man ju vänta till andra versionen av Apple Silicon-mac och det blir kanske för långt in i framtiden.

 

Samtidigt så tycker jag ju att iPhone X har varit fantastiskt bra, och utan barnsjukdomar – så kanske Apple klarar av att få första versionen rätt...

Redigerad av TB-000
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behöver du en nu så köp en nu och som @TB-000 säger kommer Apple silicon macarna garanterat lida av diverse barnsjukdomar. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att vänta till Apple Silicon gen. 2 kommer nog att bli alltför långt in i framtiden. Jag behöver – och i viss mån villhöver – en Mac som kan köra senaste versionen av Mac OS, då jag inte vill göra det på min Macbook Pro från 2014 eftersom jag har en äldre version av Adobe CS på den, som skulle sluta fungera om jag uppgraderade från Mac OS 10.14.

Så mitt bästa alternativ är nog att köpa en Intel-Mac inom kort. Någon som har någon idé om hur länge Apple kommer att låta mig köra senaste versionen av Mac OS på den? Kan man räkna med så mycket som fem år?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, bborn säger:

Någon som har någon idé om hur länge Apple kommer att låta mig köra senaste versionen av Mac OS på den? Kan man räkna med så mycket som fem år?

Min mini från 2012 har haft ”senaste” Mac OS X sedan 2012, då den kom. Men nu är det snart slut. Det blir, lågt räknat, sju år. Kanske du har samma ”tur”?

Fast jag tror inte det. Teknikskiftet gör att man slutar supporta snabbare denna gång, tyvärr. Sista Powermac G5 levererades med Mac OS X Tiger, 10.4 och support slutade i och med nästa version, Leopard, 10.5.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, bborn säger:

Att vänta till Apple Silicon gen. 2 kommer nog att bli alltför långt in i framtiden. Jag behöver – och i viss mån villhöver – en Mac som kan köra senaste versionen av Mac OS, då jag inte vill göra det på min Macbook Pro från 2014 eftersom jag har en äldre version av Adobe CS på den, som skulle sluta fungera om jag uppgraderade från Mac OS 10.14.
 

Ett alternativ är att köpa en snabb extern SSD-hårddisk, installera nyaste macOS så kan du välja vilket OS du vill köra på. Du kan ha många hårddiskar eller partitioner med diverse OS på.  Tycker du att din nuvarande MBP räcker prestandamässigt så finns det egentligen ingen anledning att köpa en till Mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, Axelman säger:

Ett alternativ är att köpa en snabb extern SSD-hårddisk, installera nyaste macOS så kan du välja vilket OS du vill köra på. Du kan ha många hårddiskar eller partitioner med diverse OS på.  Tycker du att din nuvarande MBP räcker prestandamässigt så finns det egentligen ingen anledning att köpa en till Mac.

En extern 256 GB SSD har jag redan, men inget kabinett för Thunderbolt-anslutning... kanske läge att skaffa ett sådant, köra senaste Mac OS från extern SSD och avvakta med datorköpet till generation 2 av Apple Silicon? Hmm... tål att tänkas på, för det är som du säger, har egentligen inga problem med prestandan på den här datorn. Vad som kommer att bli ett problem framöver är att den bara har 8 GB RAM och det kan inte uppgraderas (fastlött på moderkortet).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska jag gissa lite så kommer de första datorerna, antagligen de som släpps i år,  att vara bärbara då de har mest att vinna på de nya processorerna. Alltså kommer inga stationära innan årsskiftet utan tidigast vid något lämpligt lanseringstillfälle under våren. De datorerna kommer då ha en nyare generations processorer och ett mindre buggigt OS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, bborn säger:

En extern 256 GB SSD har jag redan, men inget kabinett för Thunderbolt-anslutning... kanske läge att skaffa ett sådant, köra senaste Mac OS från extern SSD och avvakta med datorköpet till generation 2 av Apple Silicon? Hmm... tål att tänkas på, för det är som du säger, har egentligen inga problem med prestandan på den här datorn. Vad som kommer att bli ett problem framöver är att den bara har 8 GB RAM och det kan inte uppgraderas (fastlött på moderkortet).

Du skulle kunna uppgradera din SSD i MBP. Det finns snabbare SSD att stoppa i än de som monterades som standard. Små SSD går saktare för att de har färre kanaler. Så att gå från 128 GB 2014 till 512 GB 2020 kan ge en fartökning på kanske 50% dels för att det är bättre teknik men också för att 512 har fler kanaler. Testa med Black Magic Disk speed test.

...

Vad har det med RAM att göra tänker du. Jo, när RAM är fullt skriver datorn tillfälliga filer sk cachefiler till hårddisken. Ju snabbare hårddisk desto mindre väntetid på cachefiler. Så snabbare hårddisk får den effekten att det fungerar SOM OM du har mer RAM än vad du har.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hänger inte riktigt med här. 

Är köpa en ny dator ett bättre allternativ för att kunna köra Catalina än att skaffa ett nyare Adobe CS som klarar Catalina och köra vidare med nuvarande dator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, SirKnasen säger:

Hänger inte riktigt med här. 

Är köpa en ny dator ett bättre allternativ för att kunna köra Catalina än att skaffa ett nyare Adobe CS som klarar Catalina och köra vidare med nuvarande dator?

Att "skaffa ett nyare Adobe CS som klarar Catalina" innebär numera att köra Adobe Creative Cloud, dvs en prenumererad webbaserad tjänst med månadsavgift. Använde jag Adobes produkter dagligen och för att förtjäna mitt uppehälle vore det kanske en rimlig väg att gå, men numera använder jag det så sällan och enbart för hobbyjobb (som inte ger några intäkter), så... inte rimligt.

Har installerat Catalina på extern SSD nu, och det funkar fint. Så jag kör nog vidare med Mojave på inbyggda SSD:n, Catalina på externa diton för att kunna köra senaste versionen av Xcode, och ser tiden an vad gäller ny dator. Apple har ju släppt supporten på den här maskinen, så något nytt lär behövas rätt snart ändå. Nästa Macbook Air med Apple Silicon kanske? Decisions, decisions...

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...