Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tangentbord skriver fel bokstäver/symboler


Mackan2
 Share

Rekommendera Poster

Hej, köpte en begagnad IMac och allt verkade vara i sin ordning, men tangentbordet beter sig helt galet. När jag  tar upp tangentbordslayouten på skärmen och trycker på olika knappar så ser det ut som att flera tangenter är parkopplade. Siffran 0 och bokstaven Å går inte in överhuvudtaget. Space är kopplat med F5. Piltangenterna justerar ljuset på skärmen, förutom den vänstra. Flera andra knappar är också kopplade till ljuset. Och ljuset är i sin tur kopplat till andra knappar. ”@” är bara att glömma, då får jag upp TM istället. Skulle kunna fortsätta forever...


Har testat att ändra språk under systeminställningar och keyboard till svenska, förut var den ABC. Och nu kommer jag åtminstone åt Ä och Ö, och enter. Batteriet är på 50 %, tangentbordet är bluetoothkopplat. Får inte tag på säljaren förrän på måndag, så jag testar här så länge. Input? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skall ha tangentbord: Svensk PRO

 

Kanske inte löser problemen.

Låter som tangentbordet är fuktskadat.

 

Har du möjlighet att testa annat tangentbord?

Fungerar även med tangentbord för windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blev sämre av att köra med Svenska PRO, makes no sense ?‍♀️ Kanske är som du är inne på, att den är fuktskadad. Finns ingen logik i hur tangenterna beter sig. Ska se om jag får tag på ett annat tangentbord att testa med. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 ”@” är bara att glömma, då får jag upp TM istället.

...

Typiskt när man inte har Svenska Pro. Resten är någon skada.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade med ett annat tangentbord och då funkade det prima. Så det är säkert en skada på det andra. 
 

Tack för hjälpen! 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...