Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Dropbox har skapat alias av Dokument & Desktop, kan ej komma åt original


epifron
 Share

Rekommendera Poster

Mycket frustrerad och uppjagad här...

 

För några veckor sedan köpte jag en ny MacBook Pro. När jag skulle installera Dropbox klantade jag mig och råkade sätta i gång mardrömen Smart Sync, i stället för Select Sync som är det enda jag  vill ha.

Hur som, det tog en smärre evighet av kommunikation med Dropbox' kundtjänst att komma till en lösning som skulle fungera. Låt oss inte gräva i det svarta hålet.

 

Imorse skrev Dropbox kundtjänst till mig att enda sättet att lösa nån konstig låsning / moment22 i deras system var att koppla loss min dator från Dropbox, genom att gå in på Dropbox / Settings / Security. Och det var då som mardrömmer blev än värre.

 

Det i sin tur gjorde att ALLA mina filer i Desktop & Documents försvann från min dator. 

Hade det varit det enda problemet hade jag inte varit så ledsen, för jag har relativt färsk säkerhetskopia. 

 

Dessutom: Nu kommer jag överhuvudtaget inte åt mapparna Desktop & Documents på min Mac. 

De är ersatta med alias, som jag ANTAR går till någonting i Dropbox. Men jag fattar inte vad. 

 

Dropbox kundtjänst suger hårt. De svarar bara med triviala förslag, som jag redan försökt, och dessutom tar det _lång_ tid (senast 4 dagar) för att få svar.

 

Snälla rara, är det någon som vet hur i hela världen jag blir av med alias och kommer åt mina mappar Desktop & Documents? Som det är nu kan jag alltså inte spara saker i mapparna Skrivbordet och Dokument, för jag kommer inte åt dem -- de är ersatta av alias.

 

/ A woman on a verge of a nervous breakdown ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad händer om du samtidigt trycker stor bokstav (uppercase) - kringla - O resp stor bokstav - kringla - D?

 

Om du loggar på www.icloud.com med ditt Appleid och lösenord, är det tomt under iCloud Drive eller finns Dokument och Skrivbord där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här ser det ut i mitt konto, jag som har Skrivbord och Dokument i Icloud:

 

dump.jpg.ba51735cd42e699352d00671b21a2efc.jpg

 

Om man trycker cmd + skift + . (punkt) så ser det dock ut så här:

 

196537725_dump1.jpg.46f72a53d41ef1e362eba812a131bf40.jpg

 

Skrivbord och Dokument finns alltså kvar under användaren, men är dolda.

 

Är det samma för TS? :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, jan.s säger:

Vad händer om du samtidigt trycker stor bokstav (uppercase) - kringla - O resp stor bokstav - kringla - D?

 

Om du loggar på www.icloud.com med ditt Appleid och lösenord, är det tomt under iCloud Drive eller finns Dokument och Skrivbord där?

I vilket läge ska jag trycka på de här två kommandon? Menar du från Finder?

Testade i så fall, men det händer ingenting alls. 

 

Jag har ingen säkerhetskopiering till iCloud. Stängde av den, då jag tyckte att det blev obehagligt med att inte ha koll på vad Apple sysslade med. Alltså inte av integritetsskäl, mer att jag att jag inte orkade hålla koll på var t.ex. mina bilder hamnade och sådant. 

 

Med det. sagt: när jag loggar in på iCloud, ser jag inga kopior av datorn där.

Jag har alltså en rimligt färsk kopia av datorn på en extern hårddisk, gjord med Carbon Copy. 

Problemet är att jag inte kan spara något alls till Skrivbordet och Dokumenten. 

Dessa två mappar "tvångskopierades" till Dropbox med deras nya otyg Smart Sync. När jag försökte ta bort det (med hjälp av instruktioner från Dropbox kundtjänst...) så försvann allt på min dator.

 

OK att Smart Sync har raderat allt på min datorn, men hur i hela världen blir jag av med alias och får tillbaka kontrollen över skrivbordet och dokument.mappen? ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

47 minuter sedan, Alix säger:

Så här ser det ut i mitt konto, jag som har Skrivbord och Dokument i Icloud:

 

dump.jpg.ba51735cd42e699352d00671b21a2efc.jpg

 

Om man trycker cmd + skift + . (punkt) så ser det dock ut så här:

 

196537725_dump1.jpg.46f72a53d41ef1e362eba812a131bf40.jpg

 

Skrivbord och Dokument finns alltså kvar under användaren, men är dolda.

 

Är det samma för TS? :fundersam:

Jag har ingen säkerhetskopiering till iCloud. När jag loggar in på iCloud verkar det tomt där. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Felmeddelandet när jag trycker på "Skrivbordet" eller "Dokument"-mapparna:

 

”Skrivbordet/Documents kan inte öppnas eftersom originalet inte kunde hittas.”

Edit: stavfel.

Redigerad av epifron
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, jan.s säger:

Vad händer om du samtidigt trycker stor bokstav (uppercase) - kringla - O resp stor bokstav - kringla - D?

 

Om du loggar på www.icloud.com med ditt Appleid och lösenord, är det tomt under iCloud Drive eller finns Dokument och Skrivbord där?

Vad är det som BORDE hända när jag trycker på uppcase+kringla+O resp. D? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, epifron säger:

Jag har ingen säkerhetskopiering till iCloud. När jag loggar in på iCloud verkar det tomt där. 

Icloud var inte poängen, riktigt. Jag undrar om du kan se de felande mapparna efter att ha tryckt cmd + skift + . Se dumparna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, Alix säger:

Icloud var inte poängen, riktigt. Jag undrar om du kan se de felande mapparna efter att ha tryckt cmd + skift + . Se dumparna.

Sorry, jag blir korkad när jag är stressad. 

Om jag står under MacintoshHD/ Användarnamn / så ser jag de mapparna bara som alias. De är inte kvar som riktiga mappar.
(Jag tar bort bilderna om en stund.) 

 

 

Redigerad av epifron
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det ens teoretiskt möjligt att Dropbox tar över datorn på detta sätt? ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, epifron säger:

Sorry, jag blir korkad när jag är stressad. 

Om jag står under MacintoshHD/ Användarnamn / så ser jag de mapparna bara som alias. De är inte kvar som riktiga mappar.
(Jag tar bort bilderna om en stund.) 

Jag beklagar, men jag befarar att de mapparna är borta från din dator. :( 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gud... ?

 

Det råkar inte vara så att vi känner till någon som är jävligt, jävligt bra på Dropbox som jag kan kontakta irl?

 

Ska jag behöva formatera om datorn för att komma loss från Dropbox-eländet? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, epifron säger:

Gud... ?

 

Det råkar inte vara så att vi känner till någon som är jävligt, jävligt bra på Dropbox som jag kan kontakta irl?

 

Ska jag behöva formatera om datorn för att komma loss från Dropbox-eländet? 

Det borde räcka med att du skapar en ny användare, du behöver inte formatera om något.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Alix säger:

Det borde räcka med att du skapar en ny användare, du behöver inte formatera om något.

Säger du det?! TACK! Då testar jag genast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, epifron säger:

Säger du det?! TACK! Då testar jag genast.

Ja, en Admin, då. När allt flyter på i det kontot kan du ta bort det gamla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, epifron säger:

Det i sin tur gjorde att ALLA mina filer i Desktop & Documents försvann från min dator. 

Hade det varit det enda problemet hade jag inte varit så ledsen, för jag har relativt färsk säkerhetskopia. 

 

Dessutom: Nu kommer jag överhuvudtaget inte åt mapparna Desktop & Documents på min Mac. 

De är ersatta med alias, som jag ANTAR går till någonting i Dropbox. Men jag fattar inte vad. 

 

14 minuter sedan, epifron säger:

Om jag står under MacintoshHD/ Användarnamn / så ser jag de mapparna bara som alias. De är inte kvar som riktiga mappar.

 

Som jag fattar det har du en OK säkerhetskopia som du kan läsa tillbaka från om du får bort det som blockerar Desktop och Documents. Om så:

 

Vad händer när du bara försöker radera dom i Finder? (Gå till din hemkatalog, markera Documents och tryck cmd-backspace.)

 

I terminalen kan du försöka radera dem med:

cd
rm -rf ~/Documents
rm -rf ~/Desktop

om den säger att du inte har rättigheter för det kan du försöka med

cd
sudo rm -rf ~/Documents
sudo rm -rf ~/Desktop

OBS! Det här raderar dina filer (utan att använda papperskorgen) så du kan inte ångra raderingen. Det raderar ditt Skrivbord och alla dina dokument. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, TB-000 säger:

 

 

Som jag fattar det har du en OK säkerhetskopia som du kan läsa tillbaka från om du får bort det som blockerar Desktop och Documents. Om så:

 

Vad händer när du bara försöker radera dom i Finder? (Gå till din hemkatalog, markera Documents och tryck cmd-backspace.)

 

I terminalen kan du försöka radera dem med:


cd
rm -rf ~/Documents
rm -rf ~/Desktop

om den säger att du inte har rättigheter för det kan du försöka med


cd
sudo rm -rf ~/Documents
sudo rm -rf ~/Desktop

OBS! Det här raderar dina filer (utan att använda papperskorgen) så du kan inte ångra raderingen. Det raderar ditt Skrivbord och alla dina dokument. 

Japp, jag försökte tidigt att bara slänga alias-Desktop  i papperskorgen. Det gick, men det gav mig inte tillbaka riktiga Desktop. Nu körde jag dina kommandon på Desktop. 

 

På den första blev svaret: 

/Desktop: Permission denied

 

På den andra: 
.../Documents: No such file or directory

 

Värt att notera är att när jag öppnar ett terminalfönster så heter inte rotkatalogen MittAnvändarnamn, utan MittAnvändarnam+namnPåDropboxKopian. 

 

Om det säger dig något... ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, Alix säger:

Ja, en Admin, då. När allt flyter på i det kontot kan du ta bort det gamla.

Nu testat. Det tar bort problemet med att jag inte kommer åt Desktop och Documents, så underbart!!! Tack!! Fattar inte att inte Dropboxsupporten kunde ge detta förslag.

 

Dock måste jag ställa in alla andra program, så... en halvdags jobb återstår. Får bli imorgon. Men nu kan jag somna lugnare. Tusen tack! ?

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att det löste sig.

Kortkommandona skulle ta dig till Dokument (D) och Skrivbord (O) om de fanns.

Inga säkerhetskopior tas från OSX till iCloud men väl från IOS till iCloud. Däremot kan man lagra Dokument och Skrivbord där vilket man blir till frågad om vid installation. Dessutom kan man lagra sina Bilder där (Systeminställningar - iCloud - iCloud Drive (Alternativ) resp Bilder.

Jag tycker att iCloud är bättre än Dropbox. Dessutom får du hjälp av alla på forumet med att förstå iCloud, bara fråga på..

Om du vill använda din gamla 'user' med program, Dokument mm från din CCCkopia, anslut CCCkopian och kör flyttassistenten i mappen verktygsprogram, importera användaridt så får du tillbaka det du hade vid backupen (tyvärr inkl Dropbox om du hade det installerat vid backuptagningen..)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-09-10 på 19:52, Alix säger:

Ja, en Admin, då. När allt flyter på i det kontot kan du ta bort det gamla.

Än en gång, tack för hjälpen förra veckan! Du räddade mig! ?

 

Nu har den nya användaren varit i gång i fem dagar. Allt funkar normalt så jag vill gärna ta bort gamla användaren.
Finns det några tänkbara problem med att göra det? ? (Givet hur mycket jag klantat mig hittills så... better safe than sorry, tänker jag. ?)

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, epifron säger:

Än en gång, tack för hjälpen förra veckan! Du räddade mig! ?

 

Nu har den nya användaren varit i gång i fem dagar. Allt funkar normalt så jag vill gärna ta bort gamla användaren.
Finns det några tänkbara problem med att göra det? ? (Givet hur mycket jag klantat mig hittills så... better safe than sorry, tänker jag. ?)

Bara du har säkerhetskopierat över alla filer som du vill behålla. Då kan du radera det gamla kontot. :) 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Bara du har säkerhetskopierat över alla filer som du vill behålla. Då kan du radera det gamla kontot. :) 

Toppen, tack! ?

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...