Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Synkronisera kontakter mellan Macens Kontakter, Outlook (på Mac) och Teams?


KenMac
 Share

Rekommendera Poster

Finns det något sätt att automatisk synkronisera kontakter (och grupper) mellan Macens Kontakter och Outlook (på Mac) och MS Teams (på Mac)?
I nuläget får jag ändra i alla tre programmen och det känns inte rimligt 2020.
 
Jag har ett litet enmansföretag och har kört Mac sedan 2007 medan alla mina kunder kör PC. Det har oftast gått bra men på senare år har allt fler irriterat sig på att mina Outlook-inbjudningar och Teams-inbjudingar inte fungerar som de ska (fungerar för vissa, men inte för andra och allmänt lite hipp som happ). Jag bet i det sura äpplet och kopplade min mejladress till ett microsoftkonto (istället för Google) samt köpte ett Microsoft 365 Business Standard och installerade Outlook samt MS Teams på min Mac. Efter det så fungerar mina Outlookinbjudningar till alla och jag kan också göra Teams-inbjudningar direkt när jag skriver ett mejl i Outlook. Det var poängen och därmed har jag löst huvudproblemet. En annan bonus är att det är lättare och bättre att söka i Outlook än det är i Apple mail (upplever att sökfunktionen via spotlight blivit mer opålitlig de senaste åren -trots att jag suttit i timmar med Apple support och även uppgraderat OSX och bytt dator så är det ett återkommande problem med sökfunktionen i Apple mail).
 
Mina privata e-postadresser ligger dock kvar på google (gmail) och jag använder fortfarande Apple Mail för alla mina konton samt använder Outlook även för företagskontot (dvs företagets mejl finns i både Apple Mail och i Outlook). 
 
Ett följdproblem är dock att jag nu har tre olika kontakt-listor som inte synkar med varandra. Tidigare räckte det att jag ändrade en uppgift på en kontakt eller en grupp i Apples kontakter så blev det rätt i Apple mail. Nu måste jag ändra i både Apples system och göra samma ändringar i Outlook och även ändringar i Teams (för att dela filer mm). Jag hade i alla fall trott att MS Teams synkade med Outlook men så verkar inte vara fallet. Om jag gör något från Outlook (tex en kalenderinbjudan och Teams-inbjudan) så funkar adresslistorna men inte om jag startar från Teams. 
Teams verkar vara byggt för att alla ska ha en e-postadresser med samma domännamn, tex skf.se men bland mina grupper finns det ingen mer än jag som har mitt domännamn. 
 
Jag använder ofta mejl-listor (grupper) och vissa personer finns i flera grupper. Jag har tyvärr inte hittat något bra sätt att få de olika programmen att synka ändringar.
 
Jag kör en MBP från 2020

Microsoft 365 Business Standard

Catalina 10.15.6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, KenMac säger:

Jag hade i alla fall trott att MS Teams synkade med Outlook men så verkar inte vara fallet.

Grundproblemet är nog att du tänker dig synkning program till program.

Synkningen sker program-tjänst-program.

 

Lägger du in samma konto till en tjänst i två program kommer synkningen fungera.

 

Tjänsteleverantörerna kan vara t ex Microsoft, Apple, Google m fl.

 

Alla tjänster går inte(smärtfritt) att lägga in i alla program.

T ex google's tjänst för synk av kontakter och kalender i Outlook för PC kräver tredjepartsprogram. T ex outlook4gmail

Apples iCloud i Outlook för Mac likaså.

 

Änvänder du Outlook, Teams mm som är Microsoft-program rekommenderar jag att du där använder ditt Microsoft 365 businesskonto för att få en optimal synkning av kontakter och kalender..

 

 

 




 

Redigerad av polken
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tack för svar polken!

Kalendrarna synkar utan problem mellan Apple, Outlook och Teams. Ändrar jag på ett ställe så syns det genast på de andra två kalendrarna. 
Även när jag är inloggad med samma konto på Outlook och Teams så hittar inte Teams några kontakter alls om jag tex står i Teams->Team->Dina Team->Lägg till medlem (finns ingen och känner inte igen något namn). Men att Teams inte hämtar kontakter från Outlook är det är kanske inte det stora problemet (eftersom jag sällan börjar där). 
Har du något tips på tredjepartsprogram för att synka kontakter och grupper mellan Apple till Outlook? 
Det hade varit önskvärt om det var lika smidigt att synka kontakter och grupper som det är att synka kalendrar mellan program/tjänster….
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror jag förstår ditt första dilemma. 
Om man redan är i Teams och skapar ett nytt möte så får man bara kontakter från användare som finns i organisationen. Alltså har MS 365-konton hos dig.

Bättre är då att skapa mötet från outlook, klicka på Möte och sen Teams-möte. Då finns alla kontakter med.

 

Jag har inget förslag på synkprogram som löser problemet med kontakter tyvärr.

 

Mitt råd är att lägga alla kontakter och kalendrar i ditt 365-konto. Det kan du lägga in i nästan alla program på nästan alla plattformar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...