Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Fjärrstyra mac/PC


vman
 Share

Rekommendera Poster

Hej

Jag vill nå en PC med min imac eller min iphone. Typ som Teamviewer.

Vad finns för alternativ?

Helst något som inte kostar för mycket. Teamviewer är för dyrt för mig.

 

Tack för tips.

/Ove

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Teamview är gratis för privat bruk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, DittDatt säger:

Väldigt bra och helt gratis är Microsofts eget Fjärrskrivbord. Finns både för Mac och iPhone:

 

https://apps.apple.com/se/app/microsoft-fjärrskrivbord/id714464092

 

(att fjärrstyra en dator via en iPhone kräver dock lite tålamod...)

Kräver att man har Windows Pro på datorn och är ansluten till samma nät. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, polken säger:

Kräver att man har Windows Pro på datorn och är ansluten till samma nät. 

Fjärrskrivbord är visserligen dolt i Windows 10 Home, men inte borttaget utan går att aktivera. Vad du menar med ”samma nätverk” fattar jag inte (om du inte syftar på internet...). Jag administrerar dagligen servrar placerade runt om i Norden - hemifrån eller från mitt kontor via Microsofts fjärrskrivbord. Fungerar klockrent.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, DittDatt säger:

Fjärrskrivbord är visserligen dolt i Windows 10 Home, men inte borttaget utan går att aktivera. Vad du menar med ”samma nätverk” fattar jag inte (om du inte syftar på internet...). Jag administrerar dagligen servrar placerade runt om i Norden - hemifrån eller från mitt kontor via Microsofts fjärrskrivbord. Fungerar klockrent.

Berätta gärna hur det aktiveras i Home och hur du adresserar den.

Tacksam för svar. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, polken säger:

Berätta gärna hur det aktiveras i Home och hur du adresserar den.

Tacksam för svar. 

Vi kan väl avvakta och se om det ens är ett problem med Windows Home för trådstartaren. Du kanske kan starta en egen tråd så länge om du har saker du vill ha svar på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, DittDatt säger:

Vi kan väl avvakta och se om det ens är ett problem med Windows Home för trådstartaren. Du kanske kan starta en egen tråd så länge om du har saker du vill ha svar på.

Jag tycker du ska stå för ditt påstående. Länka gärna till mer info.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, polken säger:

Berätta gärna hur det aktiveras i Home och hur du adresserar den.

Tacksam för svar. 

https://www.itechtics.com/remote-desktop-windows-10-home/

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 timmar sedan, vman säger:

Hej

Jag vill nå en PC med min imac eller min iphone. Typ som Teamviewer.

Vad finns för alternativ?

Helst något som inte kostar för mycket. Teamviewer är för dyrt för mig.

 

Tack för tips.

/Ove

 

Är PC'n inte på samma LAN behöver du ansluta via t ex VPN om du har en publik IP-adress till den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, polken säger:

Jag tycker du ska stå för ditt påstående. Länka gärna till mer info.

 

1) Peka en portforward för port 3389 i routern framför måldatorn.

2) Aktivera Fjärrskrivbord på måldatorn.

3) Kolla vad den routern har för publikt ip genom att gå med webbläsare till https://mittip.se

4) Anslut från valfri plats via MS Fjärrskrivbord till ditt_ipnummer och logga in med credentials för nåt konto på datorn.

 

Eftersom port 3389 är väldigt utsatt för intrångsförsök kan det vara en bra idé att använda en annan port för Fjärrskrivbord på måldatorn (men inte nödvändigt så länge man har ett vettigt lösenord på datorn). Man ansluter då istället till ditt_ipnummer:ny_port (efter att man har ändrat portnumret i Windows). Har man en isp som av nån anledning ofta byter ip på anslutningen och man inte har fysisk access till datorn finns olika sätt att hantera det, via dynamisk domänadress eller ett bakgrundsscript som agerar om publikt ip ändras.

Fungerar som sagt klockrent. Jag har kört med det i många år och mot flera måldatorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, DittDatt säger:

3) Kolla vad den routern har för publikt ip genom att gå med webbläsare till https://mittip.se

Routerns WAN-adress måste överensstämma med den publika. Annars går det inte. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, polken säger:

Routerns WAN-adress måste överensstämma med den publika. Annars går det inte. 

Det är riktigt. Det fungerar inte heller om inte både måldatorn och fjärrdatorns elkablar är anslutna till eluttaget eller om en av dem saknar internetuppkoppling. Plus några tusental andra scenarion, inklusive att den som ansluter till måldatorn bara förstår mandarin och datorn inte ens har språket installerat.

 

Precis av den anledningen väntade jag in trådskaparens respons innan jag gick in i att räkna upp alla eventuella problem och påföljande lösningar. Han kanske har både Windows 10 Pro och fast IP på måldatorn, samt förstår både svenska, engelska och mandarin. Jag förstår inte riktigt var du kom in i bilden? Om du har behov av kunna fjärrstyra en dator med Windows 10 Home och  saknar publikt ip, varför startar du inte en egen tråd med den frågan?

  • Förvirrad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, DittDatt säger:

Det är riktigt. Det fungerar inte heller om inte både måldatorn och fjärrdatorns elkablar är anslutna till eluttaget eller om en av dem saknar internetuppkoppling. Plus några tusental andra scenarion, inklusive att den som ansluter till måldatorn bara förstår mandarin och datorn inte ens har språket installerat.

 

Precis av den anledningen väntade jag in trådskaparens respons innan jag gick in i att räkna upp alla eventuella problem och påföljande lösningar. Han kanske har både Windows 10 Pro och fast IP på måldatorn, samt förstår både svenska, engelska och mandarin. Jag förstår inte riktigt var du kom in i bilden? Om du har behov av kunna fjärrstyra en dator med Windows 10 Home och  saknar publikt ip, varför startar du inte en egen tråd med den frågan?

Onödigt svammel. Jag tycker vi ska hjälpas åt att hitta en lösning åt trådskaparen. 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, DittDatt säger:

Det är riktigt. Det fungerar inte heller om inte både måldatorn och fjärrdatorns elkablar är anslutna till eluttaget eller om en av dem saknar internetuppkoppling. Plus några tusental andra scenarion, inklusive att den som ansluter till måldatorn bara förstår mandarin och datorn inte ens har språket installerat.

 

Precis av den anledningen väntade jag in trådskaparens respons innan jag gick in i att räkna upp alla eventuella problem och påföljande lösningar. Han kanske har både Windows 10 Pro och fast IP på måldatorn, samt förstår både svenska, engelska och mandarin. Jag förstår inte riktigt var du kom in i bilden? Om du har behov av kunna fjärrstyra en dator med Windows 10 Home och  saknar publikt ip, varför startar du inte en egen tråd med den frågan?

Det där var ett onödigt inlägg. Du är oförskämd mot en som försöker hjälpa till.

 

Vi hade nyligen en diskussion att vissa ISP inte låter användarna få en publik IP-adress, så detta är ett vanligt problem väl värt att ta upp.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej allihop.

Ett stort tack förr alla svar.

Efter att ha prövat med Remote Desktop utan resultat så gick jag på VNC.

Laddade ner realVNC. Installerade servern på måldatorn (win10) och VNC viewer på mac, ipone och win10-laptop.

Fungerade hur bra som helst.

Må väl.

/Ove

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...