Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Catalina / Big sur !! Förklara..


jepsson
 Share

Rekommendera Poster

Late 13/ inköpt Mid -14

Detta med hur många cors,.Är så har är detta så relevant.(Då vissa progr,avslutas  jo då aktiviteten ned Tex bilder etc "Större bil med hästkrafter")

Datorn skall fasas ut.

Fungerar jätte snabbt NU ssd+upp med nya minnen.

 

Min undran är, i dessa tider. Kollat på big s, ingen större skillnad.

Bara lite lullull.

Är det bara pga. Nyaste efi systemet.

 Eller bara försäljning siffror.

Vi hoppas på återkoppling..

Brg.

  • Förvirrad 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, jepsson säger:

Late 13/ inköpt Mid -14

Detta med hur många cors,.Är så har är detta så relevant.(Då vissa progr,avslutas  jo då aktiviteten ned Tex bilder etc "Större bil med hästkrafter")

Datorn skall fasas ut.

Fungerar jätte snabbt NU ssd+upp med nya minnen.

 

Min undran är, i dessa tider. Kollat på big s, ingen större skillnad.

Bara lite lullull.

Är det bara pga. Nyaste efi systemet.

 Eller bara försäljning siffror.

Vi hoppas på återkoppling..

Brg.

Jag tror att vi önskar att du postar en gång till och försöker bli begriplig. Jag fattar inget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför kan man ej, uppd till, The Big Sr. Se ovan " Kan du ej förstå,LÄS noga" 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, jepsson säger:

Varför kan man ej, uppd till, The Big Sr. Se ovan " Kan du ej förstå,LÄS noga" 

Mvh

Sir Knasen, Lappen, iMarc och jag förstår inte. Problemet är inte att vi inte läser noga. Du uttrycker dig så vi inte förstår. Var vänlig att göra ett bättre försök. OM du vill ha hjälp.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo! Iom med dessa processorer , i datorn i vår dator 4 fyra till antalet. Jag har sett i terminalen ,när man stänger ett program! .Tex Spotlights Bilder Music sk blir inakiva. Sk: Allt för att spara minnet  "verkar så kallat de snabba."

Varför dessa cors/ kärnor i din dator.

 /-----------------------

Vet att detta kommer att fasas ut! Kan ni minnas Bill Gates.

 

Vad jag menar, är att är att varför stänger de ned. Klarar de ej att hålla säkerhet uppe.

Vad är skillnaden" Jag vet att denna burken klarar av detta.

"Or it´s all about the money"

Lagen2 Tror ej, jag vet att detta! 

 

 

  • Förvirrad 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple brukar inte vilja ge support på datorer de bedömer är för gamla. Ibland med goda skäl, ibland inte. 

 

Din dator klarar säkert det mesta i Big Sur, men kanske misslyckas med någon grej i Bluetooth, grafiken, vad vet jag. 

 

Man kan prova med dosdude 1 patch för att tvinga in nyare MacOS på "för gamla" datorer. Där får man googla och vara beredd på att datorn kanske inte blir helt stabil. 

 

Jag kör Mojave ett tag till på min "huvuddator", ser inga fördelar för mig med Big Sur eller Catalina än. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, jepsson säger:

Jo! Iom med dessa processorer , i datorn i vår dator 4 fyra till antalet. Jag har sett i terminalen ,när man stänger ett program! .Tex Spotlights Bilder Music sk blir inakiva. Sk: Allt för att spara minnet  "verkar så kallat de snabba."

Varför dessa cors/ kärnor i din dator.

 /-----------------------

Vet att detta kommer att fasas ut! Kan ni minnas Bill Gates.

 

Vad jag menar, är att är att varför stänger de ned. Klarar de ej att hålla säkerhet uppe.

Vad är skillnaden" Jag vet att denna burken klarar av detta.

"Or it´s all about the money"

Lagen2 Tror ej, jag vet att detta! 

 

 

Är du Ok?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, jepsson säger:

Jo! Iom med dessa processorer , i datorn i vår dator 4 fyra till antalet. Jag har sett i terminalen ,när man stänger ett program! .Tex Spotlights Bilder Music sk blir inakiva. Sk: Allt för att spara minnet  "verkar så kallat de snabba."

Varför dessa cors/ kärnor i din dator.

 /-----------------------

Vet att detta kommer att fasas ut! Kan ni minnas Bill Gates.

 

Vad jag menar, är att är att varför stänger de ned. Klarar de ej att hålla säkerhet uppe.

Vad är skillnaden" Jag vet att denna burken klarar av detta.

"Or it´s all about the money"

Lagen2 Tror ej, jag vet att detta! 

 

 

Hemskt ledsen att behöva säga detta men jag fattar ingenting. :(

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte vad Bill Gates har med detta att göra... 
Men som jag har förstått det så krävs det iMac 2014 och nyare för att köra det. Och varför?
Ja, även om Big Sur liknar Catalina på ytan (och Catalina liknar tidigare Mac OS), så finns det förändringar "under skalet" som inte är uppenbara för gemene man och som kräver bättre hårdvara än en iMac 2013 har. Det handlar inte enbart om hur många kärnor som processorn har. 
Säkerheten är naturligtvis en viktig aspekt. 
Jag tycker ändå det är fantastiskt bra att nya Big Sur fungerar på en iMac från 2014, det är inte så vanligt i IT-världen att ett nytt operativsystem fungerar på en 6 år gammal dator. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Ni som svarade. Poi ran, Sirknasen, Raphael mfl.

Tack för all hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, SirKnasen säger:

Men har någon lyckats lista ut vad exakt som är orsaken till att en iMac Late-2013 inte kommer kunna köra Big Sur?

Antagligen för att Apple inte vill utveckla och testa drivrutiner på alltför många (=gamla) Mac-modeller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Telly82 säger:

Antagligen för att Apple inte vill utveckla och testa drivrutiner på alltför många (=gamla) Mac-modeller.

Sant, men vilken drivrutin skulle det gälla för i detta fallet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, SirKnasen säger:

Sant, men vilken drivrutin skulle det gälla för i detta fallet?

Alla kanske?

 

Varför är det intressant att veta? Vad kan du göra med den informationen?

 

Det KAN ju vara så att om du kan komma förbi installationsspärren så funkar allt, fast det är otestat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min gissning är för att iMac 2013 snart är vintage

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, Telly82 säger:

Alla kanske?

 

Varför är det intressant att veta? Vad kan du göra med den informationen?

 

Det KAN ju vara så att om du kan komma förbi installationsspärren så funkar allt, fast det är otestat.

Det är ologiskt då komponenter delas mellan modellerna.

Grafikkortsserien som iMac 2013 har finns exempelvis även i MacBook Pro 15" Late-2013... som har Big Sur stöd.

 

15 minuter sedan, lappen71 säger:

Min gissning är för att iMac 2013 snart är vintage

MacBook Air 2013 är redan vintage. Och får stöd för Big Sur.

 

 

En sak som samtliga datorer som kommer klara Big Sur har gemensamt är mer än 1GB Video minne.

Instegsmodellerna av iMac Late-2013 har enbart 1GB och Apple gjorde det kanske lätt för sig att slopa hela årsmodellserien?
Men om Apple bara kunde svara och bekräfta om så är fallet vore fler än jag nöjd.

Redigerad av SirKnasen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, SirKnasen säger:

Det är ologiskt då komponenter delas mellan modellerna.

Grafikkortsserien som iMac 2013 har finns exempelvis även i MacBook Pro 15" Late-2013... som har Big Sur stöd.

 

MacBook Air 2013 är redan vintage.

 

 

En sak som samtliga datorer som kommer klara Big Sur har gemensamt är mer än 1GB Video minne.

Instegsmodellerna av iMac Late-2013 har enbart 1GB och Apple gjorde det kanske lätt för sig att slopa hela årsmodellserien?
Men om Apple bara kunde svara och bekräfta om så är fallet vore fler än jag nöjd.

Ja då är min gissning inte så fel eftersom iMac 2013 är mycket kraftfullare än en MBA och fortfarande gångbar. Personligen bryr jag mig inte om varför.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...