Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Diskhaveri, svårigheter med att lägga tillbaka data


peranders
 Share

Rekommendera Poster

Min iMacs 27" late 2013 3TB disk rasade. Den är utbytt mot en 2 TB SSD. Starta från en helt tom disk via fornminne-R funkar men om jag tar min Time machine kopia som rullar med Mojave så tar det snabbt stopp och "ett fel har inträffat". Har försökt att installera ett rent Mojavesystem men imagefilen från Apple är skadad. Den går inte att montera (startat från ett rent Maverick).

 

Är det någon som vet vilken procedur som gäller när man har en gammal maskin men en betydligt nyare backupkopia?

Redigerad av peranders
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa de två andra ominstallations-alternativen så hämtas ett nytt MacOS från internet. 

Alternativ-⌘-R

Uppgradera till den senaste versionen av macOS som är kompatibel med din Mac.

Skift-Alternativ-⌘-R

Installera om den macOS-version som medföljde din Mac, eller den närmaste versionen som fortfarande är tillgänglig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Postad (redigerade)

Svaret på denna fråga var serviceverkstad grejade en fräsch imagefil men... det bytte lösenordet till 1234. Det stod på följesedeln som jag inte läste när jag var i affären. Jag fick en lektion hur man hackar sig in i en Mac med hjälp av Apple supporten men det tog två timmar. Tyvärr antecknade jag inte. Det var ett terminalhack.

Redigerad av peranders
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, peranders säger:

Jag fick en lektion hur man hackar sig in i en Mac med hjälp av Apple supporten men det tog två timmar. Tyvärr antecknade jag inte. Det var ett terminalhack.

Kan inte vara annat än att starta i recoveryläget, öppna Terminalen och sedan köra kommandot:

resetpassword

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet var att det inte gick att återställa lösenordet. Lösningen var att via Terminal försätta Macen i läget "ny" fast den inte var det. I och med detta var man tvungen att skapa ett administratörskonto och då minsann kunde man återställa lösenorden på alla andra konton.

  • Haha 1
  • Förvirrad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...