Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Bue

I numbers få celler att ändra värde efter val i dropdownlista.

Rekommendera Poster

Bue

Hej

Jag använder numbers och har trots att jag är helt ny på det lyckats med att göra en dropdownlista i en cell med olika material. Nu skulle jag vilja få till att mängden på det material man väljer visas i en annan cell och priset på just det materialet visas i en tredje cell. Om jag till exempel väljer akryl i dropdownlistan så ska det gå att utläsa att det är 310ml och kostar 111kr, men om jag sedan ändrar till silikon så ska det stå 600 ml och 327 kr.

Är det någon som förstår vad jag vill och kan lära mig hur man gör?

Tusen tack

/Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
littlemaze

Hur är informationen sparad? Är det en tabell med data uppdelad i kolumner? Ska informationen presenteras i två nya celler?  Om det stämmer skulle jag använda en kombo av INDEX & MATCH (PASSA). Formel är lika i excel. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Bue
51 minuter sedan, littlemaze säger:

Hur är informationen sparad? Är det en tabell med data uppdelad i kolumner? Ska informationen presenteras i två nya celler?  Om det stämmer skulle jag använda en kombo av INDEX & MATCH (PASSA). Formel är lika i excel. 

Så här ser det ut.

C16 är en dropdownlista med olika materialval

D16 vill jag ska visa mängden. I skärmdumpsfallet 310ml.

E16 vill jag ska visa priset. Till exempel 100 kr.

Om jag ändrar C16 till ett annat material så vill jag att D16 och E16 ska ändra sig därefter.

Jag ska sätta mig och läsa på om Index och match. Jag är som sagt helt ny på det här.

Skärmavbild 2020-09-03 kl. 08.28.08.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
littlemaze
1 timme sedan, Bue säger:

Så här ser det ut.

C16 är en dropdownlista med olika materialval

D16 vill jag ska visa mängden. I skärmdumpsfallet 310ml.

E16 vill jag ska visa priset. Till exempel 100 kr.

Om jag ändrar C16 till ett annat material så vill jag att D16 och E16 ska ändra sig därefter.

Jag ska sätta mig och läsa på om Index och match. Jag är som sagt helt ny på det här.

Skärmavbild 2020-09-03 kl. 08.28.08.png

Om dini grunddata är strukturerad på liknande sätt som här så borde du kunna använda formeln i länken:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Bue

Tack för hjälpen. Jag fick det inte att fungera som jag först hade tänkt, men jag hittade en väg runt problemet.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...