Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

CarbonCopyClone vs SuperDuper


redtop2
 Share

Rekommendera Poster

Har ett Expressen eller Aftonbladet problem. Vilket program tycker ni är bäst CCC eller SuperDuper?

Eller anser ni de vara likvärdiga?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använt mig  av SuperDuper i många år, mycket nöjd!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, noterat ni är nöjda med bägge. Skulle ha nämnt att jag har bägge, men det är bara SuperDuper, som av någon anledning blir bootable.

CCC blir det inte, men säger att om allt funkar, så skall klonen bli bootable.

Programmen har visserligen några år på nacken...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, redtop2 säger:

OK, noterat ni är nöjda med bägge. Skulle ha nämnt att jag har bägge, men det är bara SuperDuper, som av någon anledning blir bootable.

CCC blir det inte, men säger att om allt funkar, så skall klonen bli bootable.

Programmen har visserligen några år på nacken...

Se till att uppdatera, om du alltid har senaste macOS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ligger kvar med El Capitan (för att kunna fortsätta köra Aperture). Får kanske kolla upp om El Capitan kräver en senare variant av CCC.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör med CCC4. Vet inte varför egentligen. Har kollat upp och har flera mail-bekräftelser på att jag har licens på CCC5. Har i och för sig skiftat mellan olika hårddiskar på sistone, så det är väl där det gått snett. 

Får ladda ner CC5 helt enkelt. Tack alla för hjälpen !

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aperture går väl att köra i Mojave? Det går för mig iaf, med reservation för att jag ju inte vet om precis varenda funktion i programmet fungerar. 

 

Tycker att Superduper funkat lite si och så med Apfs-filsystemet i Mojave/Catalina, men jag har inte helt standard Macar så kan inte gnälla på program som strular.

Superduper funkade finfint i El Capitan när jag fick en SSD installerad i en av våra äldre Macbookar. 

 

Använder Superduper till vår burk med El Capitan som sagt, + Timemachine. Ska nog kolla igen på Superduper snart till min Mojavemaskin, borde väl fixa apfs nu kan man tycka. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det går kanske med Mojave och Sierra, men jag märkte en förändring/försämring redan med El Capitan och vågar inte fortsätta med uppgradering av operativsystemet. Har man en gång uppgraderat MacOS och öppnat Aperturebiblioteken i det nya operativsystemet, så kan man inte gå tillbaka. Det finns ingen återvändo. Man kan ju köra Aperture på separat dator, men det blir tungrott. Visst, man kan testa med en kopia eller ett mindre bibliotek. Har man mer än 100.000 bilder i ett bibliotek så........

Det gläder mig att du säger att SuperDuper funkar bra med El Capitan. Har ännu ej hunnit ladda ner CCC version 5.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som du har jag båda men har föredragit CCC. Detta framför allt pga att det, upp till Mojave, gått att ta en bootbar kopia av en 'remote' dator..dvs upp till att den 'remota' datorn kört Mojave. Iom Catalina och dess uppdelning av den fysiska disken i två partitioner går det numera bara att ta backup av mappar, inte göra en bootbar kopia.

 

Sedan har jag en allmän känsla bara att CCC fungerar bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som du såg, så är det bara Superduper som fixade en bootbar kopia hos mig, men jag är nu i full gång med att göra backup med CCC version 5. Hoppas att kopian blir bootbar.

Tack för att du tipsade om Catalina´s egenheter i detta sammanhang.

Får dedicera en av mina datorer till att enbart jobba med Aperture så länge det går. Visst kan man jobba med andra fotoprogram. Har ett antal andra program men är för gammal för att börja om fullt ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 timmar sedan, redtop2 säger:

Som du såg, så är det bara Superduper som fixade en bootbar kopia hos mig, men jag är nu i full gång med att göra backup med CCC version 5. Hoppas att kopian blir bootbar.

Tack för att du tipsade om Catalina´s egenheter i detta sammanhang.

Får dedicera en av mina datorer till att enbart jobba med Aperture så länge det går. Visst kan man jobba med andra fotoprogram. Har ett antal andra program men är för gammal för att börja om fullt ut.

 

CCC

 

Skärmavbild 2020-09-03 kl. 16.10.34.png

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjorde en klon igår. Blev klar först kl 01:10 i natt. Har precis testat klonen och den är bootbar!!✌️

Tack alla för input

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, redtop2 säger:

Gjorde en klon igår. Blev klar först kl 01:10 i natt. Har precis testat klonen och den är bootbar!!✌️

Tack alla för input

Vilket program använde du slutligen? CCC eller SuperDuper ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick ju inte till det med CCC efter uppgradering till El-Capitan. Fick infon av Alix att det var CCC version 5 som gällde för Kaptenen. Voila det funkade, men kommer att använda bägge till jag utsett en "vinnare", d v s den som gör jobbet snabbast och enklast.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...