Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iPhone SE 2020 kamera noise


loneanimator
 Share

Rekommendera Poster

Skaffade nyligen den nya iPhone SE, eftersom den passade min plånbok. Jag tänkte använda kameran en del till att dokumentera diverse kreative projekt jag pysslar med och medan fotona blir bra är jag missnöjd med videofunktionen. Bilden blir helt enkelt gryning; det är fullt av "noise" överallt, oavsett hur mycket ljus som finns tillgängligt. 

Jag kontaktade Apple-supporten och hamnade hos en kille som enbart erbjöd en märklig cirkelkonversation som hjälp:

Jag: "Min video blir gryning."

Han: "Eftersom jag inte kan se din video kan jag inte bedöma om den är grynig."

Jag: "Tro mig, den är grynig."

Han: "Det kanske bara är du som uppfattar bilden som grynig?"

Jag: "Jag skulle inte kalla den gryning om den inte var märkbart grynig."

Han: "Som sagt, eftersom jag inte kan se videon kan jag inte uttala mig om kvaliteten."

 

Och så där höll vi på tills jag tröttnade. 

Det jag menar med grynig är ett brus av små korn i färger som avviker från objekten i videon. Jag får ibland också en kant på föremåls raka linjer (t ex sidan på en dörr) som böljar som om myror kröp upp och ner för kanten. Jag inkluderar ett par screenshots här med röda cirklar som pekar ut problematiska delar, men det är nog svårt att bedöma problemet från stillbilder. På videon rör sig noise-effekten på ett ganska iögonfallande sätt. Har någon annan upplevt nåt liknande eller är det bara min iPhone som inte presterar bättre? Är jag för kräsen?

 

noise video iphone1.jpg

noise video iphone2.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, loneanimator säger:

Skaffade nyligen den nya iPhone SE, eftersom den passade min plånbok. Jag tänkte använda kameran en del till att dokumentera diverse kreative projekt jag pysslar med och medan fotona blir bra är jag missnöjd med videofunktionen. Bilden blir helt enkelt gryning; det är fullt av "noise" överallt, oavsett hur mycket ljus som finns tillgängligt. 

Jag kontaktade Apple-supporten och hamnade hos en kille som enbart erbjöd en märklig cirkelkonversation som hjälp:

Jag: "Min video blir gryning."

Han: "Eftersom jag inte kan se din video kan jag inte bedöma om den är grynig."

Jag: "Tro mig, den är grynig."

Han: "Det kanske bara är du som uppfattar bilden som grynig?"

Jag: "Jag skulle inte kalla den gryning om den inte var märkbart grynig."

Han: "Som sagt, eftersom jag inte kan se videon kan jag inte uttala mig om kvaliteten."

 

Och så där höll vi på tills jag tröttnade. 

Det jag menar med grynig är ett brus av små korn i färger som avviker från objekten i videon. Jag får ibland också en kant på föremåls raka linjer (t ex sidan på en dörr) som böljar som om myror kröp upp och ner för kanten. Jag inkluderar ett par screenshots här med röda cirklar som pekar ut problematiska delar, men det är nog svårt att bedöma problemet från stillbilder. På videon rör sig noise-effekten på ett ganska iögonfallande sätt. Har någon annan upplevt nåt liknande eller är det bara min iPhone som inte presterar bättre? Är jag för kräsen?

 

noise video iphone1.jpg

noise video iphone2.jpg

Vad filmar du med för upplösning och fps?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du är för kräsen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hårdvaran i iPhone SE 2020 gällande kameran är identisk med iPhone 8 som släpptes 2017. Det är egentligen en iPhone 8 med ett A13 chip istället för A11 vilket gav möjlighet att förbättra kamerasoftvaran. 
 

Några underverk skall man nog inte räkna med när det handlar om Apples billigaste lur med i bästa fall en tre år gammal grundlösning i botten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bilden blir grynig när du filmar i för dåligt ljus. Hur blir det utomhus på dagtid?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...