Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Begränsat läge för ett ändamål - Är det möjligt?


MacHedda
 Share

Rekommendera Poster

Jag fotograferar mycket och behöver ha maximal prestanda vid arbete med/editering av mina bilder. Då jag har en något begränsad ekonomi får jag fortsätta att nöta på "den gamle" MBP'n.

Nu undrar jag om det på ett enkelt sätt går att lätt försätta min MBP (Mid 2012) i ngn form av "begränsat läge", där jag kan utnyttja maximalt av datorns tillgängliga prestanda till just detta ändamål och begränsa övriga icke nödvändiga processer under tiden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte bara avsluta alla andra appar än de du behöver för bildredigeringen? 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo visst kan jag göra det, men som jag skrev så vill jag även stänga ner icke nödvändiga processer som ligger i bakgrunden också. Det är rätt tidskrävande att göra manuellt - därav frågan...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, MacHedda säger:

Jo visst kan jag göra det, men som jag skrev så vill jag även stänga ner icke nödvändiga processer som ligger i bakgrunden också. Det är rätt tidskrävande att göra manuellt - därav frågan...

Om du vet vilka processer det handlar om så borde det vara ganska simpelt att knåda ihop ett skript som stänger av dem och ett annat som startar dem igen.

Sedan startar man önskat skript med ett klick om så önskas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 Gb Ram och en SSD - är nog det som ger mest vad gäller mest gjort på kortast tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, Stereotypen säger:

16 Gb Ram och en SSD - är nog det som ger mest vad gäller mest gjort på kortast tid.

Det sitter det redan i... ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att komma med någon lösning, det finns väl egentligen inte så många program i bakgrunden som drar resurser. Ett snabbt tips kan vara att stänga av nätverket (icloud borde väl ta paus då) , och köra med strömkabeln inkopplad. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använda bara jpeg är en god idé.

Att helt skippa kamerans egna funktioner och bekvämligheter har alltid varit obegripligt i mina ögon när det dessutom tar evigheter att redigera raw.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I praktiken onödigt projekt för det är enstaka procent du kan vaska fram genom att stänga av bakgrundsprocesser. Procent som inte kommer påverka prestanda när du redigerar dina bilder nämnvärt. 

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...