Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mejllänkar öppnas i Opera


Communicare
 Share

Rekommendera Poster

Kör ny iMac med Catalina. Mejllänkar öppnas alltid i Opera, inte i programmet Mail. E-post i Kontakter (trycker på symbol e-post) precis som i vilket textprogram som helst där det finns en mail-länk eller mailto:xxxxx - allt öppnas i webbläsaren Opera. Hittar inga inställningar som jag kan ändra. Någon som vet lösningen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det ändrats i Catalina (jag har inte Catalina än), men så här var det förut - man går in i Apple Mail-programmet och ändrar där. 
https://support.apple.com/sv-se/HT201607

Det bör även kunna göras inuti Opera, det är kanske det du gjort av misstag? Var så länge sen jag körde Opera nu... :)

Redigerad av Raphael
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vänta nu, Opera Mail är väl typ nedlagt? Som jag minns det är det en 32 bitars applikation och det har mig veterligen inte gjorts någon 64 bitars för Mac? Eller menar du att länkarna öppnas i webbläsaren Opera? Men Opera webbläsaren har väl ingen mejlklient? Det var Opera Mail som var det. 

Redigerad av Raphael
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Raphael säger:

Vet inte om det ändrats i Catalina (jag har inte Catalina än), men så här var det förut - man går in i Apple Mail-programmet och ändrar där. 
https://support.apple.com/sv-se/HT201607

Det bör även kunna göras inuti Opera, det är kanske det du gjort av misstag? Var så länge sen jag körde Opera nu... :)

Stort tack. Hade inte en susning om att det var i Mail man ändrade då allt hände utanför Maul. Så busenkelt när man fattar. Härligt. Skall kolla mitt Opera - den kan hänga kvar sen gammalt...

/H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Raphael säger:

Vänta nu, Opera Mail är väl typ nedlagt? Som jag minns det är det en 32 bitars applikation och det har mig veterligen inte gjorts någon 64 bitars för Mac? Eller menar du att länkarna öppnas i webbläsaren Opera? Men Opera webbläsaren har väl ingen mejlklient? Det var Opera Mail som var det. 

Ja det var det märkliga att alla e-postlänkar öppnas i webbläsaren Opera.  Har ingen mejlklient från Operta.

Apples system säger inte att Opera är gammal programvara. Opera har fördelar med inbyggd vpn t ex. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du Safari som förvald webbläsare?

Om inte, så går du in i Systeminställningar och väljer Allmänt och väljer Safari som webbläsare.

 

 

Skärmavbild 2020-08-28 kl. 17.47.47.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är löst och jo jag har Safari som förvald webbläsare. Det knepiga var att förvalt e-postprogram var en webbläsare (Opera). Nu efter ändringen kan jag bara välja mellan Mail och Outlook. Dock gå vidare och leta efter något annat program. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kanske har haft Opera Mail tidigare och inställningen hängde kvar och blev till en hänvisning till Opera webbläsaren?

i vilket fall som helst - bra att det fungerar nu. 
 

En mejlklient jag gillar är Unibox, finns även flera andra alternativ till Apple Mail. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, Raphael säger:

Du kanske har haft Opera Mail tidigare och inställningen hängde kvar och blev till en hänvisning till Opera webbläsaren?

i vilket fall som helst - bra att det fungerar nu. 
 

En mejlklient jag gillar är Unibox, finns även flera andra alternativ till Apple Mail. 

Tack för tipset om Unibox - nej Opera Mail har jag aldirg installerat, därför var det lite extra knepigt. /H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...