Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Apple Watch aktivitet felaktig GPS-spårning


jimmie8787
 Share

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag får alltid dessa felaktiga GPS-spårningar som ses på bilden. I den verkliga världen sprang jag vid den blå linjen men i aktivitetsappen sprang jag bredvid leden. Springer alltid genom byggnader och i vattnet.

 

Några idéer för att fixa detta?

 

Mvh,

Jimmie

IMG_0763.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Finns korrekt GPS data??? 

NEJ!

Det finns ett större antal problem som var och en måste ha en lösning för att den position du får skall vara korrekt. 

1. Det värsta (?) problemet är kanske att du får bara signal via en (1) frekvens. En radionsignal böjs av vid gränserna mellan olika skikt i framför allt jonosfären. Hur mycket den böjer av varierar kraftigt. Om man använder flera frekvenser så kan man i viss mån kompensera. 

2. Vid markytan finns mängder av ytor där signalen kan reflekteras. Värst är stora metallytor. Men även större hus kan ställa till med problem. 

3. ... x. Diverse andra felkällor. 

 

Det finns flera varianter på korrigering. De troligen mest kända är dels sjöfartsverkets fyrar dels lantmäteriets korrektioner. Sjöfartverket har utrustat flera fyra med GPS mottagare. Fyren vet exakt var den står och kan alltså sända ut en korrektion. För att få dessa korrektioner måste din gps kunna ta emot dem *och* du måste prenumerera på korrektioner. 

...

Det finns också matematiska modeller som kan användas för att kompensera för radiosignalens böj vid jonosfärskikten. 

 

På välutrustat bibliotek bör du kunna finna flera böcker som beskriver detta i större detalj och mer exakt än den förenklade texten ovan.  Jag vet inte om klockan försöker använda någon av de tillgängliga korrektionsmodellerna. 

 

(Hemma i mitt vardagsrum visar min Garmin GPSmap 60CSx ibland flera kilometer fel.) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PS Klockan använder troligen mobilmasterna för att få bättre position. Men den signalen kan också reflekteras och ange fel avstånd till masten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...