Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kan inte ta bort Macintosh HD vid rensning av hårddisk


Jost0403
 Share

Rekommendera Poster

Hej allihopa! 

 

Jag ska sälja min MacBook och ska därför rensa hela datorn. Jag har stängde av den, tryckte på kringla+R för att komma till macOS-verktygsprogram. När jag är inne på Skivverktyg har jag under Intern både Macintosh HD och Macintosh HD - Data. Enligt apples hemsida trycker jag på "Macintosh HD" - Radera- Radera gruppvolym som enligt bilden nedan. Kvar då finns Macintosh HD (APFS-volym). När jag sen ska installera om macOS får jag felmeddelandet "Målvolymen ingår i ett ofullständigt system och kan inte användas till att installera". Vad är det som är fel? Går jag tillbaka till skivverktyg för att även radera Macintosh HD får jag felmeddelandet som ses på sista bilden. 

 

Kan någon hjälpa mig med detta, vet verkligen inte hur jag ska komma ur detta! 

 

TACK på förhand!!! 

Skärmavbild 2020-08-26 kl. 18.31.53.png

IMG_9770.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du väljer Partitionera istället... 1 volym

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade startat via internet recovery istället och blåst ur hela hårddisken inkl den interna recovery partionen.

 

1. Starta med alt+cmd+r nedtryckta (anslut till wifi vid uppmaning om du inte redan är ansluten)

2. Starta skivverktyget

3. Uppe tillvänster i skivverktyget har du en knapp som det står innehåll under, tryck på denna och välj "Visa alla enheter"

4. Markera den fysiska enheten som har Behållare, Macintosh HD och Macintosh HD - data under sig

5. Klika på Radera knappen. Namn: Macintosh HD, Format: APFS eller Mac OS Extended journalförd, Schema: GUID

6. Stäng Skivverktyget och välj installera om MacOS

 

 

Skärmavbild 2020-08-26 kl. 19.31.38.png

  • Rösta upp 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lyckades att rensa macintosh HD och ominstallera macOS. Tack för ert engagemang :) 

Redigerad av Jost0403
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Macintosh HD är själva systemet (MacOS) och skrivskyddad efter Catalina, Macintosh HD - Data är användardelen som kan läsa/skriva. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Vill tacka TS och SirKnasen för problem och lösning! Fick samma felmeddelande på min iMac late 2012. Gick från slö och opålitlig till utmärkt coviddator efter en total reset. Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...