Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kommer Apple Store till Göteborg?


kenla
 Share

Rekommendera Poster

Hej alla,

 

Som Apple fan och boende någon timma drygt från Göteborg så saknar jag Apple Store i Göteborg. Jag var i Apple Store i Stockholm när jag köpte min iPhone XR men det tar mig ca 4 timmar enkel resa dit så det blir inte så ofta jag är där. 

 

Jag har alltid undrat varför Apple Store inte finns i Göteborg, det är ju en stor stad med förmodligen stort kundunderlag. Är det någon som känner till eller har funderingar kring varför Apple Store inte finns i Göteborg så skriv gärna ett inlägg i denna tråd. 

Redigerad av kenla
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

38 minuter sedan, kenla säger:

Hej alla,

 

Som Apple fan och boende någon timma drygt från Göteborg så saknar jag Apple Store i Göteborg. Jag var i Apple Store i Stockholm när jag köpte min iPhone XR men det tar mig ca 4 timmar enkel resa dit så det blir inte så ofta jag är där. 

 

Jag har alltid undrat varför Apple Store inte finns i Göteborg, det är ju en stor stad med förmodligen stort kundunderlag. Är det någon som känner till eller har funderingar kring varför Apple Store inte finns i Göteborg så skriv gärna ett inlägg i denna tråd. 

Du kunde åkt till Emporia i Malmö som har en Apple Store :) 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, kenla säger:

Hej alla,

 

Som Apple fan och boende någon timma drygt från Göteborg så saknar jag Apple Store i Göteborg. Jag var i Apple Store i Stockholm när jag köpte min iPhone XR men det tar mig ca 4 timmar enkel resa dit så det blir inte så ofta jag är där. 

 

Jag har alltid undrat varför Apple Store inte finns i Göteborg, det är ju en stor stad med förmodligen stort kundunderlag. Är det någon som känner till eller har funderingar kring varför Apple Store inte finns i Göteborg så skriv gärna ett inlägg i denna tråd. 

Varför måste du besöka en Apple Store? Gå in på Teliabutiken ( eller motsvarande ) och kläm på dem. Köp där eller via Apple på nätet. Jag är Äppelfan och har aldrig besökt en Apple Store och förstår inte varför jag ska ta mig dit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske inte har funnits behov. Det finns ju många affärer som säljer Apple-produkter, både telefoner och datorer.

Jag har inte varit i en Mac-butik på allvar på ca 10 år - var inne på Macforum i Göteborg, tror jag det hette, och skulle köpa en extern bluraybrännare, men Mac stödde inte bluray hävdade de (både i kassa och "servicedisk") så de hade inga brännare. Samtidigt sålde de Toast Titanium 9-10 med bluraystöd. Sänkte tyvärr mitt förtroende för alla "Mac"-butiker; jag köpte en intern brännare istället, givetvis fungerar den med OSX och är överlag bättre än externa hur som helst.

 

Riktigt dumt att det inte kom ens 1 "riktig" Mac med blurayläsare. Det var ju några år där, typ fram till 2015 (längre hävdar nog kvalitetsnördar), när det inte alls var ett alternativ att streama blurayfilmer, enda alternativen om man ville se film på dator eller ha en mediaspelare inkopplad till NAS/TV var att rippa egna bluray man köpt eller att pirata, eller gå utan. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, poi ran säger:

Kanske inte har funnits behov. Det finns ju många affärer som säljer Apple-produkter, både telefoner och datorer.

Jag har inte varit i en Mac-butik på allvar på ca 10 år - var inne på Macforum i Göteborg, tror jag det hette, och skulle köpa en extern bluraybrännare, men Mac stödde inte bluray hävdade de (både i kassa och "servicedisk") så de hade inga brännare. Samtidigt sålde de Toast Titanium 9-10 med bluraystöd. Sänkte tyvärr mitt förtroende för alla "Mac"-butiker; jag köpte en intern brännare istället, givetvis fungerar den med OSX och är överlag bättre än externa hur som helst.

 

Riktigt dumt att det inte kom ens 1 "riktig" Mac med blurayläsare. Det var ju några år där, typ fram till 2015 (längre hävdar nog kvalitetsnördar), när det inte alls var ett alternativ att streama blurayfilmer, enda alternativen om man ville se film på dator eller ha en mediaspelare inkopplad till NAS/TV var att rippa egna bluray man köpt eller att pirata, eller gå utan. 

 

Menar du att dom skulle bara sälja en version som bara brände DVD?

Märkligt beteende att du tappar förtroende på alla butiker pga av den händelsen.

Gäller det ICA,Biltema mm också?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, kenla säger:

Hej alla,

 

Som Apple fan och boende någon timma drygt från Göteborg så saknar jag Apple Store i Göteborg. Jag var i Apple Store i Stockholm när jag köpte min iPhone XR men det tar mig ca 4 timmar enkel resa dit så det blir inte så ofta jag är där. 

 

Jag har alltid undrat varför Apple Store inte finns i Göteborg, det är ju en stor stad med förmodligen stort kundunderlag. Är det någon som känner till eller har funderingar kring varför Apple Store inte finns i Göteborg så skriv gärna ett inlägg i denna tråd. 

Du har ju MacForum i Nordstan. https://www.macforum.se

 

Skärmavbild 2020-08-25 kl. 10.55.28.jpg

Redigerad av Pocahontas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

41 minuter sedan, lappen71 säger:

 

Menar du att dom skulle bara sälja en version som bara brände DVD?

Märkligt beteende att du tappar förtroende på alla butiker pga av den händelsen.

Gäller det ICA,Biltema mm också?

(Jag rekommenderar fortfarande Macforum när någon frågar mig om butik i Göteborg, om de ska ha generell hjälp, det tycks som om de flesta är nöjda med Macforum. Jag är dock lika övertygad om att hade jag gått in på Inet, som då var än mer fokuserat på PC och byggande av sådana än idag, så hade de tveklöst langat fram en extern bluraybrännare till mig.)

Borde preciserat mig, tappade förtroende för Macforum och pga mänskliga fördomar spillde det över även på liknande affärer. Det verkade inte finnas någon i hela butiken som hade koll på att även Macar kunde bränna bluray för säkerhetskopieringar, trots att man hade kunnat göra det i minst 1, kanske 2 år. Angående Toast så tror jag inte att Blu-ray var extratillägg då, den kanske ingick i vanliga Toast. Med tanke på att Toast stod på display är det konstigt att ingen anställd reagerat på att den klarade bluray, och undrat varför inte Macforum sålde sådana. Allra minst borde de sagt att de kunde beställa hem, för att få så sätt vinna en kundrelation.

 

Jaja, det är väl som Elgiganten som (vid den tiden) glatt kränger en TV för 18000, vill sälja på HDMI-kablar för 700kr att koppla in i lågupplösta Boxer-TV-boxen, men inte frågar om man har en Blurayspelare - som ju är det som krävs för att till fullo utnyttja sin 46" monsterTV. (Det här är alltså en sann händelse från ca år 2009). Vet inte hur många kompisar jag hade som kring 2009-2010 köpte riktigt stora (för den tiden) TV-apparater med Full HD och sedan körde DVD via Scart ett tag innan de gav upp och började pirata eller skaffa någon sopig kabelTV/onlinetjänst. Riktigt dåligt sälj av Elgiganten, Netonnet, etc att inte kränga på bluray. Men jag gissar att de fick mer avans från att sälja på kabel- eller satellitabb.

 

Blu-ray är en av mina käpphästar. Bra till både backup och film, även om det inte är lika överlägset som för 10 år sedan såklart. (25GB räcker inte lika länge idag, å andra sidan kostar skivor bara några kronor). Jämra ofog av Apple att helt i onödan vara med på att motarbeta det. (jag inser att de ville sälja filmer digitalt, men att Macar inte spelade Blu-ray var ju pinsamt)

 

Traditionella mat- och biljämförelser:
 

Om jag frågar ICA efter laktosfri Halloumi, och de säger att sådan inte finns (trots att konkurrenterna säljer sådana), så tappar jag förtroendet. Kanske mest för den butiken. Speciellt om de vid laktosfrihyllan har matförslag med recept på laktosfri halloumi. 

Frågar jag Biltema efter en Torx 27 för att byta tändstift på min Volvo, och de säger att Volvo använder inte sådana, efter att de kollat med reservdelsavdelningen, så tappar jag nog förtroendet för Biltema. Kanske överlag. Det är möjligt att Torx 25 och Torx 30 är vanligare, men just jag kanske visste att jag skulle ha Torx 27 till min modell. 

Ah. Nu tar jag en kopp kaffe på det här, skönt med lite gött rantande såhär i slutet av semestern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, lappen71 säger:

Du kunde åkt till Emporia i Malmö som har en Apple Store :) 

Jag kommer åka dit någon dag, definitivt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Axelman säger:

Varför måste du besöka en Apple Store? Gå in på Teliabutiken ( eller motsvarande ) och kläm på dem. Köp där eller via Apple på nätet. Jag är Äppelfan och har aldrig besökt en Apple Store och förstår inte varför jag ska ta mig dit.

Senast jag besökte Apple Store så var jag tvungen till det för att lösa in en check för återvunnen iPad. Den gick bara att handla för i butiken. Samtidigt lät jag Apple Store köpa tillbaka en iPhone 7 som återvunnen samt använde rabatt jag har via jobbet hos Apple. så det var mina anledningar. Annars handlar jag via Apple på nätet för att få rabatten via jobbet, det funkar också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, kenla säger:

Senast jag besökte Apple Store så var jag tvungen till det för att lösa in en check för återvunnen iPad. Den gick bara att handla för i butiken. Samtidigt lät jag Apple Store köpa tillbaka en iPhone 7 som återvunnen samt använde rabatt jag har via jobbet hos Apple. så det var mina anledningar. Annars handlar jag via Apple på nätet för att få rabatten via jobbet, det funkar också.

Ok.:yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Pocahontas säger:

Du har ju MacForum i Nordstan. https://www.macforum.se

 

Skärmavbild 2020-08-25 kl. 10.55.28.jpg

Där har jag aldrig varit, det ska jag besöka. Tyvärr får jag inte mina rabatter via jobbet hos dem men ett besök för att kolla grejer kan det vara värt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, lappen71 säger:

Du kunde åkt till Emporia i Malmö som har en Apple Store :) 

Det finns väl en i Helsingborg också? Med tanke på avståndet mellan Malmö och Helsingborg inte är så långt är jag förvånad över varför det inte startas en Apple Store i Göteborg. Vad är det som gör att det inte sker?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, kenla säger:

Det finns väl en i Helsingborg också? Med tanke på avståndet mellan Malmö och Helsingborg inte är så långt är jag förvånad över varför det inte startas en Apple Store i Göteborg. Vad är det som gör att det inte sker?

Se ändå närmare. Då behövs det ingen i Göteborg :)

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, kenla säger:

Det finns väl en i Helsingborg också? Med tanke på avståndet mellan Malmö och Helsingborg inte är så långt är jag förvånad över varför det inte startas en Apple Store i Göteborg. Vad är det som gör att det inte sker?

Det ska finnas en vettig lokal och det ska anses lönsamt.

Ett problem i Göteborg är att framkomligheten i de centrala delarna är lite sämre än vanligt de kommande ca sex åren på grund av omfattande byggande. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...