Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kraftigaste högtalarljudet?


BeRo
 Share

Rekommendera Poster

Söker man via nätet på bärbara datorer med kraftig ljud, får man alltid en massa trådar om bluetooth-högtalare. Men om man nu använder sin bärbara dator som bärbar dator... och inte vill släpa runt på mer än nödvändigt, utan vill att den dator man jobbar med i hemmet, i stugan, i uterummet osv har bra ljud i sig själv - vilken Macbook skall man ha då?

 

Har haft 15" en 2008 - skrotad för några år sedan. Har en MacBook Air 2012 13" och en MacBook Pro 13" 2012, den av den gamla modellen - med CD. Av dessa upplevde/upplever jag att 15" hade betydligt bättre - starkare - ljud.

 

Ngn som har synpunkter på olika MacBooks och ljud volym. Är inte beroende av kvalitet - inte musik - utan av styrka - för tal. Får gärna var synpunkter på modeller från 2012 eller ngt yngre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går inte att trolla med så små högtalare men enligt tester så ska visst nyaste 16" vara väldigt bra ljudmässigt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

47 minuter sedan, BeRo säger:

Får gärna var synpunkter på modeller från 2012 eller ngt yngre.

 

6 minuter sedan, lappen71 säger:

Det går inte att trolla med så små högtalare men enligt tester så ska visst nyaste 16" vara väldigt bra ljudmässigt

Morgontrött? :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hittills inkomna svar.

 

För att begränsa "2012 eller yngre" så förtydligar jag det med en prislapp på max 10.000:-

 

Har en 15" bättre ljud än en 13"? Högtalarbilden är väl en annan?

Redigerad av BeRo
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, BeRo säger:

Tack för hittills inkomna svar.

 

För att begränsa "2012 eller yngre" så förtydligar jag det med en prislapp på max 10.000:-

 

Har en 15" bättre ljud än en 13"? Högtalarbilden är väl en annan?

15" har större högtalare än en 13" så det borde vara bättre ljud. Men nu pratar vi minimala skillnader eftersom du satt en prisgräns. Ärligt så tror jag inte du kommer höra någon skillnad. 

Köp hörlurar istället som du bär med dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ju inte provat alla Mac-modeller, men av det jag hört har 15" Macbook Pro bättre ljud än 13-tumsvarianterna som låter mer instängt (inte helt förvånande kanske). Högre också tyckte jag. 

 

Ska man satsa på en äldre Macbook är väl 15" överlag ett bättre köp, mycket snabbare än 13"-varianten. 

När nya operativsystemet Big Sur kommer i höst måste man ha en Macbook Pro Late 2013 eller nyare. Det borde öppna för prisfall på äldre Macbookar. 

Redigerad av poi ran
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hörlurar är inte ett alternativ?

Är det meningen att det ska spelas högt ur högtalarna så en mindre publik ska kunna höra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo lurar kan vara en bra variant! Men min tanke är att gumman och jag skall kunna titta tillsammans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avs Big Sur är jag förvånad över att det talas så lite om den uppgradering och att den faktiskt "förpassar" många äldre modeller både ett och två steg in i historien.

 

Redigerad av BeRo
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, BeRo säger:

Jo lurar kan vara en bra variant! Men min tanke är att gumman och jag skall kunna titta tillsammans.

Och då är externa datorhögtalare det absolut bästa alternativet. Finns en uppsjö för en rimlig penning som gör ett bra jobb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, BeRo säger:

Avs Big Sur är jag förvånad över att det talas så lite om den uppgradering och att den faktiskt "förpassar" många äldre modeller både ett och två steg in i historien.

 

Fler funktioner kräver kraftfullare dator. Hellre att dom begränsar tveksamma modeller än att dom tillåter och det blir en dålig upplevelse. Vad jag kan se sås skiljer det bara ett åt mellan Catalina och Big Sur i kompatibilitet. Med andra ord 7år gamla enheter kommer kunna köra det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det bara två personer som ska sitta framför datorn och titta/lyssna på något skulle jag nog påstå att samtliga modeller har tillräckligt bra ljud.

 

Vad gäller förpassande av modeller vid släpp av nya operativsystem så har det väl alltid varit så.

Men kan hålla med om att vid just Big Sur är det lite oklart vad exakt det gör att vissa modeller som klarar Catalina inte kommer kunna köra Big Sur.

Tidigare var det mer självklara saker som krav på 64-bitars EFI, grafikkort med Metall stöd och liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte bita i det sura äpplet och skaffa små högtalare? Bifogad bild på högtalare som definitivt är ett lyft men ändå mycket små till överkomligt pris. (Lustigt nog gav alla recensenter högsta betyg!)

 

 

Skärmavbild 2020-08-23 kl. 11.14.25.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, SirKnasen säger:

Är det bara två personer som ska sitta framför datorn och titta/lyssna på något skulle jag nog påstå att samtliga modeller har tillräckligt bra ljud.

 

Vad gäller förpassande av modeller vid släpp av nya operativsystem så har det väl alltid varit så.

Men kan hålla med om att vid just Big Sur är det lite oklart vad exakt det gör att vissa modeller som klarar Catalina inte kommer kunna köra Big Sur.

Tidigare var det mer självklara saker som krav på 64-bitars EFI, grafikkort med Metall stöd och liknande.

Hm, min fru säger att jag hör dåligt, och även om hon har fel så tycker jag själv att det inte bara är ljudvolym utan även ljudkvalisort som spelar roll när man ska uppfatta vad folk säger i filmer. 15" Mac har rätt bra ljud. En del hävdar att pre-unibody hade bättre, men vi har en pre-unibody 15" och en unibody 15" (2008 resp 2009) och de låter rimligt lika (med reservation för att jag inte pressar dem till max).

En 13" med liknande många år på nacken låter klart sämre. Moderna 13" vet jag inte. 

 

Så, "tillräckligt bra" kan variera, och om man nu är på resande fot och inte vill dra med sig högtalare är väl 15"-varianterna bäst.

 

Angående Big Sur så kommer ju yxan att gå för många modeller ja, inte ens med dosdudes patchar blir det helt enkelt för äldre datorer. Kravet på Metal blir väl striktare nu, bland annat. Jag räknar med att min 2010 "Hackintosh", med aningen modernare grafikkort, kommer att klara det utan större problem, men just nu ligger jag kvar på Mojave där eftersom jag inte vill tappa Iphoto/Aperture och ett par andra program. (Kör Catalina på en Macbook, ser inga superfördelar visavi Mojave, snarare tvärtom)
(En lösning kan vara att köra virtuellt eller dual boot, men på sikt måste jag väl lämna iphoto pga övergång till ARM; men det är nog några år framåt för min del)

Egoist som jag är hoppas jag på billigare begagnade Macbookar nu. Är ju lite begränsande att inte få alla de senaste säkerhetsuppdateringarna exempelvis. Är lite sugen på en äldre Macbook Pro 15" med i7 för en billigare penning - även om de core2duo-burkar vi har funkar rätt bra som bärbara.

Redigerad av poi ran
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske något att testa ? 

 

Boom

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, BeRo säger:

Jo lurar kan vara en bra variant! Men min tanke är att gumman och jag skall kunna titta tillsammans.

Då kan ju hon bära bluetooth högtalaren. Inte mer än rättvist.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...