Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

USB sticka som alternativ start skiva


garretblake
 Share

Rekommendera Poster

Jag var på forumet runt den 5:e Augusti. Har ärvt en iMac som är ren och raderad.

iMacens operativ system var raderat och blev rekommenderad att tanka ner det på en extern HD eller USB sticka

med dess OS. 

Fixade detta och stack in stickan i datorn.

Startade datorn med olika kortkommandon, som jag tillämpade tack vara MacOS Hjälpen.

Jag startade om datorn med Kommando + R tangenten. Det blev bara en mapp symbol med ett frågetecken på.

En ny omstart och bara höll ner alt. tangenten.

Ett hänglås dök upp med ett kodkrav  (tror jag)

Nu sitter jag fast och är rådvill.

Har ni några goda råd?

Hoppas på svar.

MVH

 Garretblake

Redigerad av garretblake
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för årsmodell på din iMac?

Riktigt gamla iMacs runt 2010 och äldre kan du själv låsa upp Firmware/EFI-password genom att avlägsna en RAM-minnes-modul och göra en nvram/pram-reset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte riktigt vilken årsmodell det är på Macen, tyvärr.

Skall luska i det lite närmare.

 

Riktigt gamla iMacs runt 2010 och äldre kan du själv låsa upp Firmware/EFI-password genom att avlägsna en RAM-minnes-modul och göra en nvram/pram-reset. 

 

Detta var spännande. Vad betyder detta? Hur gör man detta? Mer förklaringar tack, om det finns möjlighet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMacen är inköpt 16/11 2011. Kan det fortfarande att vara aktuellt med var SirKnasen föreslog?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, garretblake säger:

iMacen är inköpt 16/11 2011. Kan det fortfarande att vara aktuellt med var SirKnasen föreslog?

 

Om någon köpte en gammal hyllvärmare, annars inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, Stereotypen säger:

Du fick ju presis instruktion hur du skall göra......

Ja! Jo! 

För mig innehöll den informationsbiten en hel del saker jag inte har bekantat mig med.

Tyvärr är jag inte så slipade som er övriga i Mac kunskap.

Jag är en amatör som använder mig av forumet med er frikostighet av anvisningar, men ibland behöver man mer ingående få saker och ting förklarat för sig. Jag är en gammal slö kniv jämfört med er. Men det var som en sade på forumet vid ett tillfälle; Fråga på! Det finns inga dumma frågor. Forumet är till för alla. 

Är det OK att ställa basala frågor eller vill ni att jag avviker från forumet så att ni slipper att bli störda?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

53 minuter sedan, SirKnasen säger:

Genom att avlägsna en RAM-minnes-modul och göra en nvram/pram-reset.

Där är instruktionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

56 minuter sedan, Stereotypen säger:

https://support.apple.com/sv-se/HT204455

 

Apple kan låsa upp den OM du har inköpskvitto........

 

34 minuter sedan, Stereotypen säger:

Du fick ju presis instruktion hur du skall göra......

 

10 minuter sedan, garretblake säger:

iMacen är inköpt 16/11 2011. Kan det fortfarande att vara aktuellt med var SirKnasen föreslog?

 

Då har du ju kvittot. Bara att knata iväg till Apple då. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack Stereotypen!

Jo! Jag förstår att det är den specifika instruktionen. Så dum är jag inte!

Men vad skall jag göra med den instruktionen när jag inte förstår innebörden i det?

Lika mycket som jag vet att en växellåda i en bil är ett måste, så kan jag inte laga den.Och jag har ingen som helst koll 

vad de olika delarna heter och kallas och vad de är till för, mer än att de skall vara i en växellåda i bilen!

 

HUR skall jag avlägsna en RAM-minnes modul?

HUR gör man en nvram/pram-reset?

Vad är nvram och pram för något?

Vad har de för funktion i Macen?

 

Hänger du på, kompis! jag måste få reda på vad det är för något och hur man gör det, innan jag kan göra det.

Detta är inte ett argt inlägg, men jag har ett jättestort behov av att veta detaljer i saker och ting. Och jag måste få känna mig fri att fråga.

No hard feelings I hope!!!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Firmware/EFI-låset är till för att förhindra datorn att starta från annan volym än den interna hårddisken.

Det är ett lås man själv aktiverar och kan enbart avaktiveras med hjälp av koden som sattes vid aktiveringen om din dator är en 2011 års modell. Din dator är för ny att det gamla avlägsna RAM-tricket ska fungera.

Har man glömt koden är det som redan nämnts nödvändigt att kontakta Apple och ta datorn till antingen Apple eller en Apple Service Provider.

Service Providers lär vilja ha omkring 700-1000Kr för upplåsning då det är en relativt tidskrävande process att skapa ett case, extrahera hashkoden från datorn, ladda upp kvittot till Apple, chatta med Apple som granskar kvitto och koden och tillverkar en upplåsningsfil som ska läggas på ett USB-minne som datorn ska startas med.

 

Men för att svara på dina frågor:

Skruva bort luckan i botten av skärmen.

Dra i en av flärparna för att lossa ett RAM-minne

 

https://support.apple.com/sv-se/HT204063

Så här nollställer du NVRAM

AlternativtangentenpluskommandotangentenplusP-tangentenplusR-tangenten

Stäng av din Mac, starta den igen, tryck direkt in och håll ned de här fyra tangenterna samtidigt: Alternativ, Kommando, P och R. Håll tangenterna nedtryckta i ungefär 20 sekunder. Under denna tid kan det se ut som om din Mac startar om.

  • På Mac-datorer som spelar upp en startsignal kan du släppa tangenterna efter den andra startsignalen.
Redigerad av SirKnasen
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, garretblake säger:

HUR skall jag avlägsna en RAM-minnes modul?

Leta upp din iMacmodell här och sedan hur man byter RAM-minne:

https://www.ifixit.com/Device/iMac_Intel

 

3 minuter sedan, garretblake säger:

HUR gör man en nvram/pram-reset?

Vad är nvram och pram för något?

Vad har de för funktion i Macen?

https://support.apple.com/sv-se/HT204063

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, garretblake säger:

Hej och tack Stereotypen!

Jo! Jag förstår att det är den specifika instruktionen. Så dum är jag inte!

Men vad skall jag göra med den instruktionen när jag inte förstår innebörden i det?

Lika mycket som jag vet att en växellåda i en bil är ett måste, så kan jag inte laga den.Och jag har ingen som helst koll 

vad de olika delarna heter och kallas och vad de är till för, mer än att de skall vara i en växellåda i bilen!

 

HUR skall jag avlägsna en RAM-minnes modul?

HUR gör man en nvram/pram-reset?

Vad är nvram och pram för något?

Vad har de för funktion i Macen?

 

Hänger du på, kompis! jag måste få reda på vad det är för något och hur man gör det, innan jag kan göra det.

Detta är inte ett argt inlägg, men jag har ett jättestort behov av att veta detaljer i saker och ting. Och jag måste få känna mig fri att fråga.

No hard feelings I hope!!!!!

Har du inte google på din dator, googla på begreppen som ges.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skall jag göra hädanefter! Sorry!

Och tack for din vänlighet Pocahontas. Och tack till Telly 82 och SirKnasen för ert generösa och härliga stöd.

Ni är helt underbara!

Nu skall jag läsa på och testa lite grejer.

Återkommer till forumet snart igen, om jag är välkommen?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, garretblake säger:

om jag är välkommen?

Jajamän. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Telly82 säger:

Jajamän. :) 

Telly82! Du är en skön lirare! Tack! Det värmde!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...