Remo Postad 19 augusti, 2020 Share Postad 19 augusti, 2020 (redigerade) Hej alla. Jag provar att ställa min fråga här, då Plantronics support (eller Poly nuförtiden) ej kom med någon lösning. Jag har ett Plantronics Voyager Legend headset. Tidigare har jag kunnat uppdatera firmware samt göra anpassningar på headsetet via programmet Plantronics Hub på min iMac (late 2013). Detta fungerar tyvärr ej längre. Då jag ansluter headsetet till iMac:en via USB-kabel så dyker headsetet upp i Hub-programet. Men så fort jag försöker uppdatera firmware i headsetet eller göra inställningar/anpassningar så tappar Hub-programmet uppkopplingen till headsetet. Det spelar ingen roll vilken version av Hub-programet jag har (3.18, 3.17, 3.16), vilken USB-kabel jag använder (dvs testat flera), vilken USB-port jag använder på datorn, samt om headsetet är på- eller avslaget. Min brandvägg på iMac:en är avaktiverad & jag har inga andra problem att ansluta USB-enheter förutom just detta headset. Jag har även nollställt datorns SMC och NVRAM utan framgång. Headsetet fungerar dock utan problem, samt gick att anpassa och uppdatera via kollegans PC. Så problemet är isolerat just till Mac:en och/eller MacOS. Kör idag version 10.15.6, men hade samma problem med 10.15.5. Tacksam för hjälp & tips som kan reda upp detta problem. ? Redigerad 19 augusti, 2020 av Remo Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Telly82 Postad 19 augusti, 2020 Share Postad 19 augusti, 2020 10 minuter sedan, Remo säger: Jag provar att ställa min fråga här, då Plantronics support (eller Poly nuförtiden) ej kom med någon lösning. Du är en sann optimist. (Har tyvärr ingen lösning på ditt problem.) Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
polken Postad 19 augusti, 2020 Share Postad 19 augusti, 2020 Provat Säker start? Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Remo Postad 19 augusti, 2020 Författare Share Postad 19 augusti, 2020 Yes, jag har även testat säker start. ? Det som är skumt är att headsetet fungerar som det ska, samt att det tidigare gick att anpassa headsetet via samma iMac som jag har idag. Men tyvärr ej längre. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Alix Postad 19 augusti, 2020 Share Postad 19 augusti, 2020 Catalina har extra säkerhetsnivåer så att man manuellt måste lägga till vissa program i Systeminställningar > Säkerhet och integritet > Integritet. Faktiskt gäller det även något så grundläggande som Terminal. Se dumpar i spoiler. Kolla om du kan lägga dit ditt hubbprogram eller dylikt. Spoiler Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Remo Postad 19 augusti, 2020 Författare Share Postad 19 augusti, 2020 Tack för svaret Alix, det känns som att du är inne på rätt spår. ? Jag hittade Plantronics Hub under en kategori i Integritet, dvs "Övervakning & inmatning". Jag checkade i bockrutan men det löste tyvärr inte problemet med tappat kontakt vid dataöverföring. Därav följdfrågan, på vilken ytterligare kategori i fliken Integritet borde jag addera Plantronics Hub, så att uppkopplingen ej tappas vid dataöverföring? Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Alix Postad 20 augusti, 2020 Share Postad 20 augusti, 2020 8 timmar sedan, Remo säger: Tack för svaret Alix, det känns som att du är inne på rätt spår. ? Jag hittade Plantronics Hub under en kategori i Integritet, dvs "Övervakning & inmatning". Jag checkade i bockrutan men det löste tyvärr inte problemet med tappat kontakt vid dataöverföring. Därav följdfrågan, på vilken ytterligare kategori i fliken Integritet borde jag addera Plantronics Hub, så att uppkopplingen ej tappas vid dataöverföring? Testa att lägga till under Full skivtillgång och Filer och mappar. Om det inte redan anges där kan du klicka på + och leta upp programmet. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Remo Postad 20 augusti, 2020 Författare Share Postad 20 augusti, 2020 Nu lagt till Plantronics Hub i både "Full filtillgång" samt "Filer och mappar" under fliken integritet. Även startat om datorn. Tyvärr kvarstår felet även efter dessa åtgärder. Ställde samma fråga i Apple Community, men de hänvisade till Plantronics (Poly) support. Och den supporten har inte heller kunnat lösa mitt problem, då jag pratat och mailat med dom. Bilderna nedan visar att headsetet först hittas, sedan när jag anpassa (via special mode settings) så läses inställningar in, och därefter tappas kontakten när jag ska få en lista på befintliga inställningar som sedan ska kunna modifieras. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Alix Postad 20 augusti, 2020 Share Postad 20 augusti, 2020 27 minuter sedan, Remo säger: Även startat om datorn. Testa en säker start. Starta om datorn med skift nedtryckt, logga in och starta sedan om som vanligt. Testa också att lägga till hubbprogrammet i Utvecklarverktyg. Om det inte fungerar, testa det i första meningen och försök igen. Sedan vet jag ingen råd. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Telly82 Postad 20 augusti, 2020 Share Postad 20 augusti, 2020 14 timmar sedan, polken säger: Provat Säker start? 13 timmar sedan, Remo säger: Yes, jag har även testat säker start. ? 18 minuter sedan, Alix säger: Testa en säker start. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Remo Postad 20 augusti, 2020 Författare Share Postad 20 augusti, 2020 Jag har nu även lagt till hub-programmet i "Hjälpmedel" (för det fanns ingen kategori som hette "Utvecklarverktyg"). Sedan kört säker start. Har dock fortfarande samma problem med tappad USB-anslutning. Återkopplade via mail till Plantronics support, som tror att kommunikationsproblemet har att göra med USB portarnas relation till iOS och enheten. De nämner dock inget om att deras hub-program behöver uppdateras. Hursomhelst, tack för all hjälp & support trots att problemet ej löste sig. ? Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Alix Postad 20 augusti, 2020 Share Postad 20 augusti, 2020 8 timmar sedan, Telly82 säger: Ja, efter ändrade inställningar. 6 timmar sedan, Remo säger: Jag har nu även lagt till hub-programmet i "Hjälpmedel" (för det fanns ingen kategori som hette "Utvecklarverktyg"). Sedan kört säker start. Har dock fortfarande samma problem med tappad USB-anslutning. Återkopplade via mail till Plantronics support, som tror att kommunikationsproblemet har att göra med USB portarnas relation till iOS och enheten. De nämner dock inget om att deras hub-program behöver uppdateras. Hursomhelst, tack för all hjälp & support trots att problemet ej löste sig. ? Tråkigt. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
DanE Postad 8 mars, 2021 Share Postad 8 mars, 2021 Känner igen mig i det mesta. Fattar inte vad problemet är. Mitt headset hade behövt en uppsträckning, då det börjat bete sig slumpmässigt med på/av. Hade hoppats på att det gått att lösa via hubben, men det går ju inte särskilt bra. Berätta gärna om du kommer på någon lösning. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Mr Walker Postad 8 mars, 2021 Share Postad 8 mars, 2021 Hmm.. kanske relaterat. Jag har ett Jabra headset och det vägrar också att uppdatera Firmware via Macen (kanske av samma anledning som för er). Däremot gick det alldeles utmärkt via Jabras iOS app i mobilen. Det finns ingen sådan app att ta till för er? Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Remo Postad 9 mars, 2021 Författare Share Postad 9 mars, 2021 Jag fick aldrig någon lösning på att koppla upp och synka headsetet via min Mac. Jag frågade även om hjälp hos Apple och de ville göra några ominstallationer på min Mac som test. Dock backade jag ur här. Det som fungerar är att koppla upp headsetet via min nyinköpta PC Laptop. Då fungerar allt som det ska. Dock kan man ju fråga sig om man ska undvika Plantronics, som fortfarande säljer headsetet Voyager Legend men inte har support till denna via Mac. De anger ej heller att de stöder support till Voyager Legend i deras mjukvara. I telefon-appen Plantronics Hub går det ej heller att uppdatera eller att anpassa headsetet. Det gå inte ens att spåra det via appen, dvs noll support för Voyager Legend Mitt nästa headset blir allt annat än Plantronics. Det rimmar ila att sälja en produkt men inte supporta den. 1 Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster