Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Imac 2015 för ny att skapa startbar ominstallerare till MacBook Pro 2009


Chiposhusse
 Share

Rekommendera Poster

3 minuter sedan, Stereotypen säger:

Då är inte din sticka korrekt.

Helt rätt. Den var inte i helt. Nu tryckte jag dock i den men det hjälpte inte....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör om gör rätt.

 

Stoppa in stickan i iMacen.

 

Öppna skivverktyg.

 

Radera stickan och namnge: MyVolume

 

Namnvalet är gjort för att du inte skall behöva "kladda" i kommandot nedan.

Var noga!!

 

Var noga med att det är HFS+ och INTE APFS.

 

Stäng skivverktyg och öppna Terminalen.

 

Kopiera:

 

sudo /Applications/Install\ OS\ X\ El\ Capitan.app/Contents/Resources/createinstallmedia --volume /Volumes/MyVolume --applicationpath /Applications/Install\ OS\ X\ El\ Capitan.app

 

"Tryck enter"

 

Fortsätt på punkt 5 och framåt i guiden:

https://support.apple.com/sv-se/HT201372

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok jag valde Återställnging 10.11.6

Har stängt av Wifi

Öppnat Terminalen och skrivit: date0808082018

Får svar: command not found

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återställningen kräver nätverk för att fortsätta.

 

Hade nog missat en "08"'a.....

 

Skall vara 080808082018

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alger Klasson

Jag har en iMac 24" tidig 2008 som jag ställde undan för några år sedan. Har bytt ut hårddisken mot en Samsung SSD (vilken tempohöjning!!). Har rensat den på allt för att kunna ge bort den och även raderat hårddisken. Vill nu installera El Capitan, vilket var det operativsystem som fungerade tidigare. Försöker göra det genom att göra en botbar USB-sticka som installerar El Capitan. Tack för länken Telly82! Använder min MacBook Pro 2009 som har El Capitan installerat för att skapa stickan.

Har kommit så långt att det bildats en fil med namnet: "Installera OS X EL Capitan" i programmappen. När jag använder instruktionen till Terminal enligt länken får jag följande svar.

bild.png.4c518ce6321c5d17f0c3278089ec19cf.png

 

 

Terminal hittar tydligen inte den formaterade stickan My Volume på skrivbordet men d1847999985_Skarmavbild2020-08-22kl_17_23_31.png.567221172597cc8fbe97ec115a901857.pngen

 

den finns där. Vad kan ha gått fel? 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

58 minuter sedan, Alger Klasson säger:

Vad kan ha gått fel? 

Ta bort mellanslaget i "My Volume", både på själva stickan och i kommandot i Terminalen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alger Klasson säger:

Tyvärr samma resultat.

 

1954555038_Skarmavbild2020-08-22kl_19_28_22.png.ba03c56b01453b17aba4eeae28e93a5b.png

Ah. Du ska ha ett mellanslag efter "sudo", före /Applications. Missade det förut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alger Klasson säger:

Tyvärr samma resultat.

 

1954555038_Skarmavbild2020-08-22kl_19_28_22.png.ba03c56b01453b17aba4eeae28e93a5b.png

Hej Alger,

Det här forumet har mycket kunnig folk så även om jag lyckades till slut med allas hjälp så är jag nog inte den som skall ge råd. Men jag tänker att du har kommit dit att du skall följa de sju punkterna här https://support.apple.com/sv-se/HT201372

Det förutsätter ju att "Installera OS X EL Capitan" hamnat i programmappen. Annars tänker jag att jag låter de mer kunniga ge råd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alger Klasson

Hej alla Mac-vänner!

 

Problemet är löst!! Det fattades en rad i sudo-kommandot . Nämligen

applicationpath/Applications/Install\macOS\El\Capitan.app

Då hittades installationsfilerna och USB-stickan kunde fullföljas och användas för att installera operaativsystemet på min gamla iMac tidig 2008.

 

Tack Chiposhusse för att du vågat beskriva hur du jobbat. Då jag hade samma problem med att installera El Capitan hade jag stort utbyte av din kommunikation med alla hjälpsamma kunniga Mac-användare. Då jag sysslat med pedagogik i min yrkesverksamhet tar jag mig friheten att komma med några funderingar kring kommunikationen på Forum. Kunskapsnvån rörande datorns funktioner är mycket varierand bland de som söker hjälp och får hjälp och råd av mycket kunniga Mac-fans. Jag tar mina egna tabbar som utgångspunkt för att illustrera detta

 

Då jag ville ge bort datorn följde jag i detalj de sju punkterna i Apples råd.

https://support.apple.com/sv-se/HT201065

Jag raderade hårddisken enligt Punkt 7 men förstod då inte att jag därigenom inte skulle kunna använda ominstallation av systemet. Jag fick hela tiden beskedet "OS X kunde inte installeras på den här datorn. Det fanns inga giltiga paket för installation. Kontakta programtillverkaren och be om assistans."

Hur ska uttrycket "inga giltiga paket" tolkas? Jag fick för mig att paketet skulle kunna vara hela systemet El Capitan, som kanske inte fanns mer men samtidigt kändes det egendomligt att det skulle ta 2,5 timmar att via WiFi ladda hem något som inte skulle finnas. Det gick ju att starta datorn men det "minisystemet" ersätter inte det stora operativsystemet, som krävs för att ominstallera systemet.

 

Nästa hoppingivande tips kom från Lappen71, tack för det!  Datum och tid skulle kunna vara fel och orsaka ett signaturfel som hindrade installationen.

https://macworld.idg.se/2.1038/1.685981/macos-installation-fel-signatur

Min gamla Mac hade stått utan kontakt med elnätet några år. Datum och tid var felaktiga och jag rättade till det i Terminal med den föreslagna formeln

MMDDHHmmÅÅ – till exempel 0713093017 för datumet 13 juli klockan 09:30 år 2017. Det gick fortfarande inte att ominstallera operativsystemet. Dags att gå över till att skapa en USB-sticka att starta ifrån och

 

Jag följde i detalj instruktionerna i länken

https://support.apple.com/en-us/HT201372

Tack för länken Telly82! Den riktar sig systemoperatörer och användare som är vana att jobba med Terminal. Jag använder i vanliga fall inte Termial men vågade mig på att skriva in sudo-kommandot. Lägg märke till att raden om sökväg inte finns med i Apples dokument. Den är kanske så självklar för vana Terminalanvändare att den inte behöver sättas ut 375702220_Skarmavbild2020-08-24kl_12_17_21.thumb.png.ceeafc0141c97505a67ba10ffaead2d4.png

För mig blev det ett problem som löstes då jag fick se Stereotypens skärmavbild där kommandot om sökväg finns med. Mycket stort tack Stereotypen!!!!

 

Sammanfattningsvis. Den som ger råd kan aldrig vara för utförlig. Den som tar emot råd måste läsa, lusläsa, detaljerna i rådet och följa ordningsföljden i det som ska utföras. Tack MacWorld Forum för att du finns.

 

 

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...