Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Imac 2015 för ny att skapa startbar ominstallerare till MacBook Pro 2009


Chiposhusse
 Share

Rekommendera Poster

Jag bestämde mig för att göra en ominstallation av min gamla MacBook Pro från tidigt 2009. Startade upp den med en tangentkombination och fick fyra val där jag valde installera om OS X. När den i processen kom till installation så visar skärmen "OS X kunde inte installeras på den här datorn. Det fanns inga giltiga paket för installation. Kontakta programtillverkaren och be om assistans." Har då läst på olika forum att jag behöver skapa en startbar ominstallerare. Jag har följt anvisningarna på: https://support.apple.com/sv-se/HT201372.

Där står:

El Capitan hämtas som en skivavbild. Öppna skivavbilden på en Mac som är kompatibel med El Capitanoch kör installationsprogrammet InstallMacOSX.pkg som finns där i. Då installeras en app som heter Installera OS X El Capitan i mappen Program. Du skapar den startbara installeraren från den här appen, inte från skivavbilden eller .pkg-installeraren.

 

Förmodligen var min Imac (från 2015) inte kompatibel med El Capitan. Eftersom när jag laddat hem skivavbilden och försöker öppna den så får jag meddelandet att datorn jag använder (IMacen) är för ny för att öppna programmet.

 

Så. Frågan är: Finns det något annat sätt att ladda hem El Capitan till min gamla MacBook Pro? Eller har någon förslag på vad jag kan göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska inte öppna skivavbilden utan ladda hem https://diskmakerx.com/download/

Med det programmet skapar du en bootbar USB sticka. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, lappen71 säger:

Du ska inte öppna skivavbilden utan ladda hem https://diskmakerx.com/download/

Med det programmet skapar du en bootbar USB sticka. 

Tack för svar! Jag laddade hem diskmaker men den accepterar inte den nedladdade filen: InstallMacOSX.dmg som en giltig. 

Får meddelandet:

"No Installer application could be found. Click on Select an OS X Installation App and choose the OS X Installer application."

 

Då visar jag den till ovan nämnda fil i hämtade filer. 

Då får jag meddelandet:

This file can't be used to create an OS X Installation disk.

Hmm...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har du inte rätt version av DiskmakerX för din installationsfil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, lappen71 säger:

Då har du inte rätt version av DiskmakerX för din installationsfil.

För att skapa en install disk för El Capitan så måste det väl bli DiskMaker 6 rc5 (6.1 MB)?. Och till den bör jag väl då använda den länk som anges under rutan i punkt 4 på https://support.apple.com/sv-se/HT206886?

Det vill sig inte...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Chiposhusse säger:

För att skapa en install disk för El Capitan så måste det väl bli DiskMaker 6 rc5 (6.1 MB)?. Och till den bör jag väl då använda den länk som anges under rutan i punkt 4 på https://support.apple.com/sv-se/HT206886?

Det vill sig inte...

Det var märkligt för det fungerar när jag testar på min iMac

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man får ju en fråga om att man kan få gå till en nyare version av Diskmaker. Jag valde nej där. Jag bör väl använda just denna version av diskmaker?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Chiposhusse säger:

Man får ju en fråga om att man kan få gå till en nyare version av Diskmaker. Jag valde nej där. Jag bör väl använda just denna version av diskmaker?

 

Precis man ska inte uppdatera DiskmakerX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till slut lyckades jag ändå göra startbara installeraren. Nu nästa problem då MAcBook Pro:en inte vill kännas vid den. Men jag är å andra sidan inte säker på att jag gör rätt. Sätter i stickan och startar datorn med cmd+R? Nu blir det ändå sängen. Får fortsätta i morgon. Stort tack för hjälpen Lappen 71!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, Chiposhusse säger:

Till slut lyckades jag ändå göra startbara installeraren. Nu nästa problem då MAcBook Pro:en inte vill kännas vid den. Men jag är å andra sidan inte säker på att jag gör rätt. Sätter i stickan och startar datorn med cmd+R? Nu blir det ändå sängen. Får fortsätta i morgon. Stort tack för hjälpen Lappen 71!!

 

 

OM jag minns rätt :) :

Du ska sätta i stickan och hålla ner Alt. Där kan du välja stickan att starta från.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för  förslag, jo det blev lite annorlunda. Jag fick starta om med alt nere och snart var installationen igång. Processen var lite annorlunda, den startade om bland annat men landade sedan i samma problem som jag haft hela tiden. Skärmen visar "OS X kunde inte installeras på den här datorn. Det finns inga giltiga paket för installation. Kontakt progratillverkaren och be om assistans. Avbryt installationsprogrammet så startar datron igen. Försök sedan installera igen." Här sitter jag fast. Är det slut med datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-08-18 på 12:32, lappen71 säger:

Tack det kan vara ett steg i rätt riktning. Klockan stämde inte riktigt så jag ställde den. Men det blev inget annorlunda resultat. När jag gick tillbaka till att kolla klockan så hade den ställts tillbaka 9 timmar. Ställde den igen och prövade installera igen. Samma resultat. Kollade klockan igen och den hade ställts tillbaka samma intervall, 9 timmar exakt. Men jag landar fortfarande i samma resultat tyvärr. Frågan är vad som ställer tillbaka klockan? Och om den inte kan installera när klockan är felställd så kan det ju vara orsaken. Skulle det kunna vara regionsinställning? Hur ställer man då in region?

Redigerad av Chiposhusse
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Telly82 säger:

Hämta en ny El Capitan, som har ett certifikat som inte gått ut. Länk i steg 4 här:

https://support.apple.com/sv-se/HT206886

Jag är smått överväldigad att ni inte ger upp. :) 

Tack återigen, men det är den länken jag använt. (Skrev om det här ovan 17 aug kl 20.30).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Chiposhusse säger:

men det är den länken jag använt.

Sorry, missade det. :blushing: 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-08-17 på 20:30, Chiposhusse säger:

För att skapa en install disk för El Capitan så måste det väl bli DiskMaker 6 rc5 (6.1 MB)?. Och till den bör jag väl då använda den länk som anges under rutan i punkt 4 på https://support.apple.com/sv-se/HT206886?

Det vill sig inte...

Vad händer om du följer instruktionerna i Apples artikel (och därmed struntar i DiskMaker)?

Det är visst denna artikel:

https://support.apple.com/en-us/HT201372

Redigerad av Telly82
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Telly82 säger:

Vad händer om du följer instruktionerna i Apples artikel (och därmed struntar i DiskMaker)?

Det är visst denna artikel:

https://support.apple.com/en-us/HT201372

Jag kan ladda ned InstallMacOSX.dmg. Jag dubbelklickar på den och kan så fullfölja punkt 5.

Så jag kommer dit att programmet "Installera OS X El Capitan" hamnar i mappen Program. Men eftersom den startbara stickan skall skapas från den appen måste jag öppna den. Då får jag meddelandet: Den här kopian av programmet "Installera OS X El Capitan" är för gammal för att kunna öppnas med den här versionen av OS X.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

56 minuter sedan, Chiposhusse säger:

Jag kan ladda ned InstallMacOSX.dmg. Jag dubbelklickar på den och kan så fullfölja punkt 5.

Så jag kommer dit att programmet "Installera OS X El Capitan" hamnar i mappen Program. Men eftersom den startbara stickan skall skapas från den appen måste jag öppna den. Då får jag meddelandet: Den här kopian av programmet "Installera OS X El Capitan" är för gammal för att kunna öppnas med den här versionen av OS X.

 

Men snälla nån läser du svaren du får?

 

Du ska INTE öppna installatinsfilen när du skapar den bootbara USB stickan. 
Du ska INTE använda USB stickan när du är i macOS. Utan du ska starta datorn MED USB stickan för att sen installera. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

49 minuter sedan, lappen71 säger:

Men snälla nån läser du svaren du får?

 

Du ska INTE öppna installatinsfilen när du skapar den bootbara USB stickan. 
Du ska INTE använda USB stickan när du är i macOS. Utan du ska starta datorn MED USB stickan för att sen installera. 

Suck. Skall vi börja bli arroganta så får det vara. Ja, jag läser svaren och följer dem noga. Det har ovan föreslagits två olika metoder. Den som Apple föreslår och den med Diskmaker. Jag har inte kommit fram med Diskmaker så vi har testat Apples metod där det anges "run the file". 

Jag har startat MacBook pro med stickan i många gånger om men det funkar inte. Det börjar bra, men sedan får jag samma felmeddelande mot slutet av installationen ändå. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Chiposhusse säger:

Suck. Skall vi börja bli arroganta så får det vara. Ja, jag läser svaren och följer dem noga. Det har ovan föreslagits två olika metoder. Den som Apple föreslår och den med Diskmaker. Jag har inte kommit fram med Diskmaker så vi har testat Apples metod där det anges "run the file". 

Jag har startat MacBook pro med stickan i många gånger om men det funkar inte. Det börjar bra, men sedan får jag samma felmeddelande mot slutet av installationen ändå. 

Det kan du inte göra för det absolut FÖRSTA svaret du får lyder "Du ska inte öppna skivavbilden"

Så vad gör du? Du försöker öppna filen ändå.

 

Apples metod är för när du uppgradera en dator som redan har macOS installerat.

Så den metoden fungerar inte för dig.

 

Men eftersom jag arrogant få någon annan lösa detta åt dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta upp med ALT.

Stoppa i USB-minnet och när ikonen kommer fram - så klicka på den.

När du är inne i installationskonsollen, börja med att avaktivera WiFi.

Öppna sedan terminalen.

Skriv: date0808082018 (tryck enter)

Du skall nu få bekräftelse att du bytt klockslag och datum.

Stäng terminalen och fortsätt installationen.

Slå inte på wifi.

 

Så här gör jag och det fungerar varje gång, och jag har om installerat många "gammelmaccar".

 

Är din installationsfil på USB-minnet OK - skall det fungera.

Om inte - är det din fil som inte är korrekt - eller så har du missat något i instruktionen från mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Stereotypen säger:

Starta upp med ALT.

Stoppa i USB-minnet och när ikonen kommer fram - så klicka på den.

När du är inne i installationskonsollen, börja med att avaktivera WiFi.

Öppna sedan terminalen.

Skriv: date0808082018 (tryck enter)

Du skall nu få bekräftelse att du bytt klockslag och datum.

Stäng terminalen och fortsätt installationen.

Slå inte på wifi.

 

Så här gör jag och det fungerar varje gång, och jag har om installerat många "gammelmaccar".

 

Är din installationsfil på USB-minnet OK - skall det fungera.

Om inte - är det din fil som inte är korrekt - eller så har du missat något i instruktionen från mig.

Ok, Låt mig ta det steg för steg nu.

Startar upp men alt nedtryckt. kommer då fram till två hårddiskikoner. "OS X Installler" och "Återställning- 10.11.6". Stoppar  i usb-stickan. inget mer händer. Därifrån vad gör jag sen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...