Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Koppla MacBook Pro till gammal Dell-skärm, skrivare & tangentbord


epifron
 Share

Rekommendera Poster

Jag har en MacBook Air från 2016, macOS High Sierra 10.13.6 men håller på att byta till MacBook Pro Catalina 10.15.4
 
Den gamla datorn (och dess föregångare) har varit inkopplade mot en extern DELL skärm: U2412M från 2013. Resolution 1920x1200@60 Hz, vilket duger för mina behov.
In till skärmen har jag också inkopplat: en skrivare och ett tangentbord. Mycket nöjd med den uppsättningen och vill gärna ha dem kvar.
 
Problemet är Apples Thunderbolt 3, på den nya Macen.
 
Den gamla datorn var ansluten till skärmen med två sladdar. Med reservation för att jag inte kan något om sladdar, tror jag att det rör sig om:
 
1. DisplayPort från skärmen in i datorns Thunderbolt 2.
 
2. USB upstream cable — USB in i datorn.
 
Jag _tror_ att kabel nr 2 är till för att få mina övriga anslutningar in till skärmen för att vara begripliga för datorn (skrivaren och tangentbordet). 
 
Finns det något sätt att få den nya datorn att kommunicera med skärmen? Med hjälp av adapter eller liknande…? 
 
Skulle följande kombination kunna lösa mitt problem: 
1. Att koppla skärmen till den nya datorn via en DisplayPort till Thunderbolt 3, t.ex. denna: 
https://www.amazon.de/DisplayPort-Kompatibel-MacBook-Surface-weitere/dp/B075V27G2R/
 
2. Att köpa en adapter/dockningsstation som klarar av:
- att ladda datorn = en Thunderbolt 3 ingång
- att antingen ta den nuvarande sladden USB upstream ELLER att jag kopplar skrivaren och tangenbordet till adaptern istället för till skärmen som nu
- att ha USB-ingång till för de gånger jag kopplar på en extern HD
 
Skulle det funka, givet min gamla skärms specifikationer?
Och vilken jädra adapter passar mina behov? De flesta vanliga räknar uppenbarligen med att folk använder HDMI, vilket jag ju inte har. 
Ett samtal till Apple gav ingenting. Killen i kundtjänsten hänvisade till deras hemsida och någon enkel adapter, som definitivt inte löser mitt problem. 
 
Please HELP! 
 
Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, om jag använder de där två har jag i bästa fall kopplat skärmen till datorn, men jag saknar möjlighet att ladda datorn eller koppla på en extern HD. 

 

Efter mer googling har jag hittat fram till denna kombo: 

 
 
 
_Om_ de funkar med mina gamla prylar skulle det _kanske_ kunna lösa behovet? Vad tycks? ?
 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tolkade din inledning som att du använde skärmen som USB-hubb och anslöt skrivare och tangentbord den vägen. Till den kan du också ansluta extern USB-disk.(om portarna räcker till)

edit: du har 4 USB-A-portar på den skärmen så det räcker och blir över.

Redigerad av polken
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte en sånhär till min MacBook Air med USB-C

Funkar klockrent med laddning rakt genom adaptern.

Så enbart en enda kabel behöver anslutas till datorn, resten till dockan.

 

https://noerdic.se/products/type-c-to-hdmi-1-4-usb-rj45-type-c-data-and-pd-charging-4k-30hz-pd-100w?_pos=21&_sid=4f7ef34e1&_ss=r

 

 

IMG_0740.jpeg

Redigerad av SirKnasen
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, SirKnasen säger:

Köpte en sånhär till min MacBook Air med USB-C

Funkar klockrent med laddning rakt genom adaptern.

Så enbart en enda kabel behöver anslutas till datorn, resten till dockan.

Bra länk, tack för den. 

Redigerad av polken
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt korrekt, jag använder skärmen som USB-hubb. 


Tänkte först tvärsäkert skriva att USB-portarna på skärmen är slut eftersom de två mest synliga (på sidan) är upptagna. Men vid närmare granskning finns ju ytterligare två, mer dolda, på baksidan. Efter 7 år minns man inte riktigt vad man har! ??

Detta borde lösa mitt problem! Stort tack @polken?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, SirKnasen säger:

Köpte en sånhär till min MacBook Air med USB-C

Funkar klockrent med laddning rakt genom adaptern.

Så enbart en enda kabel behöver anslutas till datorn, resten till dockan.

 

https://noerdic.se/products/type-c-to-hdmi-1-4-usb-rj45-type-c-data-and-pd-charging-4k-30hz-pd-100w?_pos=21&_sid=4f7ef34e1&_ss=r

 

 

IMG_0740.jpeg

Tack så mycket! Det vore också en lösning.

P.S. Vilken perfekt ordning på sladdarna! Jag skäms: här är det rena rama sladdanarkin. ??

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, epifron säger:

P.S. Vilken perfekt ordning på sladdarna! Jag skäms: här är det rena rama sladdanarkin. ??

Du är i gott sällskap. :) 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, epifron säger:

Tack så mycket! Det vore också en lösning.

P.S. Vilken perfekt ordning på sladdarna! Jag skäms: här är det rena rama sladdanarkin. ??

Tack.

Skrivbordet har dock fått ge plats åt iMacs åt mig och sambon och löste kabeldragningen genom att sätta hålsågen genom skrivbordet.

 

A7B460A4-26FD-409A-ABA0-8AD19049D193.jpeg

99A17AA2-908C-4DF0-B279-742FA6D18271.jpeg

  • Rösta upp 1
  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 minuter sedan, SirKnasen säger:

Tack.

Skrivbordet har dock fått ge plats åt iMacs åt mig och sambon och löste kabeldragningen genom att sätta hålsågen genom skrivbordet.

 

A7B460A4-26FD-409A-ABA0-8AD19049D193.jpeg

99A17AA2-908C-4DF0-B279-742FA6D18271.jpeg

Snyggt!

Jag skulle ladda upp en bild på våra skrivbord, men vill inte förorsaka onödigt lidande hos människor med OCD. ? 

  • Tack 1
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, Stereotypen säger:

Det kanske också hade funkat. Men nu har jag köpt:


1. en ny kabel DisplayPort till Thunderbolt 3

2. en liten adapter: https://www.webhallen.com/se/product/256190-Satechi-Slim-Aluminum-Type-C-Multi-Port-Adapter-Rymdgra

 

Testat. Funkar fint!
 
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...