Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mapp med frågetecken och grå skärm


WM2
 Share

Rekommendera Poster

Vad betyder en grå skärm med en "mapp med ett frågetecken" i mitten? Och vad gör jag åt det?

Redigerad av Pocahontas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, WM2 säger:

Jag gör det men inget händer?

Testa Alternativ (⌥)-Kommando (⌘)-R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

cmd+r (återställningspartion) och alt+cmd+r (internet recovery)

Förutsätter att hårddisken hittas då återställningspartionen ligger på denna samt att OSX 10.7 lion eller nyare körs.

Internet recovery har jag för mig kräver minst en 2010 års modell eller nyare.

 

Gissningsvis är hårddisken defekt och därför hittas inget operativsystem att starta.

Starta skivverktyget från installationsskivan som följde med datorn, via USB-installationsminne eller koppla den till en annan dator via Target Disk Mode för att se om hårddisken hittas över huvud taget

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har tyvärr ingen installationsskiva till min MAC, vad göra då? allt jag vill är att rädda några bilder om det går.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du ingen backup?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ta ur hårddisken, sätta den i kabinett och om du har tur, rädda bilderna. Om detta känns obekvämt eller avancerat, vänd dig till en dataskutt som kan hjälpa dig.

 

Du kan, se ett tidigare tips, starta den i 'Target Mode' och, om du har tur, komma åt disken från en annan mac:

https://sv.phhsnews.com/how-to-boot-your-mac-in-target-disk-mode-for-easy-file-transfers511

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Instämmer med ovan. Att datorn inte kan starta betyder inte automatiskt att hela hårddisken är oläslig. Det kan vara en liten skada som gör att datorn inte kan starta. Resten kan mycket väl vara intakt. OM det är större problem kan ett program som Diskwarrior hjälpa. Det kan plocka ut filer och rädda dem.

 

"With a single click, DiskWarrior reads the damaged directory and finds all salvageable files and folders and builds a new error-free, optimized directory for you to use."

 

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...