Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Låst skärm på en äldre MacBook Air


Annnnna
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag var inne i menyn för lösenord men avbröt den aktiviteten. När skärmen var inaktiv och när jag skulle starta igen krävde den ett lösenord som jag helt har glömt. Jag har letat under support men det löser inte mitt problem. Jag har inte icloud-konto, annan Mac, klocka eller iphone. Finns det tips.?

 

Ps datorn är min!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, Annnnna säger:

Hej!

 

Jag var inne i menyn för lösenord men avbröt den aktiviteten. När skärmen var inaktiv och när jag skulle starta igen krävde den ett lösenord som jag helt har glömt. Jag har letat under support men det löser inte mitt problem. Jag har inte icloud-konto, annan Mac, klocka eller iphone. Finns det tips.?

 

Ps datorn är min!

Har du något värt att spara på den då? Vad menas med ”äldre”?

 

I så fall: Anslut den till en annan mac i hårddiskläge. https://support.apple.com/sv-se/HT201462

 

Om inte och den ändå är ny nog: Starta om i recovery (håll nere cmd + R), formatera om startskivan och installera nytt Mac OS X.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, Annnnna säger:

Jag har inte icloud-konto

2 minuter sedan, Annnnna säger:

Det krävs Apple-ID för installation.....

Då har du, eller i alla fall datorn, ett Icloudkonto. Ta med datorn och inköpskvitto till en Appleverkstad så kan de hjälpa dig, något annat sätt finnes icke. Börja här om rådvillhet råder: https://www.apple.com/se/contact/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här ska vi nog kunna reda ut utan att behöva släpa datorn till Apple eller en Service Provider.

Trådstarten är lite vag och vi vet inte mycket om varken dator eller operativsystem.

 

Har du inte aktiverat FileVault på datorn (vilket inte är troligt enligt din felbeskrivning) så bör du kunna nollställa lösenordet via återställningspartionen.

 

1. Starta datorn från Recovery Partionen (cmd+r nedtryckta vid start av datorn)

2. Starta Terminal via verktygsmenyn överst på skärmen

3. Skriv resetpassword och tryck på enter

4. Välj din användare och sätt ett nytt lösen och spara.

5. Starta om datorn och logga in med ditt nya lösen.

 

 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

34 minuter sedan, SirKnasen säger:

3. Skriv resetpassword och tryck på enter


Vad är resetpassword?

eller skriver man ”resetpassword”... jag missförstod nog, trodde det var ett lösenord som skulle skrivas in, inte ett kommando 

Redigerad av boevil
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FANTASTISKT!!!! Tusen tack för utförlig och enkel hjälp! Stjärna i himlen får du av mig SirKnasen!

  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...