Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
hupp

Glapp i lightning-kontakten

Rekommendera Poster

hupp

Laddkontakten/lightning-porten/lightning-kontakten har börjat att glappa i min iPhone 7 Plus och jag skulle vilja få den utbytt, helst med originaldelar. Jag är lite skeptisk till butiker med namn som Fixmyphone, Happyphone och så vidare, men nu när Digital Inn har slagit igen, så vet jag inte vart man kan vända sig. Hur ser det ut med reparationsmöjligheter i Linköping? Någon med erfarenhet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Telly82

Här kan du hitta din närmaste auktoriserade verkstad:

https://locate.apple.com/se/sv/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
hupp

Tack. Jo, jag kollade på den listan tidigare, men om man exempelvis går vidare till Macforum i Växjö, så skriver de på sin webbsida bara om skärmar och batterier och då blev jag fundersam huruvida de utför andra reparationer alls eller ej.

Verkar vara genomgående så att verkstäderna bara skriver om skärmar och batterier – men det kanske är det vanligaste problemet. Jag får skriva och fråga helt enkelt.

...men jag tolkar i alla fall ditt svar som att det krävs en auktoriserad verkstad för att få originaldelar och att man således ska undvika exemplen jag gav i tidigare inlägg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
polken
Postad (redigerade)

Kolla i botten på telefonkontakten så det inte är fickludd som packats där. Är det så brukar sladdkontakten inte bottna riktigt.  
Skrapa lite försiktigt i botten av telefonkontakten med t ex en tandpetare av plast och blås ur. 

Redigerad av polken
Förtydligande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Telly82
6 minuter sedan, hupp säger:

men jag tolkar i alla fall ditt svar som att det krävs en auktoriserad verkstad för att få originaldelar och att man således ska undvika exemplen jag gav i tidigare inlägg.

Det är att övertolka mitt inlägg.

Jag vet ingenting om de du nämner och om de har originaldelar eller inte.

Om du besöker en auktoriserad verkstad är du garanterad originaldelar, det är du inte på andra verkstäder. Det har hänt att sådana hävdat både det ena och det andra som visar sig inte stämma. Men, som sagt, jag vet INGET om de du nämner. :) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Telly82
Postad (redigerade)
6 minuter sedan, polken säger:

blås ur. 

Inte med munnen för då får du med salivdroppar.

Använd tryckluft, på burk om du inte har tillgång till en kompressor.

Redigerad av Telly82

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
hupp
2 minuter sedan, Telly82 säger:

Det är att övertolka mitt inlägg.

Ah – det var väl min förutfattade mening som gjorde sitt. 🙂

9 minuter sedan, polken säger:

Kolla i botten på telefonkontakten så det inte är fickludd som packats där. Är det så brukar sladdkontakten inte bottna riktigt.  
Skrapa lite försiktigt i botten av telefonkontakten med t ex en tandpetare av plast och blås ur. 

4 minuter sedan, Telly82 säger:

Jag utgick från att porten var kass, eftersom den har blivit mer misshandlad än vanligt, men det var faktiskt mer ludd än vad jag trodde. Nu har tandpetaren gjort sitt, så får vi se om det är någon skillnad. 🙂  Tack till er båda!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
polken
1 timme sedan, hupp säger:

Burk- och kompressorluft  kan vara väldigt kondensfull den också. Se till att tömma kompressorn på kondensvatten. 
iPhone 7 är väl IP67-klassad så lite fukt ska den klara. OBS INTE UNDER TRYCK så var försiktig med burk- och kompressorluft. Blås inte för nära. 
Bäst är att använda en manuell luftblåsa(eller vad de kallas)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Stereotypen

Koneo i Nörrköping finns annars inom "rimligt" avstånd från Linköping.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mattiasgbg
7 timmar sedan, polken säger:

Jag, som nästan aldrig använder sladd till min iPhone, lyckades fylla kontakten med så mycket ludd att ca halva hålet blev fullt med packad ludd. tandpetare funkade bra.

7 timmar sedan, Telly82 säger:

Och sars cov 2.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
iMarc

Tryckluft på burk drivs av butan, så någon fukt som blir kvar tror jag inte på då butanet dunstar bort. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...