Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Förvirrad kring lagringsutrymme bilder


Banjanas
 Share

Rekommendera Poster

Kan någon vänlig själ hjälpa mig att förstå nedan?

 

Jag behöver frigöra utrymme på min disk och blir inte klok på hur det kommer sig att bilder verkar ockupera lagringsutrymme både under "Bilder" och "Dokument" enligt nedan skärmbild.

 

1729485841_Skarmavbild2020-08-06kl_22_29_03.thumb.png.f108ee1fb5c7975d910df181612e1c3f.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att du har flyttat Bilder biblioteket till Dokument mappen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

58 minuter sedan, lappen71 säger:

För att du har flyttat Bilder biblioteket till Dokument mappen

Nej, det ser ut så hos mig också, och mitt Bilderbibliotek ligger i mappen Bilder. För övrigt ser man av dumpen ovan att det är den mappen.

 

1 timme sedan, Banjanas säger:

Kan någon vänlig själ hjälpa mig att förstå nedan?

 

Jag behöver frigöra utrymme på min disk och blir inte klok på hur det kommer sig att bilder verkar ockupera lagringsutrymme både under "Bilder" och "Dokument" enligt nedan skärmbild.

 

Spoiler

1729485841_Skarmavbild2020-08-06kl_22_29_03.thumb.png.f108ee1fb5c7975d910df181612e1c3f.png

 

Det listas två gånger, det är inte dubbelt. Om du vill veta vad som faktiskt tar plats, och var, ska du använda Omnidisksweeper: https://www.omnigroup.com/more

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den listan blandar olika kategorier och olika mappar. Om du öppnar ett Finder-fönster så ser du att Bilder bara finns på ett ställe. 
 

”Bilder” är en kategori, den går efter filtyp och samlar även bilder som ligger på andra ställen än i biblioteksfilen Bilder, om du skulle ha bilder på andra ställen. Bilderna kan alltså ligga varsomhelst typ. Och du har uppenbart bilder på fler ställen än just i biblioteket/programmet Bilder. 
 

Dokument - detta är en generell lista, även bilder och musikfiler är också dokument. Bilders biblioteksfil räknas som ett dokument. Biblioteksfiler är dokument. Dokument = filer. Här under ligger olika mappar. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, Alix säger:

Nej, det ser ut så hos mig också, och mitt Bilderbibliotek ligger i mappen Bilder. För övrigt ser man av dumpen ovan att det är den mappen.

 

Det listas två gånger, det är inte dubbelt. Om du vill veta vad som faktiskt tar plats, och var, ska du använda Omnidisksweeper: https://www.omnigroup.com/more

 

 

Tack för svar. Kört ett "sweep" över min disk nu och blir om möjligt än mer förvirrad. Enligt omnidisksweeper så utnyttjar jag endast 52.GB av diskens 250GB, men som jag visade igår så tar ju mitt bildbibliotek bra mycket mer utrymme än så. Den verkar inte ens hitta mina bilder? Se skärmbild nedan.

1079806357_Skarmavbild2020-08-07kl_08_00_54.thumb.png.cb52244335134d8d9eedd64ad391f441.png

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

38 minuter sedan, Raphael säger:

Den listan blandar olika kategorier och olika mappar. Om du öppnar ett Finder-fönster så ser du att Bilder bara finns på ett ställe. 
 

”Bilder” är en kategori, den går efter filtyp och samlar även bilder som ligger på andra ställen än i biblioteksfilen Bilder, om du skulle ha bilder på andra ställen. Bilderna kan alltså ligga varsomhelst typ. Och du har uppenbart bilder på fler ställen än just i biblioteket/programmet Bilder. 
 

Dokument - detta är en generell lista, även bilder och musikfiler är också dokument. Bilders biblioteksfil räknas som ett dokument. Biblioteksfiler är dokument. Dokument = filer. Här under ligger olika mappar. 
 

Tack för svar! Hur hittar jag då de bilder som inte ligger i mitt Bilder-bibliotek? Jag vet nämligen med mig att jag alltid har importerat mina bilder till detta bibliotek så att de bilder som inte ligger vill jag gärna kika på och se vad det är för något som upptar utrymme. Vet inte om nedan bild hjälper er att förklara men när jag klickar runt i vänstermenyn hittar jag endast bilder under just "Bilder".

1806570088_Skarmavbild2020-08-07kl_08_07_52.thumb.png.b3b1e7e4598135985e19a1e093e670f3.png

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Banjanas säger:

Tack för svar. Kört ett "sweep" över min disk nu och blir om möjligt än mer förvirrad. Enligt omnidisksweeper så utnyttjar jag endast 52.GB av diskens 250GB, men som jag visade igår så tar ju mitt bildbibliotek bra mycket mer utrymme än så. Den verkar inte ens hitta mina bilder? Se skärmbild nedan.

 

Spoiler

1079806357_Skarmavbild2020-08-07kl_08_00_54.thumb.png.cb52244335134d8d9eedd64ad391f441.png

 

 

Du måste ge Omnidisksweeper alla rättigheter, inklusive och inte minst full skivtillgång, se dump.

 

590222034_dump1.png.c6deb62337126d4c63984568662e7cfa.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bilder kan ligga varsomhelst i systemet, det kan ligga under Hämtade filer, du kanske har fått bilder via mejl och då ligger de i mejlen osv... Omöjligt för mig att svara på. När du klickar på mappen Bilder, som du gör där i bilden då ser du ju bara de bilder som ligger just där. Inte bilder som ligger på andra ställen. 

Bilder kan även tillhöra program, att det har kommit med bilder i program och de ligger inte under mappen Bilder. Och för systemet Mac så finns det ju skrivbordsbakgrunder som kommer med, det är ju också bilder som inte ligger under mappen Bilder. Men allt det räknas in under kategorin Bilder. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...